Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA met mijn rest grondstoffen

Gestart door Martijn0172, 14-12-2016 18:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Nu mijn Westmalle kloon staat te vergisten ben ik aan het denken om een volgende brouwsel. Gezien ik al weer te veel geld heb uitgegeven ben ik aan het kijken of ik een IPA (of iets wat in de buurt komt) kan brouwen met de grondstoffen welke ik in voorraad heb (of maximaal 1 andere hopsoort) en in ieder geval een andere gist (denk ik). Het gezocht op mijn hopsoorten en IPA recepten maar daar vind ik niet veel voor. Het moet een brouwsel worden van ongeveer 15 liter en ik zou graag rond de 6% uit willen komen. Het hoeft geen kloon te worden of iets dergelijks.

Mout:
25 kg pilsmout
750 g Munchenermout

Hopsoorten:
85 g Hallertau Hersbrucker   (pellets)
90 g Spalt Select (pellets)
60 g Saaz (pellets)
85 g E.K. Goldings (bloemen)

Gist:
t-58

Nu lees ik dat er vaak pale ale mout wordt gebuikt. Het lijkt mij geen hele erge ramp als dit pilsmout. De gist lijkt mij een no-go en zal een andere voor moeten komen. Wat zal ik met de hopsoorten kunnen beteken? Ik zou het leuk vinden om te kunnen dryhoppen. Iemand die met mij mee kan denken?

EvdBroek

Waarom stel je zelf geen recept op met brouwsoftware?
Post het dan hier en kunnen we reageren

Martijn0172

Ik begrijp je opmerking, ik heb ook al met BrouwHulp zitten stoeien (gebaseerd op het Punk-ipa recept). Ik heb alleen geen flauw benul wat de hopsoorten, afgezien van dde bitterheid,  precies toevoegen aan smaak. Dus hoe krijg ik bijvoorbeeld een citrus smaak er in

Biertje1985

Doorgaans met amerikaanse hopsoorten, maar er zijn ook hops uit andere landen met een citrus smaak, bij een IPA bepaald de hopvariant een groot deel van de smaak en geur.

Bijvoorbeeld voor (American) IPA : Citra, Simcoe, Mosiac, Columbus, Cascade, Centennial.

Engelse IPA, gebruikt je weer Engelse hopsoorten, je zou die EK goldings kunnen gebruiken deze heeft ook wat citrus smaken maar deze is niet zo uitgesproken als bijvoorbeeld Centennial of Citra.

Een ESB gist of een US-05 of een Bry-97 zal voldoen voor een IPA. de T-58 is wat esterig dus ik zou vrij koel vergisten, (als dat gaat)

Ow en die 750 gram munich in cobinatie met de pilsmout gaat prima, ik gebruik vaak 2/3 pils en 1/3 munich. Lekkere combinatie.

In jou geval zou ik gewoon de hop met de meeste alfazuur pakken, die als bitterhop (60min) gebruiken.
En met de EK golding de late hopgiften doen. Afhankelijk van je start sg kan je de bitterheid opvoeren.

Probeer wat, je moet wel erg gek doen wilt het echt niet smaken.

Oscar

Citaat van: Martijn0172 op 14-12-2016  18:34 uMout:
25 kg pilsmout
750 g Munchenermout

Moet lukken toch?  Gaat dat passen in je pannetje... 25,75 kilo mout?  :nut: :brouwen:

EvdBroek

Citaat van: Martijn0172 op 14-12-2016  19:19 uIk begrijp je opmerking, ik heb ook al met BrouwHulp zitten stoeien (gebaseerd op het Punk-ipa recept). Ik heb alleen geen flauw benul wat de hopsoorten, afgezien van dde bitterheid,  precies toevoegen aan smaak. Dus hoe krijg ik bijvoorbeeld een citrus smaak er in

Neem bijvoorbeeld als basis een bewezen recept en ga er dan mee aan het werk met je brouwsoftware.
Het is echt veel makkelijker dan je denkt.
De smaken van de hopsoorten zul je toch zelf moeten gaan ervaren, de hoppen die je hebt zullen niet leiden tot een citrussmaak...

GeBaxke

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : ipa-achtig ;D
Kenmerk                   :
Brouwdatum                : 14-12-2016
Biertype                  : India Pale Ale-ig
Aantal liters             : 15
Gewenst begin SG          : 1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 80.0%
IBU: 66

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 24,34 liter
Maischdikte               : 4,00 l/kg
Maischwater               : 15,00 liter
Spoelwater                : 7,71 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 13 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 66 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               80,0 %         3,000 kg       3 EBC                                                                     
Munchenermout 15 EBC         20,0 %         0,750 kg       16 EBC                                                                           

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hallertau Hersbrücker 4,0 %   60 gr          80 Min.        45 EBU                                                                               
Spalter Select (D) 6,5 %         20 gr          80 Min.        25 EBU                                                                             
Spalter Select (D) 5,0 %         30 gr          Koud hop       0 EBU                                                                             
Hallertau Hersbrück4,0 %er   30 gr          Koud hop       0 EBU                                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Safale US-05

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: India Pale Ale
Stap 1: 67°C      60 Min.      4,0 l/kg
Stap 2: 75°C      5 Min.      4,0 l/kg

ipv t-58 zou ik fermentis safe ale us-05 pakken, koudhop 1 week dan bottelen.
De hop is geen veel gebruikte "ipa hop" maar dat is dan ook wel weer leuk, moet lekker worden.

Gerb

Leuk experiment! Als je nu een ondergist (bijv. W34/70) gebruikt heb je ineens een Imperial Pilsner.

Martijn0172

Dank jullie, ik vind beide recepten erg leuk! Denk dat ik beide ga proberen!

Vergelijkbare Topics (7)

35460

Reacties: 2
Gelezen: 1125

4718

Gestart door MO

Reacties: 27
Gelezen: 9570

39574

Reacties: 0
Gelezen: 1453

28-07-2019 21:33 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.