Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

American Blonde Ale van brulosophy

Gestart door Battum80, 27-06-2016 09:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Battum80

Heeft iemand ervaring met dit recept of opmerkingen over het recept? Ik wil het graag brouwen

http://brulosophy.com/recipes/brulosophers-blonde-ale/

Serge VL

Een Ale brouw je echt niet met een Kölsch gist, een bier vergist met een Kölsch gist moet zeeer jong gedronken worden, het delicate karakter van een Kölsch gist vervaagt zeer snel.
Dan heb je nog het delicate karakter van de Kölsch gist dat men wil combineren met de uitgesproken Amerikaanse hoppen en caramouten???
Gebruik dan gewoon een cleane ale of zelfs een echte lager gist.

Maar bovenstaande is een persoonlijke mening, ik wil zeker niet iemands creativiteit beperken.

Adrie

Het gaat hier niet om een Amerikaanse Pale Ale, maar om een Amerikaanse Blonde Ale. Dat is een heel andere bierstijl. Veel minder bitter en veel minder hopsmaken en -aroma's. Een Kölsch gist past hier prima bij. Een Blonde ale is een delicaat doordrinkbier, die je jong moet drinken. Met het recept lijkt me niets mis.

Battum80

Bedankt voor jullie reactes. Volgens de site moet deze bij 15 graden worden vergist maar volgens Brouwland vergist deze niet goed onder de 17 graden. Wat is jullie mening daarover?

Adrie

Citaat van: Battum80 op 27-06-2016  11:47 uBedankt voor jullie reactes. Volgens de site moet deze bij 15 graden worden vergist maar volgens Brouwland vergist deze niet goed onder de 17 graden. Wat is jullie mening daarover?

Kölsch gist doet het prima bij 15 graden, zelfs nog wel iets koeler. Het hangt er vanaf hoeveel fruitigheid je van de gist wilt krijgen. Hoe hogere temperatuur, hoe fruitiger. 15 graden lijkt me voor dit bier prima.

seed7

Wel voldoende gist gebruiken als je op 15°C werkt, ergens tussen onder- en bovengister in,

Ingo

Battum80

Citaat van: seed7 op 27-06-2016  13:41 uWel voldoende gist gebruiken als je op 15°C werkt, ergens tussen onder- en bovengister in,

Ingo

Een getrapte starter (voor het eerst met magneetroerder) van 600 en 1200 ml genoeg voor 17 liter?

Hay

Lijkt me een leuk recept ga ik in mijn brouwprogamma zetten.
Heb ik toch 2 vragen.
ctz hop = columbushop?
american 2-row is dat pale mout of  pilsmout?

seed7

Citaat van: Battum80 op 27-06-2016  14:34 uEen getrapte starter (voor het eerst met magneetroerder) van 600 en 1200 ml genoeg voor 17 liter?

Zou hem niet getrapt maken als je uitgangspunt een buisje of zakje is, dan heb je maar weinig groei.

Bij het maken van starters achteruit rekenen, laatste stap 10 a 15 x het vorige volume. Alleen loop je dan vast bij smackpacks e.d.

Ingo

seed7

Citaat van: Hay op 27-06-2016  15:20 uamerican 2-row is dat pale mout of  pilsmout?

2-row is een type gerst, daarvan kun je mout maken op de manier van Pilsmout of van Palemout. Over het algemeen kun je pilsmout aannemen als er niets bij staat, bij de Pale versie staat er vaak Pale bij al zijn ook de Amerikanan daar niet eenduidig in. Je kunt ook een mengsel Pils en continentale Pale nemen (Dingemans). Zeker geen Maris Otter of Golden Promise (als het je lekker lijkt gewoon doen hoor)

Ingo

Hay

Adrie

Citaat van: Hay op 27-06-2016  15:42 uDank je wel. En de ctz hop?

Columbus, Tomahawk of Zeus.

Hay

Battum80

Ik ben hem nu aan het brouwen met onderstaande recept.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk31
Naam receptBirra Aquasana American Blonde Ale
Brouwdatum29-6-2016
BiertypePale Ale (American)
Volume18,0 l
Begin SG1,046 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd65 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Water Chur Stad
0,80 gCaCl2
4,50 mlMelkzuur
5,70 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l16 mg/l1 mg/l140 mg/l12 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,800 kgPilsmoutDingemans3 EBC45,0 %
1,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC37,5 %
0,500 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC12,5 %
0,100 kgCaraBelgeDingemans35 EBC2,5 %
0,100 kgCara-pilsWeyermann4 EBC2,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.65 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,0 gMagnumbellen10,7%65 min.13,9 IBU
6,0 gCascadebellen9,0%25 min.5,3 IBU
8,0 gCascadebellen9,0%10 min.3,7 IBU
8,0 gColumbuspellets12,5%10 min.5,7 IBU
10,0 gCascadebellen9,0%5 min.2,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 mlWLN4000 Clarity Fermklaringsmiddelhoofdvergisting

Johnny Stardust

Waarom die 'Clarity Ferm'? Last van glutenalergie?

Battum80

Citaat van: Johnny Stardust op 29-06-2016  20:17 uWaarom die 'Clarity Ferm'? Last van glutenalergie?

Nee, gelukkig niet. Ik probeer het uit op een paar bieren om te kijken of ze helderder worden dan voorheen. Het gaat me om de koude waas.  Daarnaast zou het de stabiliteit van de smaak naarmate de tijd verstrijkt moeten verbeteren. Tot nu toe nog niet genoeg ervaring ermee om erover te kunnen oordelen.

Ik weet dat de meningen nogal verdeeld zijn of hobby bier wei of niet helder moet zijn. Ik hou van een helder bier.

Johnny Stardust

Citaat van: Battum80 op 29-06-2016  21:52 uHet gaat me om de koude waas.

Ik heb recent een stuk of 4 bieren gebrouwen met Clarity Ferm. Resultaat is dat ze zeker helderder zijn. 2x IPA en 1x maal Saison en 1x Tripel.

Echter, als je mij vraagt of het de extra investering waard is? Dan zeg ik nee. Te meer omdat ik dit weekend een Lentebock van december opentrok en zag dat deze echt kraakhelder was. Kortom, een lange tijd laten lageren en niet al te houd schenken doen ook wonderen voor wat betreft helderheid. Daarnaast, als je bier niet 6 graden is, maar net iets warmer dan komen de smaken ook veel mooier naar voren.

Battum80

Inmiddels 20 liter in het vat. Meer dan verwacht. Na 4 keer brouwen met een tegenvallend rendement eindelijk weer een een uitschieter naar boven. (80%). Ik heb een paar dingen aangepast aan het proces met mijn nieuwe pan. Nu vasthouden.

Omdat ik het recept iets bitterder had gemaakt dan het origineel heb ik 2 liter water toegevoegd om op een SG van 1047 uit te komen.

Inmiddels staat ie in de koelkast bij 18 graden en gaat ie morgen ochtend naar de geplande 15. Op deze manier hoop ik de vergisting wat sneller op gang te brengen.

Battum80

Citaat van: Johnny Stardust op 29-06-2016  21:57 uEchter, als je mij vraagt of het de extra investering waard is? Dan zeg ik nee.

Nee het is inderdaad te duur voor wat je ervoor krijgt, maar toch had ik het er wel voor over om het te proberen. Hobby's kosten nu eenmaal geld  :proost:

Battum80

Na 5 dagen bij 15 graden was de hoofdvergisting voorbij en heb ik de temperatuur verhoogd naar 19 graden. De vergisting loopt nu op zijn einde maar duurt langer dan ik dacht. Nog steeds 10 tot 15 blubjes per minuut. Ik denk nog een week en dan een dag of 5 op 0 graden. Ik heb nog steeds hoge verwachtingen van deze.

Battum80

Inmiddels 2 weken op de fles en het is een heerlijk bier geworden. Een heerlijk fris zomerbier, aangenaam zacht bitter, duidelijke moutsmaak en lichte fruittonen. Heerlijk doordrinkbaar.

Vergelijkbare Topics (7)

33020

Reacties: 22
Gelezen: 5244

2469

Reacties: 29
Gelezen: 9220

17062

Gestart door nomino

Reacties: 6
Gelezen: 2586

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.