Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stout recept met hoge begin SG

Gestart door Marko, 03-05-2016 23:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Marko

Afgelopen woensdag heb ik mijn derde brouwsel gebrouwent: een stout-recept op basis van een recept op dit forum.

Het bevat 81,2 % pale ale mout, 6,9% havervlokken, 6,5% chocolademout en 2,6% zwarte mout.  1 uur gemaischt op 68 C met 9,5 liter maischwater en 9 liter spoelwater.  Volgens BrouwHulp zou het begin SG 1057 moeten zijn, maar na afkoelen van het wort was dit 1070. Ik heb dit gewoon in de gistingsfles gedaan (10 liter) en de gist (S 04) toegevoegd.
Nu las ik later dat ik het wort had moeten aanvullen met water om op het juiste begin SG uit te komen. Inmiddels heb ik na  6 dagen en een sterk afgenomen gistingsactiviteit (1 blub per 3 minuten) overgeheveld naar een andere gistingsfles en  is het SG gedaald naar 1024.
 Twee vragen hierover: 1. wat kan de oorzaak zijn van het hogere begin S.G.  en 2. wat kan het effect zijn op de uiteindelijke smaak, los van het te verwachten hogere alcoholgehalte?

sunlight

Hoeveel liter verschil heb je vergeleken met de 10 liter welke je had moeten hebben?

Marko

Na filteren en spoelen had ik ca. 11,5 liter, na het koken kwam ik uit op 9 liter voor in het gistingsvat.

Markiej87

Als je goed gemeten hebt, heb je gewoon een veel hoger rendement behaald dan het forumlid die dat recept gedeeld had ;)

Brouwers

Hoeveel mout heb je in je recept gebruikt?
Want als ik de volumes op tel kom ik niet op 11.5 uit. Je verliest ongeveer 1 liter per kilo mout dat je gebruikt. Je hebt 18.5 l en voor het koken 11.5 liter over. Of je hebt nog heel veel vocht in de bostel laten zitten of je hebt veel mout gebruikt  ;)

Jacques

Citaat van: Marko op 03-05-2016  23:44 uTwee vragen hierover: 1. wat kan de oorzaak zijn van het hogere begin S.G.  en 2. wat kan het effect zijn op de uiteindelijke smaak, los van het te verwachten hogere alcoholgehalte?

1. Een hoger begin SG dan een recept kan komen door het halen van een hoger brouwzaalrendement dan dat de oorspronkelijke brouwer gehad heeft, het gebruik van minder water dan wel het verder inkoken van het wort.

2. Een hoger begin SG geeft een bier met meer smaak. Je hebt meer body (meer alcohol, restsuikers, hogere alcoholen en esters). 

Marko

Bedankt voor de informatie. Inmiddels (13 dagen na brouwdag) monster genomen: SG is nu 1018. Waterslot bubbelt niet meer, wel nog wat verschil in waterniveau. Smaakt al vrij goed, vrij droog maar niet te bitter. Ben van plan om over 2 dagen nogmaals het SG te meten en bij gelijkblijvend niveau te gaan bottelen met 3 g/suiker per liter. Heb wel gelezen dat dit type bier langer zou moeten rijpen op de fles voor een betere smaak. Dat zou nog wel eens lastig kunnen worden... 

Marcel_k

Citaat van: Marko op 10-05-2016  22:14 u...gaan bottelen met 3 g/suiker per liter.
Zeker weten? Normaal is 7 g/L zo'n beetje de norm. Nou kan ik me voorstellen dat je voor ales bewust wat minder koolzuur wil, maar 3 lijkt mij wat weinig.

Vergelijkbare Topics (7)

30874

Reacties: 4
Gelezen: 2323

35460

Reacties: 2
Gelezen: 1143

34532

Reacties: 17
Gelezen: 4084

19115

Gestart door davadox

Reacties: 15
Gelezen: 9978

40068

Reacties: 23
Gelezen: 2975

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.