Recept nav prijswinnend witbier recept met Amerikaanse hop

Gestart door Biertje1985, 11-07-2016 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

WLP720 zou dezelfde strain zijn volgens meerdere bronnen.
En die kan je nogwel krijgen

reinardvdwal

Citaat van: tdp op 18-04-2018  11:10 uDie gist kun je prima kunnen gebruiken voor een witbier, je krijgt alleen een ander smaakprofiel dan wanneer je de forbidden fruit gebruikt.
Oké bedankt! Tja alleen de naam al 'forbidden fruit'. We gaan het proberen...

broeder

Citaat van: reinardvdwal op 18-04-2018  11:18 uOké bedankt! Tja alleen de naam al 'forbidden fruit'. We gaan het proberen...

groet, broeder Willem

reinardvdwal

Inmiddels staat deze brouw heerlijk te borrelen...
Begrijp ik het goed dat je bij dit recept de koudhoppen toevoegt tijdens de navergisting? Of toch tijdens de lagering?

En hoe lang zou je deze moeten lageren in een gistvat? Kon het even hier terughalen uit het recept maar wellicht voor de gevorderde brouwer een duidelijk gegeven...

Wolter

Het originele recept is overgeheveld na de hoofdvergisting.
De koudehop gift kan er in als er nog een klein beetje vergisting activiteit is. Er zijn ook brouwers die dit tijdens de coldcrash doen. (Dus als de vergisting volledig is).
Het lageren gebeurt bij de meeste hobbybrouwers op fles. Na de hergisting op fles dus.

reinardvdwal

Citaat van: Wolter op 22-04-2018  11:06 uHet originele recept is overgeheveld na de hoofdvergisting.
De koudehop gift kan er in als er nog een klein beetje vergisting activiteit is. Er zijn ook brouwers die dit tijdens de coldcrash doen. (dus als de vergisting volledig is).
Het lageren gebeurd bij de meeste hobbybrouwers op fles. Na de hergisting op fles dus.
Aha... Super! Dat gaan we doen. Tot nu toe ook altijd gelagerd op de fles. Ik kan er gewoon vanuit gaan dat de hoofdvergisting is gestopt wanneer het waterslot kalmeert neem ik aan? 4 a 6 dagen...

Maar dan laat je je gistvat best even staan ivm het koudhoppen...
Normaal zou ik dan al bijna gaan bottelen... Nu stel je dat dan even uit begrijp ik?

In ieder geval bedankt voor de tips!

Wolter

Citaat van: reinardvdwal op 22-04-2018  12:31 uAha... Super! Dat gaan we doen. Tot nu toe ook altijd gelagerd op de fles. Ik kan er gewoon vanuit gaan dat de hoofdvergisting is gestopt wanneer het waterslot kalmeert neem ik aan? 4 a 6 dagen...

Maar dan laat je je gistvat best even staan ivm het koudhoppen...
Normaal zou ik dan al bijna gaan bottelen... Nu stel je dat dan even uit begrijp ik?

In ieder geval bedankt voor de tips!

Klopt. Als de activiteit in het waterslot rustiger wordt is de hoofdvergisting voorbij. Kan al na 1 a 2 dagen het geval zijn.

reinardvdwal

Nu is onze hoofdvergisting voorbij... Het slot komt echt tot rust.
Waarom is het handig voor de navergisting om te overhevelen?

Klopt het dat ik nu eerst de navergisting een paar dagen af moet wachten voor dat ik ga drooghoppen?
(zodat hij echt tot rust komt)

De navergisting is op 21 ºC... dus moet ik dan nog 1a2 weken het vat met drooghoppen op 21 ºC laten staan?

Daarna ben ik van plan te bottelen en de flessen nog 1 week op hogere temperatuur te laten staan en dan de flessen te lageren...

DLB

Even terugkomen op een oud topic.

Het recept geeft een stort van 50% tarwemout. Hoort witbier niet met ongemoute tarwe gebrouwen te worden eigenlijk?

Brouwert

Citaat van: reinardvdwal op 25-04-2018  09:39 uNu is onze hoofdvergisting voorbij... Het slot komt echt tot rust.
Waarom is het handig voor de navergisting om te overhevelen?

Klopt het dat ik nu eerst de navergisting een paar dagen af moet wachten voor dat ik ga drooghoppen?
(zodat hij echt tot rust komt)

De navergisting is op 21 ºC... dus moet ik dan nog 1a2 weken het vat met drooghoppen op 21 ºC laten staan?

Daarna ben ik van plan te bottelen en de flessen nog 1 week op hogere temperatuur te laten staan en dan de flessen te lageren...

Het is handig om voor het einde van je vergisting over te hevelen zodat er zich nog een koolzuur deken in je nieuwe vergistingsvat kan vormen (product van de vergisting). Dit beschermt je bier tegen oxidatie.

1 a 2 weken koudhoppen klinkt mij als erg lang. Meestal een dag of 4 maar ik heb nog niet gehoord van recepten die langer dan een week koudhoppen. Ik lees verschillende meningen over wanneer je moet starten met koudhoppen. Als er nog vergisting actief is zou dat ten nadele van je hopsmaken kunnen komen. Zelf doe ik het als er nog wat vergisyting actief is zodat er koolzuur in mijn vergistingsvat vormt nadat ik het heb geopend om de hop erbij te doen (om de bovengenoemde reden).

Nagisten op de fles zou ik persoonlijk 2 weken op de (reeds gebruikte) vergistingstemperatuur doen.

Adbrouwt

Ik denk dat het bier van april wel klaar zal zijn zo niet op Brouwert. Hoe smaakte hij trouwens

Brouwert

Citaat van: Adbrouwt op 14-09-2018  12:30 uIk denk dat het bier van april wel klaar zal zijn zo niet op Brouwert. Hoe smaakte hij trouwens

Uhm,  juist ja. Anders is het wel heeeeeel erg lang koudhoppen.

Wolter

Citaat van: DLB op 14-09-2018  11:57 uEven terugkomen op een oud topic.

Het recept geeft een stort van 50% tarwemout. Hoort witbier niet met ongemoute tarwe gebrouwen te worden eigenlijk?

Van origine wel volgens mij. Wordt alleen door veel brouwers voor gemoute tarwe vervangen.

Vergelijkbare Topics (7)

44110

Reacties: 15
Gelezen: 1788

30874

Reacties: 4
Gelezen: 2288

19540

Reacties: 5
Gelezen: 3230

35227

Reacties: 2
Gelezen: 1201

40326

Reacties: 67
Gelezen: 8329

23845

Gestart door Jules

Reacties: 5
Gelezen: 2149

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.