Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Probeerbiertje met ingredienten die ik nog heb liggen!

Gestart door wvdbroek, 02-07-2017 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

wvdbroek

Roept u maar, opmerkingen/verbeteringen let wel deze ingrediënten heb ik liggen!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTarwepils
Kenmerk
Brouwdatum2-7-2017
BiertypePilsener
Aantal liters20
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater33,2 liter
Maischdikte4,4 l/kg
Maischwater20,0 liter
Spoelwater13,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80,0 %3597 gr3 EBC
Tarwemout20,0 %899 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade pellets3,8 %20 gr90 minuten12 EBU
Saaz (CZ)3,8 %20 gr60 minuten11 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten4,4 l/kg
278°C10 minuten4,4 l/kg

ir. Auditor

Waarom niet een deel van de hop op 15 minuten?

Jacques

Heeft natuurlijk niet veel met een pils van doen. Maar dat is onbelangrijk.

Waarom zo lang koken? Breng de kooktijd terug tot 60 minuten.
Verder raad ik net als ir. Auditor aan om meerdere hopgiften te doen voor een mooier hoparoma.

En verder? Niets. Brouwen!

Nerro

Citaat van: ir. Auditor op 02-07-2017  16:46 uWaarom niet een deel van de hop op 15 minuten?

Waarom wel? Je hebt extractie (kort koken, weinig omzetting van de alfazuren) en isomerizatie (de gextraheerde geuren en aromastoffen vervliegen voor een groter deel en de alfazuren worden veel meer omgezet).

Alles er tussenin is een combinatie van de twee waarbij het verschil tussen 10 en 15 minuten verwaarloosbaar is. Bovendien koelt iedereen met een verschillende snelheid dus heb je sowieso de controle niet om te kiezen tussen exact 10 of 15 minuten.

wvdbroek

Citaat van: ir. Auditor op 02-07-2017  16:46 uWaarom niet een deel van de hop op 15 minuten?

Dus het gewicht opdelen in meerdere porties en verspreiden over de kook ???

Citaat van: Jacques op 02-07-2017  16:52 uHeeft natuurlijk niet veel met een pils van doen. Maar dat is onbelangrijk.

Waarom zo lang koken? Breng de kooktijd terug tot 60 minuten.
Verder raad ik net als ir. Auditor aan om meerdere hopgiften te doen voor een mooier hoparoma.

En verder? Niets. Brouwen!

Tsja is inderdaad geen pils  :o naam verkeerd gekozen!

Kook teruggebracht naar 60 min

Citaat van: Nerro op 02-07-2017  16:52 uWaarom wel? Je hebt extractie (kort koken, weinig omzetting van de alfazuren) en isomerizatie (de gextraheerde geuren en aromastoffen vervliegen voor een groter deel en de alfazuren worden veel meer omgezet).

Alles er tussenin is een combinatie van de twee waarbij het verschil tussen 10 en 15 minuten verwaarloosbaar is. Bovendien koelt iedereen met een verschillende snelheid dus heb je sowieso de controle niet om te kiezen tussen exact 10 of 15 minuten.

Koelen gaat bij mij snel met flinke spiraalkoeler en ijswater erdoorheen. Krijg over het algemeen 20 liter in +/- 15 min op 20 C

Maakt dat nog uit!

wvdbroek

Aangepast!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTarwebier
Kenmerk
Brouwdatum2-7-2017
BiertypePilsener
Aantal liters20
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,7 liter
Maischdikte4,4 l/kg
Maischwater20,0 liter
Spoelwater13,2 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80,0 %3597 gr3 EBC
Tarwemout20,0 %899 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade pellets3,8 %15 gr90 minuten9 EBU
Saaz (CZ)3,8 %15 gr60 minuten8 EBU
Cascade pellets3,8 %10 gr30 minuten4 EBU
Saaz (CZ)3,8 %10 gr15 minuten3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten4,4 l/kg
278°C10 minuten4,4 l/kg

Jacques

Blijft de vraag waarom je zo lang kookt bij een fris blond bier?

Door korter te koken krijg je minder vorming van Maillardproducten waardoor je bier wat lichter van kleur is en frisser.

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 02-07-2017  17:25 uBlijft de vraag waarom je zo lang kookt bij een fris blond bier?

Door korter te koken krijg je minder vorming van Maillardproducten waardoor je bier wat lichter van kleur is en frisser.

Citaat van: wvdbroek op 02-07-2017  17:09 uAlgemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,7 liter
Maischdikte4,4 l/kg
Maischwater20,0 liter
Spoelwater13,2 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid22 EBU (Glenn Tinseth)

Ik heb hem al naar 60 min gebracht zoals je eerst aanraadde, raad je nu aan om hem nog lager te zetten?

Gerald

Citaat van: wvdbroek op 02-07-2017  19:38 uIk heb hem al naar 60 min gebracht zoals je eerst aanraadde, raad je nu aan om hem nog lager te zetten?

Zet dan ook even de hopgiften terug naar 60 min. ;)

Jacques

Citaat van: Gerald op 02-07-2017  20:19 uZet dan ook even de hopgiften terug naar 60 min. ;)

Dat was inderdaad de aanleiding van mijn reactie.

Jeroen D

Ik heb (hier?) ooit eens gelezen dat Cascade niet de beste bitterhop is.

Zelf zou ik Saaz 60 koken en de Cascade de laatste 20 of 10 min erbij gooien.

Is 90 minuten maischen ook niet aan de lange kant?

Brouwers

Citaat van: Jacques op 02-07-2017  17:25 uBlijft de vraag waarom je zo lang kookt bij een fris blond bier?

Gerard van den Broek van Hertog Jan raadde ons aan juist langer te koken (90 min) om ervoor te zorgen dat de eiwitten goed uitvlokken. Te veel eiwit zou juist voor een minder fris bier zorgen.
Nu weet ik niet in hoeverre dit klopt, maar wil maar even aangeven dat 60 min koken niet door iedereen gezien wordt als een oplossing voor beter bier.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 02-07-2017  20:56 uGerard van den Broek van Hertog Jan raadde ons aan juist langer te koken (90 min) om ervoor te zorgen dat de eiwitten goed uitvlokken. Te veel eiwit zou juist voor een minder fris bier zorgen.
Nu weet ik niet in hoeverre dit klopt, maar wil maar even aangeven dat 60 min koken niet door iedereen gezien wordt als een oplossing voor beter bier.

Door langer te koken krijg je meer Maillardproducten. Die wil je in een blond bier niet al te veel hebben.

Als je zorgt voor een goede pH tijdens het koken (5,0 - 5,2) krijg je een goede eiwituitvlokking. Daar hoef je geen 60 minuten voor te koken. Overigens ligt het natuurlijk ook aan de capaciteit van je brander/verwarmingselement. Als je 7-8% verdamping hebt in een uur tijd hoef je niet langer te koken.

wvdbroek

Citaat van: Gerald op 02-07-2017  20:19 uZet dan ook even de hopgiften terug naar 60 min. ;)
Citaat van: Jacques op 02-07-2017  20:32 uDat was inderdaad de aanleiding van mijn reactie.

Hahaha oeps dat is waar  :o

ir. Auditor

Citaat van: Jeroen D op 02-07-2017  20:44 uIk heb (hier?) ooit eens gelezen dat Cascade niet de beste bitterhop is.

Zelf zou ik Saaz 60 koken en de Cascade de laatste 20 of 10 min erbij gooien.

Is 90 minuten maischen ook niet aan de lange kant?

Ik heb in mijn korte brouwperiode in bijna al mijn bieren Cascade gebruikt. Ik denk dat het vooral belangrijk is te kijken naar het alfazuurpercentage. Ik heb een zakje Cascade van 3.5% liggen en eentje van 9.6%. Erg groot verschil als je het mij vraagt.

Maar ben het wel met je eens dat Cascade beter tot zijn recht komt als smaak en aroma hop. Al is het denk ik wel zo dat als je hem ook als bitterhop gebruikt de smaak niet overstemd wordt door een andere hop.

wvdbroek

Citaat van: ir. Auditor op 02-07-2017  21:58 uIk heb in mijn korte brouwperiode in bijna al mijn bieren Cascade gebruikt. Ik denk dat het vooral belangrijk is te kijken naar het alfazuurpercentage. Ik heb een zakje Cascade van 3.5% liggen en eentje van 9.6%. Erg groot verschil als je het mij vraagt.

Maar ben het wel met je eens dat Cascade beter tot zijn recht komt als smaak en aroma hop. Al is het denk ik wel zo dat als je hem ook als bitterhop gebruikt de smaak niet overstemd wordt door een andere hop.

Dit zijn Cascade pellets met een alfa van 3,8% en dus als zodanig goed te gebruiken als bitterhop

wvdbroek

Ok afgelopen maandag dit bier gebrouwen met 1 aanpassing een ander gist de SafAle s-04.

Dus

Maandag gebrouwen

Begin SG 1050
Gist SafAle s-04

SG nu 1011 dus een vergistingsgraad van 78%, prachtig!

Hieronder de link naar mijn live Tilt Hydrometer

https://app.ubidots.com/ubi/public/getdashboard/page/_Jq2Vxs-ycFF8EBQzSo0W40YnSA

Maar nu, lekker laten staan of al bottelen.
Bottelen lijkt mij wel erg snel na maar 4 dagen?

Wat is jullie mening?

Grt

Willem

Knobby

Laten staan, de gist ruimt nog een hoop rotzooi op.

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 07-07-2017  09:27 uOk afgelopen maandag dit bier gebrouwen met 1 aanpassing een ander gist de SafAle s-04.

Dus

Maandag gebrouwen

Begin SG 1050
Gist SafAle s-04

SG nu 1011 dus een vergistingsgraad van 78%, prachtig!

Hieronder de link naar mijn live Tilt Hydrometer

https://app.ubidots.com/ubi/public/getdashboard/page/_Jq2Vxs-ycFF8EBQzSo0W40YnSA

Maar nu, lekker laten staan of al bottelen.
Bottelen lijkt mij wel erg snel na maar 4 dagen?

Wat is jullie mening?

Grt

Willem

Nog een aantal dagen laten staan. Het SG kan nog wat dalen en door het bier nog even te laten staan wordt het ook wat helderder. Je hebt daardoor minder gist en eiwitten in je fles. Meet over 4 dagen nog eens het SG en als deze niet lager geworden is kun je rustig gaan bottelen.

wvdbroek

Citaat van: Jacques op 07-07-2017  13:35 uNog een aantal dagen laten staan. Het SG kan nog wat dalen en door het bier nog even te laten staan wordt het ook wat helderder. Je hebt daardoor minder gist en eiwitten in je fles. Meet over 4 dagen nog eens het SG en als deze niet lager geworden is kun je rustig gaan bottelen.
Citaat van: Knobby op 07-07-2017  09:56 uLaten staan, de gist ruimt nog een hoop rotzooi op.

Ok bedankt heren  :)

wvdbroek

Ok we zijn 5 dagen verder en de vergisting staat al een tijd stabiel op SG 1008.

Vraagje als ik wat aftap via mijn aftapkraan valt me op dat er wel heel veel wit vlokkerig materiaal in drijft, echt heel veel!

Nu probeer ik door te cold crashen dit te laten neerslaan! Maar zou het ook gewoon zo kunnen zijn dat de sediment laat ter hoogte van mijn kraan zit, dit zou dan wel erg veel zijn maar ik heb wel begrepen dat safale s 04 voor veel sediment zorgt.

Heb het vat nog niet open gehad omdat ik dit zo lang mogelijk wil uitstellen!

Bedankt alvast voor de adviezen.

Grt

Willem

mbroek

Geen advies. Maar wie weet als je een foto laat zien, dat maakt het veel duidelijker wat je bedoeld en groet kans dat iemand dat bekend voorkomt.

wvdbroek

Citaat van: mbroek op 12-07-2017  23:26 uGeen advies. Maar wie weet als je een foto laat zien, dat maakt het veel duidelijker wat je bedoeld en groet kans dat iemand dat bekend voorkomt.

Eens! Je hebt volledig gelijk!

Denk dat er wat troep zich verzameld had in de kraan uitloop. Heb vanmorgen deze wat ruimer afgetapt ± 100 ml en daarna opgevangen. Zie foto's voor resultaat de extreme witte eiwit\gist korrels\vlokken zijn weg!

mbroek

Ik denk dat in je kraan zich wat eiwit opgehoopt had wat nu is weg is. Ziet er goed uit zo.

Vergelijkbare Topics (7)

45218

Reacties: 13
Gelezen: 455

24055

Reacties: 7
Gelezen: 4169

5514

Reacties: 11
Gelezen: 3800

28751

Gestart door okko

Reacties: 10
Gelezen: 4055

14351

Reacties: 28
Gelezen: 9543

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.