Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dunkel Weizen - maischschema correct?

Gestart door Mark GA, 11-11-2018 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Mark GA

Binnenkort een Dunkel Weizen brouwen, waarbij ik vooral het maischschema even wil voorleggen aan jullie...
Ik ben hiertoe gekomen na heel veel recepten te hebben vergeleken.
Verder geeft BrouwHulp aan dat het een "zeer zoet" biertje wordt.
Daar spuug ik niet in maar ik vraag me toch af of ik iets over het hoofd zie nu...

OmschrijvingWaarde
KenmerkGA013 GF6
Naam receptDunkelweizen
Brouwdatum16-11-2018
BierstijlWeizen (Dunkel)
Volume21.5 l
Begin SG1.052 SG
Berekende kleur (Morey)43 EBC
Berekende bitterheid (Rager)14 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21.48 lRotterdams Maaswater
8.45 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
46 mg/l7 mg/l44 mg/l0 mg/l68 mg/l55 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.00 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC58.2 %
0.83 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC16.1 %
0.83 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC16.1 %
0.50 kgPale moutWeyermann6 EBC9.7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen op 4342.0 °C1 min.15 min.2.2 l/kg
5353.0 °C3 min.20 min.2.2 l/kg
6565.0 °C5 min.40 min.2.2 l/kg
7575.0 °C3 min.10 min.2.2 l/kg
uitmaischen 7878.0 °C1 min.5 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12.3 gHallertau Traditionpellets6.0%80 min.11.3 IBU
12.4 gHallertau Traditionpellets6.0%10 min.2.3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1 stukBanaan (vers)specerijkoken
2 stukskruidnagelspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
22.0 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.014 SG
Temp. nagisting0.0 °C
Temp. lagering0.0 °C

Alvast bedankt voor het meekijken!

seed7

Niks mis met het schema. Weet je zeker dat je 30% caramout wilt gebruiken?

Ingo

snowdog2006

Mark, Waarom ook weer die 50 graden stap als je geen ongemoute granen toevoegt?

BrouwMark

Ga je serieus een banaan meekoken?

hans_nwk

Citaat van: seed7 op 12-11-2018  07:48 uWeet je zeker dat je 30% caramout wilt gebruiken?
Dat lijkt me een biertje om op te kauwen!

Mark GA

Citaat van: seed7 op 12-11-2018  07:48 uNiks mis met het schema. Weet je zeker dat je 30% caramout wilt gebruiken?

Ingo
Ik probeer aan de juiste kleur te komen hiermee... Ik sta open voor suggesties?

Citaat van: BrouwMark op 12-11-2018  11:13 uGa je serieus een banaan meekoken?
Ja hoor, vaker gelezen: in schijfjes, laatste kwartier...wel in een hopsok...

Citaat van: snowdog2006 op 12-11-2018  11:06 uMark, Waarom ook weer die 50 graden stap als je geen ongemoute granen toevoegt?
Er zit toch geen 50-gradenstap in?

snowdog2006

Citaat van: Mark GA op 12-11-2018  15:51 uIk probeer aan de juiste kleur te komen hiermee... Ik sta open voor suggesties?
Ja hoor, vaker gelezen: in schijfjes, laatste kwartier...wel in een hopsok...
Er zit toch geen 50-gradenstap in?

Ik bedoel niet letterlijk 50, maar meer als er zit een temperatuur van in de 50 in.. die 53 graden.. Waarom doe je die?

snowdog2006

Citaat van: Mark GA op 12-11-2018  15:51 uIk probeer aan de juiste kleur te komen hiermee... Ik sta open voor suggesties?

Beetje flauw, maar donkere tarwemout die heb je zeker niet liggen?
Ik had destijds ook een combi van cara 120 (15%), restje special b en palechocomout  (beide 4%) gebruikt, kleur was goed.

El Duderino

De beste uitleg over hoe je een goed weizenbier brouwt vond ik dit artikel http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Heb er al wel vaker naar verwezen zien geworden op het forum. Volgens mij staan alle antwoorden die je wilt weten over het brouwen van een weizenbier hier. Vooral de tabellen over maischschema's, weizensoorten, gistsoorten en wel of niet beluchten van het wort vond ik een eyeopener.

Mark GA

Citaat van: snowdog2006 op 12-11-2018  16:50 uBeetje flauw, maar donkere tarwemout die heb je zeker niet liggen?
Ik had destijds ook een combi van cara 120 (15%), restje spebial b en palechocomout  (beide 4%) gebruikt, kleur was goed.
Nee ik heb inderdaad geen donkere tarwe. Wel Special B (restje) alleen kwam ik die niet tegen in de recepten die ik bestudeerde.

Wat betreft die 50+ gradenstap: ook die kom ik elke keer tegen, variërend van 51 tot 55, vandaar de 53.

Ik hanteer de laatste tijd voornamelijk 1-staps maischschema's en Dunkel Weizen is nieuw voor me, vandaar ook dat ik 'm aan jullie voorleg.

Ik heb dus geen donkere tarwe, wel roostmout. Alleen wilde ik niet teveel afwijken van de basis.
Welke mouten kunnen worden toegevoegd in de plaats van de cara's?

Chilobrachys

Citaat van: Mark GA op 12-11-2018  17:47 u.....

Ik heb dus geen donkere tarwe, wel roostmout. Alleen wilde ik niet teveel afwijken van de basis.
Welke mouten kunnen worden toegevoegd in de plaats van de cara's?

Roostmout ;)
Met 30% caramout gaat het in de verste verte niet lijken op een dunkel weizen.

seed7

Een dunkelweizen maak je in principe op basis van muenchner en tarwe met een puntje zwartemout. Donkere tarwe kom je er niet heel veel in tegen geeft een apart smaakje, een beetje cara kan.

Op zich is een bier met 30% caramout geen probleem, erg lekker zelfs, maar dan moet je er wel veel bitterheid tegenover zetten en da's nu niet bepaald wat je in een weizen vindt. En zeker geen Special B!

Ingo

Mark GA

Dat artikel is inderdaad zeer waardevol. Zal morgen mijn schema's maar aan gaan passen dan.

Mark GA

Citaat van: Chilobrachys op 12-11-2018  17:54 uRoostmout ;)
Jaja ik weet het, laissez mais... het was een lange dag.

El Duderino

Citaat van: Mark GA op 12-11-2018  18:12 uDat artikel is inderdaad zeer waardevol. Zal morgen mijn schema's maar aan gaan passen dan.

Wil je bananenaroma's dan is open vergisting 1 vd zaken waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen. Veel traditionele weizenbierbrouwerijen gebruiken nog open vergisting. Banaan erin zal niet veel toevoegen. Dan is het trouwens ook geen weizenbier meer maar goed.... dat zal je misschien wurst zijn...

Mark GA

Chilobrachys

Ik zou ook voor een gist gaan met wat meer weizen karakter en de kunstgrepen als bananen en kruidnagels achterwege laten, een goede weizengist doet veel meer dan een banaan door je pan laten dobberen.

El Duderino

Citaat van: Mark GA op 12-11-2018  20:18 uIk ga terug naar de tekentafel

:biersmile:

(offtopic: doe je iets in grafische vormgeving)

Mark GA

Citaat van: Chilobrachys op 12-11-2018  22:09 uIk zou ook voor een gist gaan met wat meer weizen karakter en de kunstgrepen als bananen en kruidnagels achterwege laten, een goede weizengist doet veel meer dan een banaan door je pan laten dobberen.
Ik ben toch geen bananenthee aan het zetten man.
Ik heb dit meerdere keren teruggevonden in recepten - zowel binnenlands ('t wort wat of de roerstok, houd me ten goede) als buitenlands...
Als je zou zeggen dat de WB-06 een prima gist is om die aroma's tot z'n recht te laten komen geloof ik je meteen.
Als een banaan zou bijdragen aan een voller mondgevoel geloof ik dat ook meteen.
Misschien is dat wel de reden dat ik die banaan denk toe te moeten voegen? Weet jij het?

Citaat van: El Duderino op 12-11-2018  22:12 u:biersmile:

(offtopic: doe je iets in grafische vormgeving)
Die staat er gekleurd op

Even een ander vraagje: Kan iemand mij uitleggen waarom BrouwHulp standaard INFUSIE kiest als je een maischstap toevoegt?
Alles werd rood bij mij en heb dit aangepast door te kiezen voor DIRECTE VERWARMING - waarbij ik er van uitga dat dat is wat er gebeurt als je de temperatuur verhoogt tijdens het maischen.

joenedu

Ik heb begrepen dat je met een Infusie stap kokend water (of in ieder geval heet) toevoegt om de temperatuur te verhogen. Dan krijg je dus meer brouwwater en gaat alles in het rood.

Mark GA

Citaat van: joenedu op 13-11-2018  13:16 uIk heb begrepen dat je met een Infusie stap kokend water (of in ieder geval heet) toevoegt om de temperatuur te verhogen. Dan krijg je dus meer brouwwater en gaat alles in het rood.
Wel iets om op te letten als je BrouwHulp gebruikt en een machine dus...anders kloppen je waarden niet meer...

Citaat van: El Duderino op 12-11-2018  20:11 uWil je bananenaroma's dan is open vergisting 1 vd zaken waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen.
Ja about that... Open vergisting is voor mij niet haalbaar aangezien ik geen steriele ruimte kan creëren om dit in te doen. Bovendien kan ik er niet volcontinu bij aanwezig zijn om het op de juiste manier te behandelen (schuim aftoppen bijvoorbeeld).

Chilobrachys

Citaat van: Mark GA op 13-11-2018  12:07 uIk ben toch geen bananenthee aan het zetten man.
Ik heb dit meerdere keren teruggevonden in recepten - zowel binnenlands ('t wort wat of de roerstok, houd me ten goede) als buitenlands...
Als je zou zeggen dat de WB-06 een prima gist is om die aroma's tot z'n recht te laten komen geloof ik je meteen.
Als een banaan zou bijdragen aan een voller mondgevoel geloof ik dat ook meteen.
Misschien is dat wel de reden dat ik die banaan denk toe te moeten voegen? Weet jij het?

Lekker doen dan  :degroeten:

Mark GA

Citaat van: Chilobrachys op 13-11-2018  14:10 uLekker doen dan  :degroeten:
Niet om per se mijn gelijk te halen maar ook ik gebruik gewoon Google om recepten te zoeken en kwam bijvoorbeeld langs deze: https://www.twortwat.nl/nieuws.detail?item_id=1397329062&type=4&back=1&page=/artikelen
of zomaar even gezocht op add banana:
https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/simple-hefeweizen-with-banana.384322/
Zo gek gedacht was het dus niet...

Chilobrachys

Citaat van: Mark GA op 13-11-2018  14:32 uNiet om per se mijn gelijk te halen maar ook ik gebruik gewoon Google om recepten te zoeken en kwam bijvoorbeeld langs deze: https://www.twortwat.nl/nieuws.detail?item_id=1397329062&type=4&back=1&page=/artikelen
of zomaar even gezocht op add banana:
https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/simple-hefeweizen-with-banana.384322/
Zo gek gedacht was het dus niet...

Ik zeg ook niet dat het niet kan of dat je het niet moet doen. Je zult alleen met een goede weizengist ipv deze S. var. diastaticus veel meer het typische weizen aroma (banaan/kruidnagel) in je bier krijgen. Als jij dit liever bereikt met een banaan dan met gist, dan gewoon doen. In het recept op twortwat wordt de 3068 gebruikt.

Mark GA

Ik brouw voornamelijk zware Belgische bieren dus dit is ook nieuw voor me.
Heb me laten vertellen dat de WB-06 prima eigenschappen heeft voor voldoende banaan en kruidnagel

Vergelijkbare Topics (7)

39548

Gestart door 7ijs

Reacties: 11
Gelezen: 2280

6166

Gestart door Herman

Reacties: 5
Gelezen: 3338

18030

Reacties: 26
Gelezen: 15000

17117

Reacties: 9
Gelezen: 4995

29745

Gestart door Markiej87

Reacties: 9
Gelezen: 4137

38894

Gestart door tdp

Reacties: 7
Gelezen: 1516

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.