Recept nav prijswinnend witbier recept met Amerikaanse hop

Gestart door Biertje1985, 11-07-2016 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Dit is een afgesplitst topic omdat het board Bewezen recepten is voorbehouden voor bieren die daadwerkelijk in de prijzen zijn gevallen

Citaat van: Wolter op 06-12-2015  14:10 uMet onderstaande bier heb ik de 1e prijs ontvangen op het OCK 2015 in de vrije klasse. Het bier werd tevens uitgeroepen tot beste van het kampioenschap waardoor ik het komende jaar op de wisselbeker van het OCK mag passen en een mooie prijs (Beer Brew 25  van Brewferm) kreeg.

Voor een hobbybrouw proefavond van het Hoornse Bier(proef)gilde was ik gevraagd een bier te brouwen. Hierop heb ik Ruud Gons (bierliefhebber, kenner en (zeer goeie) proever), waarmee ik meestal samen proef bij dit gilde, gevraagd om samen met mij een recept te bedenken en dit te brouwen. Hij heeft nog nooit gebrouwen en het leek mij leuk om met iemand die geen praktische brouwervaring maar wel veel van bier weet en vindt een recept te maken.
Het idee achter het recept is om een soort van tegenhanger van de white/wheat IPA's die tegenwoordig veel worden gebrouwen te maken. Wij wilden een Wit bier met een subtiele IPA twist maken waarbij dit voornamelijk in de geur en een beetje in de smaak naar voren zou komen door gebruik van Amerikaanse hoppen. Het gebruik van deze hoppen is ook de reden geweest om het bier niet in de A maar in de V klasse in te dienen.

Het bier kreeg 91 punten van de keurmeester.

Opmerking van de keurmeester op het keuringsformulier:

Bij het lezen van het logboek groeide mijn verbazing. Eerste gedachte was; rare combi.

Tweede indruk na ruiken + proeven was: Mooie combi, subtiele smaken/geuren!
Goed bier, goed gemaakt!
Alles mooi in balans.

Hieronder het recept. Mocht je er nog vragen over hebben dan hoor ik het wel.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWhiter Shade of Pale
Brouwdatum16-05-2015
BiertypeWitbier
Volume20
Begin SG1.053 SG
Eind SG1.010 SG
Schijnbare vergistingsgraad81.1%
Alcoholgehalte5.6 vol.%
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)16 IBU
Kooktijd80 min.

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
49 mg/l12 mg/l100 mg/l128 mg/l114 mg/l113 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.087 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC50.0 %
1.913 kgPilsmoutDingemans3 EBC45.8 %
0.174 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4.2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte
Stap 144.0 °C5 min.4.5 l/kg
Stap 262.0 °C50 min.4.5 l/kg
Stap 372.0 °C20 min.4.5 l/kg
Uitmaischen78.0 °C5 min.4.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
4.9 gHallertau Mittelfrühbellen1.7%80 min.1.1 IBU
4.9 gSimcoebellen11.2%80 min.7.2 IBU
6.1 gHallertau Mittelfrühbellen1.7%20 min.0.8 IBU
4.3 gCitrabellen10.2%20 min.3.3 IBU
4.3 gCascadebellen3.7%20 min.1.2 IBU
6.1 gCitrabellen10.2%5 min.1.5 IBU
6.1 gCascadebellen3.7%5 min.0.6 IBU
1.7 gSimcoebellen11.2%5 min.0.5 IBU
16.0 gCitrabellen10.2%koudhop0.0 IBU
16.0 gCascadebellen3.7%koudhop0.0 IBU
8.0 gSimcoebellen11.2%koudhop0.0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
8.00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 l starterForbidden Fruit (3463)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18.5 °C
Max. temp. hoofdvergisting18.8 °C
Eind temp. hoofdvergisting18.5 °C
Eind SG hoofdvergisting1.014 SG
Schijnbare vergistingsgraad73.6%
Start nagisting20-05-2015
Temp. nagisting21.0 °C
Start lagering14-06-2015
Temp. lagering1.0 °C

NB
-Het bier is na de hoofdvergisting overgeheveld in een mandfles.
-Bottelsuiker is bereken om koolzuur gehalte op 2,3 te krijgen. Kwam neer op 5,2 g/l bottelsuiker
-Het bier heeft wel en paar maanden nodig gehad om goed op smaak te komen. In het begin was er nog iets te veel gistprofiel aanwezig waardoor het wat 'melig' appelig overkwam. Na verloop van tijd werd het steeds cleaner en kwamen de smaken en geuren er ook goed in balans uit.

Ik heb dit recept ook als uitgangspunt genomen, kleine aanpassing :

Pilsmout 37%
Pale Mout 9,1%
Tarwemout 50%
Havervlokken 5%

Hopgiften, het zelfde alleen Hallertau Hersbrucker     ipv mittelfreuh en iets meer hop naar rato, 19IBU. Fractie minder koriander (Ik hou daar niet zo van)

Ik heb er dus een draai aan gegeven (eigenwijs als ik ben >:D), maar ik denk dat ik jou recept zeker ergens benader.

Ik vind het één van de lekkerste bieren die ik gebrouwen hebt, en dit is echt een blijvertje. Binnenkort heb ik een feestje met dit bier
van de Tap, ik denk dat dit een allemansvriend is maar alles behalve allerdaags. Bedankt voor dit recept & richtlijn :groots:

Drinkt goed weg en heeft een heel gebalanceerd hop profiel, en een redelijke hopneus. Qua geur denk ik meteen aan een American IPA. (alleen geur)
Stevige schuimkraag door de Tarwe, lekker veel koolzuur.

Die Forbidden fruit gist is tevens een blijver wat een lekker profiel heeft deze!

sven

Witbier en hoppen zijn best lekker, en die gist is mijn persoonlijke favoriet.  Kan je veel kanten mee uitgaan.

Wolter

Mooi om te horen dat je er positief over bent. Ik heb het recept zelf niet nog en keer gebrouwen maar ga dit zeker nog en keer doen. Neem jouw aanpassingen daarbij natuurlijk ook mee in de overwegingen voor de fine tuning van het recept.

DLB

Bij ons stond al op de verlanglijst om eens een witbier te brouwen, maar ik geloof dat ik het recept al heb gevonden.
Ziet er super uit. Bedankt voor het delen!

Jeroen76

Zeer benieuwd naar dit recept en gaan hem ook brouwen.

Wellicht domme vraag maar we zijn beginners...  ;) Welke hoeveelheden water voegen we toe als het gaat om het maischwater en spoelwater?

En de koriander voegen we de laatste 5 minuten van het koken toe?

Enne is het af te raden om nog sinaasappelschil toe te voegen, of is dit een eigen keuze?

Gr. Jeroen

Wolter

Citaat van: Jeroen76 op 28-07-2016  23:37 uZeer benieuwd naar dit recept en gaan hem ook brouwen.

Wellicht domme vraag maar we zijn beginners...  ;) Welke hoeveelheden water voegen we toe als het gaat om het maischwater en spoelwater?

En de koriander voegen we de laatste 5 minuten van het koken toe?

Enne is het af te raden om nog sinaasappelschil toe te voegen, of is dit een eigen keuze?

Gr. Jeroen

Qua hoeveelheden water hangt af van het rendement dat jullie brouwinstallatie heeft. In de software kun je dan de hoeveelheid maisch en spoelwater bepalen  tov de beslagdikte die je wilt aanhouden.

Koriander licht kneuzen en 5 a 10 minuten meekoken.

Sinaasappel zou ik hier zelf niet in doen maar iedereen is vrij om te doen wat ze willen. :D

Jeroen76

Ok dan maar snel eens de boel in de software invoeren. Nieuwe installatie maar dat zal allemaal wel goed komen.

Bedankt voor je snelle antwoord!

Gr. Jeroen

Biertje1985

Probleem, bier is op feest moet nog komen, dan toch maar een saison op de Tap.
Jammer want ik zal dit bier echt nog wel een keer brouwen. Ik ben van plan dan met Mosiac, Equinox, Hallertau Blanc te brouwen.

In ieder geval als je een hoppig wit wilt brouwen dan is dit een bijzonder fijn basisrecept.

Biertje1985

Het is het volgende geworden, voor de tweede versie.

Ik wil dit bier binnenkort gaan brouwen, iedereen die graag feedback op dit recept wilt geven SCHROOM NIET.

Omdat de eerste ongeveer een kopie was van het originele recept, en ik toch een bier van dit type in een wedstrijd wil inzenden en ik het niet het recept van Wolter wil kopiëren heb ik het volgende ervan gemaakt:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept50 shades of Pale 2.0
Brouwdatum05-06-2016
BiertypeAmerikaans tarwebier
Volume25,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,50 lHellevoets kraanwater
6,94 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
81 mg/l10 mg/l42 mg/l240 mg/l829 mg/l37 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,200 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC49,8 %
1,730 kgPale Ale moutDingemans7 EBC26,9 %
1,200 kgPilsmoutWeyermann3 EBC18,7 %
0,300 kgRoggevlokkenSupermarkt3 EBC4,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 152,0 °C1 min.5 min.4,4 l/kg
63,0 °C12 min.50 min.4,4 l/kg
72,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg
Eind78,0 °C15 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,9 gCascadebellen6,9%80 min.5,3 IBU
5,0 gEquinoxpellets13,4%80 min.5,7 IBU
15,0 gEquinoxpellets13,4%15 min.8,1 IBU
10,0 gCascadebellen6,9%15 min.2,5 IBU
10,0 gMosaicpellets11,7%5 min.1,9 IBU
8,0 gCascadebellen6,9%5 min.0,8 IBU
25,0 gCascadebellen6,9%koudhop0,0 IBU
25,0 gEquinoxpellets13,4%koudhop0,0 IBU
15,0 gSimcoepellets10,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l starterForbidden Fruit (3463)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Temp. nagisting19,0 °C
Start lagering10-08-2016
Temp. lagering0,0 °C

Wellicht wat vreemde hopgiften maar ik heb nog wat restjes die ik op wil maken.

In welke klasse zou je dit in kunnen zenden overigen?? Of valt dit alleen in de vrije klasse?

RienP

Voor een American Wheat is geen categorie in de biertypenlijst. Hiermee valt het in de vrije klasse. Zeker in combinatie met de gekozen, niet Amerikaanse, gist.

Verder zou ik er niet veel aan aanpassen. Recept ziet er goed uit.
Je gebruikt alleen vrij weinig spoelwater. Is dat bewust?

Biertje1985

Bedankt Rien!

Dat is bewust, ik heb (nog) geen spoelketel, en ik doe alles elektrisch, dus de weckpan ook nog bij zetten resulteert in zwart licht.
De kookplaat is inductie dus dat werkt ook niet. Maar ik kan wel 7l verwarmen op de inductieplaat wanneer ik de ketel aan het eind even uitzet.

Biertje1985

Ik heb hem gebrouwen volgens bovenstaand recept, ik laat het weten als het bier klaar is. :proost:

Wolter

Biertje1985

Resultaat, ik heb mijn eerste infectie te pakken, tja het is nou eenmaal zomer en een infectie is gemakkelijk gemaakt. Bier is in de put gegaan.

Omdat ik nu nog voor o.a. het BONK moet brouwen postphone ik het recept even.  :huilen:

EvdBroek

Citaat van: Biertje1985 op 18-08-2016  18:21 uResultaat, ik heb mijn eerste infectie te pakken, tja het is nou eenmaal zomer en een infectie is gemakkelijk gemaakt. Bier is in de put gegaan.

Omdat ik nu nog voor o.a. het BONK moet brouwen postphone ik het recept even.  :huilen:
Ook in de zomer kun je makkelijk brouwen zonder infectie. Als ik jou was zou ik toch eens kijken hoe die ontstaan is. Anders heb je hem straks misschien weer

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 11-08-2016  16:18 uBedankt Rien!

Dat is bewust, ik heb (nog) geen spoelketel, en ik doe alles elektrisch, dus de weckpan ook nog bij zetten resulteert in zwart licht.
De kookplaat is inductie dus dat werkt ook niet. Maar ik kan wel 7l verwarmen op de inductieplaat wanneer ik de ketel aan het eind even uitzet.

2e SSR en DS18B20 en use_HLT in de software op true zetten. Ik heb het nu twee keer gebruikt in de praktijk, 2 ketels staan time-sharing op 1 elektra groep. Afgelopen brouw had ik spoelwater op 80 ºC gezet. Beginnen met brouwen duurt wel langer omdat het spoelwater meteen op 80 ºC gebracht wordt, nog voor de maisch begint. Puntje om te verbeteren, maar het werkt al wel.

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 18-08-2016  20:51 u2e SSR en DS18B20 en use_HLT in de software op true zetten. Ik heb het nu twee keer gebruikt in de praktijk, 2 ketels staan time-sharing op 1 elektra groep. Afgelopen brouw had ik spoelwater op 80 ºC gezet. Beginnen met brouwen duurt wel langer omdat het spoelwater meteen op 80 ºC gebracht wordt, nog voor de maisch begint. Puntje om te verbeteren, maar het werkt al wel.
Offtopic, maar TOP! Dat word knutselen! (morgen brouwdag)

Ik denk dat de infectie uit mijn gist-starter is gekomen overigens, het recept blijft wel staan voor later helaas heb ik onvoldoende hop nu, want voor de bokbieren heb ik wat nobel hoppen gekocht.

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 19-08-2016  00:48 uOfftopic, maar TOP! Dat word knutselen! (morgen brouwdag)

Ik denk dat de infectie uit mijn gist-starter is gekomen overigens, het recept blijft wel staan voor later helaas heb ik onvoldoende hop nu, want voor de bokbieren heb ik wat nobel hoppen gekocht.

Terug ontopic, goed dat je de infectie bron hebt gevonden. Succes met brouwen.

Jeroen76

Afgelopen weekend hebben wij dit bier gebrouwen samen met een blonde. Maar Wat dit bier betreft hebben we nog een klein vraagje. Er staat nergens bij hoeveel suiker we nog moeten toevoegen, we wilden dit na de hoofdvergisting toevoegen maar er staat dus niets over suiker in het recept.

Kan iemand mij hier iets over vertellen?

RienP

Als er geen suiker in het recept staat, dan hoef je ook geen suiker toe te voegen lijkt me.  :weetniet:
(uitgezonderd bottelsuiker uiteraard  ;) )

Wolter

Citaat van: Jeroen76 op 06-02-2017  21:25 uAfgelopen weekend hebben wij dit bier gebrouwen samen met een blonde. Maar Wat dit bier betreft hebben we nog een klein vraagje. Er staat nergens bij hoeveel suiker we nog moeten toevoegen, we wilden dit na de hoofdvergisting toevoegen maar er staat dus niets over suiker in het recept.

In dit recept heb je geen suikerstort nodig. Het creëert alleen maar extra alcohol die je in dit bier niet nodig hebt.

Biertje1985

Citaat van: Jeroen76 op 06-02-2017  21:25 uAfgelopen weekend hebben wij dit bier gebrouwen samen met een blonde. Maar Wat dit bier betreft hebben we nog een klein vraagje. Er staat nergens bij hoeveel suiker we nog moeten toevoegen, we wilden dit na de hoofdvergisting toevoegen maar er staat dus niets over suiker in het recept.

Welke versie heb je gebrouwen, me equinox? Want ik heb het nooit meer over gedaan.
Moet ik nog wel doen voor deze zomer.

Jeroen76

We hebben die van Wolter gebruikt en zijn zeer benieuwd naar de Forbidden Fruit gist  klinkt alleen al lekker

Zowel deze als de blonde staan flink te pruttelen

Dan voegen we bij deze geen suiker toe. We hebben exact de begin SG gehaald, vonden we toch wel mooi als beginners.

reinardvdwal

Lijkt me een heerlijk recept voor een witbier tje! Wij hebben deze dan ook maar eens geselecteerd voor de aanstaande brouwdag...

Omdat helaas de Forbidden fruit gist momenteel niet voorradig is ben ik voor dit recept van plan de onderstaande te gebruiken :
Wyeast 3944 XL Belgian Witbier

Even voor een beginnende brouwer... Is dit een goede vervanger of gaan er hele gekke smaken ontwikkelen???

tdp

Die gist kun je prima kunnen gebruiken voor een witbier, je krijgt alleen een ander smaakprofiel dan wanneer je de forbidden fruit gebruikt.

Vergelijkbare Topics (7)

44110

Reacties: 15
Gelezen: 1788

30874

Reacties: 4
Gelezen: 2288

12337

Gestart door Erick

Reacties: 50
Gelezen: 13962

08-05-2009 10:26 u
door Erick
35227

Reacties: 2
Gelezen: 1201

19540

Reacties: 5
Gelezen: 3228

40326

Reacties: 67
Gelezen: 8329

23845

Gestart door Jules

Reacties: 5
Gelezen: 2149

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.