Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wie helpt met een hoppig pils

Gestart door lennart0r, 02-11-2016 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

lennart0r

Ons volgende biertje wordt voor het eerst een ondergister. Dus natuurlijk een pils. Maar een normale pils is eigenlijk wel wat saai en laat ik liever over aan Oettinger etc. We willen hem opvrolijken met een lading hop.

Dus in de basis een lekker bleek en droog, misschien wat neutraal bier, maar dan goed fruitig door IPA-hopsoorten.

Een sloot water, pilsmout erin. Eentrapsmaisschema, niet te hoge temperatuur, 64 graden? Spoelen, filteren, koken. Welke bitterhop en op welke IBU en SG moeten we mikken? Moet er nog wat Saaz-hop in voor het grasachtige pilsaroma? Daarna 2-3 g/l vlamuit hop (verhoogt IBU). Dan vergisten, dat duurt langer bij ondergisters toch? Is het nodig om over te hevelen voor het lageren of navergisten? Dan nog 2-3 g/l drooghop erin. Kwa hop denk ik aan Mosaic, El Dorado en Citra, ff afhankelijk van wat er te krijgen is.

Oscar

Citaat van: lennart0r op 02-11-2016  21:57 uWelke bitterhop en op welke IBU en SG moeten we mikken?

Ik zou pils-hopsoorten gebruiken als ik jullie was... En mikken op een gemiddelde IBU en een SG wat ± 5% geeft. :biersmile: ^-^

Citaat van: lennart0r op 02-11-2016  21:57 udoor IPA-hopsoorten.

:nut: :nut: :nut:

Serge VL

Ik zou het geen pils durven noemen maar noem het een "Funcky Lager", dan heb je meer stijl vrijheid  :D
Als hop zou ik Jarrylo of El Dorado durven nemen daar dit toch geen uitgesproken citrus hoppen zijn (ik zou er wel een singel hop van maken),  begin SG met gecombineerde bitterheid ergens tussen de 1042 SG/28IBU  a 1056 SG/45IBU
Niet al te veel klooien met verschillende mouten, gewoon wat Pils en Pale mout aangevuld met een paar % rijst/maïs vlokken, en lekker licht houden wat betreft de mout complexiteit om de nadruk op de hop te leggen.
 :weetniet: Het is geen stijl!

foz

Citaat van: Serge VL op 03-11-2016  06:34 u:weetniet: Het is geen stijl!

IPL - India Pale Lager.

Loek Essers

Ik heb net voor de tweede keer een pils gebrouwen met magnum als bitterhop en nelson sauvin als aroma/koudhop. Lekker hoor http://somethingfermenting.com/2016/01/29/nelson-sauvin-pils/

Serge VL

Citaat van: lennart0r op 02-11-2016  21:57 uKwa hop denk ik aan Mosaic, El Dorado en Citra, ff afhankelijk van wat er te krijgen is.
Kijk ook naar het % oliegehalte van de hopsoort dit bepaalt veel de intensiteit van je smaak bij het dryhoppen,  bijvoorbeeld Mosaic heeft gemiddeld 1.3% oliegehalte daarentegen Jarylio 4.0%.
Als je van beide de zelfde hoeveelheid zou toevoegen als dryhop gaat dit een beduidend verschil in aroma intensiteit geven.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 03-11-2016  11:12 uKijk ook naar het % oliegehalte van de hopsoort dit bepaalt veel de intensiteit van je smaak bij het dryhoppen,  bijvoorbeeld Mosaic heeft gemiddeld 1.3% oliegehalte daarentegen Jarylio 4.0%.
Als je van beide de zelfde hoeveelheid zou toevoegen als dryhop gaat dit een beduidend verschil in aroma intensiteit geven.

Het olie- en vetgehalte van een hop heeft ook invloed op de schuimhoudbaarheid van je bier...

lennart0r

Citaat van: Loek Essers op 03-11-2016  10:34 uIk heb net voor de tweede keer een pils gebrouwen met magnum als bitterhop en nelson sauvin als aroma/koudhop. Lekker hoor http://somethingfermenting.com/2016/01/29/nelson-sauvin-pils/

Relatief warm gemaischt, misschien met dat wat koeler voor een pils? Wat is diacetylrust?

Jacques

Citaat van: lennart0r op 04-11-2016  14:11 uWat is diacetylrust?

Dat wordt gedaan tijdens de vergisting van een ondergist om de stof diacetyl dat altijd gevormd wordt tijdens de vergisting sneller af te laten breken. Voor de afbraak wordt het bier een paar dagen iets warmer gehouden zodat de gist de stof die hij zelf heeft geproduceerd ook weer kan afbreken.

Een diacetylrust is niet altijd nodig. De afbraak kan snel gaan, zeker als je voldoende gist geënt hebt. Het beste is een monster van je bier nemen en te proeven. Wanneer je geen boterachtige smaak proeft is er geen noodzaak om een diacetylrust te houden.

lennart0r

Ok interessant. Doe je dat na de hoofdvergistiging en zet je hem daarna weer kouder?

Jacques

Citaat van: lennart0r op 04-11-2016  16:47 uOk interessant. Doe je dat na de hoofdvergistiging en zet je hem daarna weer kouder?

Ja. Je vergist bijvoorbeeld bij 10 tot 12 ºC. Voor de afbraak van diacetyl ga je naar 14 tot 16 ºC. En daarna weer naar beneden. Voor het goed uitgisten zou je kunnen nagisten bij 12 tot 14 ºC. Daarna eventueel nog koud lageren bij 0 tot 4 ºC.

Meer over diacetyl: http://www.whitelabs.com/sites/default/files/Diacetyl_Time_Line.pdf   

Vergelijkbare Topics (7)

44040

Reacties: 16
Gelezen: 1348

32873

Reacties: 4
Gelezen: 1835

18143

Reacties: 2
Gelezen: 1859

5093

Reacties: 13
Gelezen: 4605

37350

Reacties: 1
Gelezen: 1378

40477

Reacties: 3
Gelezen: 890

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.