Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste recept voor eerste keer brouwen met mout

Gestart door Easywoods, 08-07-2017 23:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Easywoods

Al blik brouwend heb ik alle spullen om met mout aan de gang te gaan verzameld en is het bijna zover. Ik heb verschillende Tripel recepten afkomstig uit "bewezen recepten" gecombineerd en verder bewerkt in Brewersfriend totdat deze ook vindt dat het op een Tripel gaat lijken.

Het doel is niet zozeer dat het ook een Tripel gaat worden maar als het komt tot een drinkbaar resultaat is de huidige doelstelling al gehaald.

Voor de eerste paar keer wil ik het aantal ingrediënten zo beperkt mogelijk houden vandaar alleen de pilsmout en slechts 2 soorten hop. Brewersfriend wil graag een beetje donkere suiker voor de kleur, niet zo belangrijk wat mij betreft maar omdat ik die heb liggen gaat het erin.

Mijn vraag is dus eigenlijk of er dingen in staan die echt niet kunnen of dingen die ik nog verder moet / kan vereenvoudigen om een lekker biertje te maken dat misschien ook nog iets weg heeft van een Tripel...... dat laatste omdat ik die lekker vind  :proost:

HOME BREW RECIPE:
Title: Tripel

Brew Method: All Grain
Style Name: Belgian Tripel
Boil Time: 90 min
Batch Size: 10 liters (fermentor volume)
Boil Size: 16 liters
Boil Gravity: 1.047
Efficiency: 65% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.075
Final Gravity: 1.008
ABV (standard): 8.74%
IBU (tinseth): 29.11
SRM (morey): 5.92

FERMENTABLES:
3 kg - Belgian - Pilsner (88.6%)
0.015 kg - Belgian Candi Sugar - Dark (275L) (0.4%)
0.37 kg - Cane Sugar (10.9%)

HOPS:
12 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 80 min, IBU: 23.14
6 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 10 min, IBU: 3.98
6 g - Saaz, Type: Pellet, AA: 3.5, Use: Boil for 10 min, IBU: 1.99

MASH GUIDELINES:
1) Temp: 55 C, Time: 10 min
1) Temp: 63 C, Time: 45 min
2) Temp: 73 C, Time: 30 min
3) Temp: 78 C, Time: 5 min

YEAST:
Mangrove Jack - Belgian Tripel M31
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 85%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 17.78 - 27.78 C
Fermentation Temp: 20 C

Generated by Brewer's Friend - https://www.brewersfriend.com/
Date: 2017-07-08 20:54 UTC
Recipe Last Updated: 2017-07-08 20:52 UTC

Loser

Op zich voor een eerste moutrecept niks mis mee.
De maischstap van 55 °C kan je laten vallen, niet echt veel nut.

Easywoods

Citaat van: Loser op 08-07-2017  23:46 uDe Maischstap van 55°C kan je laten vallen, niet echt veel nut.

Bedankt voor je reactie, ik twijfelde al over de 55 graden stap, die zou met de huidige kwaliteit mouten niet meer zinvol zijn maar ik kom 'm toch nog regelmatig tegen in recepten. Bij deze heb ik 'm eruit gehaald  ;)

Dugraph

Ziet er uit als een lekker bier! Maarreh, 15gr kandijsiroop..?

Verder zou ik Cascade als bitterhop en Saaz als aromahop omdraaien. Is het een bewuste keuze om het zo te doen?

Easywoods

Citaat van: Dugraph op 09-07-2017  07:45 uZiet er uit als een lekker bier! Maarreh, 15gr kandijsiroop..?

Verder zou ik Cascade als bitterhop en Saaz als aromahop omdraaien. Is het een bewuste keuze om het zo te doen?

De 15 gr donkere kandij is voor de kleur, door die toe te voegen is Brewersfriend tevreden. Niet belangrijk natuurlijk want 15 gr zal niet zoveel uitmaken op 10 liter maar ik heb het in de kast liggen dus doe ik het er maar in.....

Ik heb de ervaring niet om zelf een hopgift te bedenken dus die heb ik gepikt uit dit bewezen recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32789.0.html

Als ik ze omdraai wordt het minder bitter en een sterker aroma?

Bedankt voor je reactie  :biersmile:

lier

ik zou eerst eens een biertje brouwen zonder toegevoegde suiker om het alchohol percentage omhoog te knallen

probeer dit eens:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptTripel brouwcursus
Brouwdatum09-11-2016
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)19 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Vlissingen
8,17 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
58 mg/l37 mg/l28 mg/l22 mg/l25 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,60 kgPilsmoutDingemans3 EBC97,1 %
0,20 kgGoldSwaen AmberDe Swaen70 EBC2,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.60 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.2 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,0 gCascadepellets5,5%60 min.19,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Brouwers

Citaat van: lier op 09-07-2017  08:22 uik zou eerst eens een biertje brouwen zonder toegevoegde suiker om het alchohol percentage omhoog te knallen
De suiker heeft niet het doel om het alcoholpercentage omhoog te knallen in een tripel. Suiker verhoogt de doordrinkbaarheid en zorgt ervoor dat de gist meeer esters aanmaakt. Beide zaken zijn kenmerkend voor een tripel(en ook de meeste andere Belgische biertypen), dus gewoon suiker toevoegen.

lier

helemaal mee eens alleen is mijn ervaring (en dat is puur persoonlijk) dat mijn brouwsels met suiker pas goed werden toen ik de vergistings temperatuur onder controle had.

Easywoods

Dank voor jullie reacties, ik ga de suiker er voorlopig in laten maar in een later stadium zal ik eens puzzelen of de brouwsoftware (Brewer's Friend) er zonder suiker toevoeging toch nog een Tripel van kan brouwen. Ik vergist trouwens gecontroleerd in een vergistingskast dus dat is het "probleem" niet  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.