Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Simpele session - double ipa

Gestart door stijn26, 16-06-2017 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

stijn26

Ik heb dit bier gebrouwen:

30 L bier

Pale mout: 7 kg
eenstaps maisch 35 minute op 66°

Koken 75 min in totaal:
Hopnaam - vorm - gewicht - toevoeging na
Chinook   BLM   25 g   15m
Chinook   BLM   75 g   12,0   55m
Mandarina Bavaria   PELL   75 g   55m
Chinook   BLM   50 g   70m
Mandarina Bavaria PELL   175 g 70m
Chinook   BLM   200 g dry

Gist: bry-97

Resultaat was een zéér goede ipa en zeer vlot doordrinkbaar met ongeveer 5,2% alcohol.
Ik probeer dit recept nu te optimaliseren, wat denken jullie van dit recept?

Thamerdal

Nou, als het al een zéér goede ipa was zou ik er niets aan veranderen?  :weetniet:

stijn26

Bijvoorbeeld een concrete vraag: hoe kan ik het % alcohol nu nog verder naar beneden brengen zonder dat het bier aan body verliest?

RienP

Een deel van de palemout vervangen door caramouten. Zeker als je naar 3,5-4,5% alcohol wil is 10% caramout niet ongewoon.

Maar iets aan body zul je altijd verliezen. Dat gaat nu eenmaal samen met een lichter bier.

bierfan

stijn26

Oke ik ga het bekijken.

Nog een vraag. Hoewel ik een berekende IBU van 113 heb ongeveer, is het bier helemaal niet zo (extreem) bitter. Wat kunnen de oorzaken hiervan zijn?

bierfan

Dan zal je berekening of je alfa percentages van je hoppen wel niet kloppen.

Wolter

Citaat van: stijn26 op 16-06-2017  15:03 uBijvoorbeeld een concrete vraag: hoe kan ik het % alcohol nu nog verder naar beneden brengen zonder dat het bier aan body verliest?

Je kan door het maischschema aan te passen wsl ook nog wel een paar sg punten winnen.
"Crash verwarmen"  zoals William deze methode onlangs noemde. Ik heb het toegepast op mijn session IPA en daar hield ik gemiddeld ong 5 sg punten meer over dan andere session IPA's tijdens de Brand wedstrijd.

Ik heb ingemaischt op 54 ºC en direct snel door verwarmd naar 72 ºC en daar een rust gehouden. Er zijn mensen die zeggen dat het niet uit maakt hoe je maischschema is maar ik durf wel te zeggen dat het (nav alle lab resultaten die ik heb gezien bij de brand wedstrijd) dus wel uitmaakt. Mijn brouwsel had een eind SG van 1,011 en een beetje terwijl vrijwel alle formulieren die ik verder heb gecheckt uitkwamen op een eind SG van 1,004 tot 1,007.

stijn26

Citaat van: bierfan op 16-06-2017  17:20 uDan zal je berekening of je alfa percentages van je hoppen wel niet kloppen.
Is gewoon via online tools en is gebeurd met de werkelijke percentages.

bierfan

Probeer anders eens BrouwVisie of BrouwHulp. Kijken wat daar uit komt. 113 ibu bij 5% alcohol is normaal gesproken nogal aan de bittere kant.

Vergelijkbare Topics (7)

28262

Gestart door bert braadslee

Reacties: 13
Gelezen: 4417

16668

Gestart door Herman

Reacties: 17
Gelezen: 9421

40896

Gestart door Erwinaalders

Reacties: 10
Gelezen: 1696

31294

Reacties: 3
Gelezen: 2071

06-04-2016 19:18 u
door homoeccentricus
21641

Reacties: 2
Gelezen: 1909

43462

Gestart door Keijzertje

Reacties: 1
Gelezen: 602

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.