Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Saison met Mangrove Jack M27

Gestart door JBL, 27-03-2016 15:12 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Ik heb verleden jaar toen het behoorlijk heet was in de zomer een saison gebrouwen met (voor 13 liter):
- 3200 gram palemout
- 160 gram melanoidine
- 250 gram kandijsuiker
Brewers Gold + Hallertau
Gist: 1 zakje Mangrove Jack M27 ongecontroleerde vergistingstemperatuur (vergistingsgraad werd 95%)

Werd uiteindelijk een lekker doordrinkbaar biertje: droog, lichtzuur, bitter.

Ik wil nu een remake maken die nog smaakvoller wordt, volgens het volgende recept (voor 14 liter):
- 2400 gram pilsmout
- 400 gram tarwe
- 150 gram caramunich type 1
- 150 gram special B
- 150 gram melanoidine
- 300 gram kristalsuiker
30 gram Brewers Gold (60 minuten)+ 20 gram Styrian Golding (laatste paar minuten)
Gist: zakje Mangrove Jack M27, dit keer gecontroleerd vergist bij 21ºC

Wat is jullie inschatting: gaat het een smaakvol dorstlessertje worden?

JBL

Kan niemand vanuit ervaring een reactie geven op dit voorgenomen recept?
Gaat dit een saison worden? Of moet ik de malanoidine weglaten om het fruitige niet te laten overheersen door een te sterk mout accent?

:-\

RienP

Zou je de moutstort in je recept willen aanvullen met percentages? Op basis van grammen is de moutstort lastig te beoordelen. Dit is namelijk per brouwopstelling verschillend, terwijl percentages voor iedere brouwopstelling gelijk zijn.

JBL

Citaat van: RienP op 31-03-2016  11:34 uZou je de moutstort in je recept willen aanvullen met percentages? Op basis van grammen is de moutstort lastig te beoordelen. Dit is namelijk per brouwopstelling verschillend, terwijl percentages voor iedere brouwopstelling gelijk zijn.

Jazeker. Voor 14 liter:
- pilsmout:                     67,7%
- tarwe                           11,3%
- caramunich type 1        4,2%
- special B                       4,2%
- melanoidine                  4,2%
- kristalsuiker                  8,5%

RienP

Ik zou de suiker en de melanoidine mout weglaten. Dat aandeel vervangen door pilsmout.
Een saisongist heeft over het algemeen het suikeraandeel niet echt nodig om door te gisten.

Thamerdal

ik zie ook niet in wat Special B in een saison doet, zou ik er zeker uit laten. Eventueel voor de body wat Vienna of Munchener toevoegen.

JBL

Ik heb er het volgende van gemaakt:

- 2650 gram pilsmout  (75%)
- 400 gram tarwe (11%)
- 75 gram caramunich type (2%)
- 75 gram special B (2%)
- 350 gram kristalsuiker (10%)

De suiker om hem lekker ver door te laten gisten, zodat 'ie hopelijk flink droog wordt.
De special B in kleine hoeveelheid (2%)om hopelijk iets rozijn te proeven.

30 gram Brewers Gold (60 minuten)+ 20 gram Styrian Golding (laatste paar minuten)

Volume is 14 liter. Begin SG 1058.
Het wort zit inmiddels in mijn gistvat met een zakje Mangrove Jack M27. Ingestelde temperatuur 22,5 ºC.

Het wort is overigens zeer troebel. Veel eiwitvlokjes, die voor een groot deel zijn opgehoopt op de bodem van het vat.
Gaat de Mangrove Jack die opeten?

Jacques

Citaat van: JBL op 08-04-2016  16:46 uHet wort is overigens zeer troebel. Veel eiwitvlokjes, die voor een groot deel zijn opgehoopt op de bodem van het vat.
Gaat de Mangrove Jack die opeten?

Nee, slechts een gedeelte van de eiwitten wordt gebruikt door de gist. Het merendeel blijft onder in de bodem van het vat liggen.

JBL

Citaat van: Jacques op 10-04-2016  17:27 uNee, slechts een gedeelte van de eiwitten wordt gebruikt door de gist. Het merendeel blijft onder in de bodem van het vat liggen.

Jammer... Dat betekent extra voorzichtig overhevelen straks.
Ik neem aan dat het geen bodemklevende plak wordt?

Eric v B

Citaat van: JBL op 08-04-2016  16:46 uDe special B in kleine hoeveelheid (2%)om hopelijk iets rozijn te proeven.
Deze kleine hoeveelheid gaat misschien een klein beetje kleur geven maar geen rozijnensmaak.

Johannesdeloper

Citaat van: JBL op 11-04-2016  12:02 uJammer... Dat betekent extra voorzichtig overhevelen straks.
Ik heb afgelopen weekend mijn Saison met M27 overgeheveld. Het bier was al vrij helder en er lag een mooie gistkoek op de bodem.
Het bier en de gistkoek was goed te scheiden. De laag was op 16L ongeveer 1.5 cm = 1 liter.
Mooie vlot vergistende gist. Ik zit nu op een SG van 1.004 (temperatuur gecorrigeerd) en het blubt nog elke 10 minuten. Mijn inschatting is dat het 1.002 gaat worden.
Overigens geeft mijn refractometer 5,8 aan wat volgens de tool van Hans Halberstadt 1.006 is.
Ik heb op 28 ºC vergist.

JBL

Citaat van: Johannesdeloper op 11-04-2016  12:26 uIk heb afgelopen weekend mijn Saison met M27 overgeheveld. Het bier was al vrij helder en er lag een mooie gistkoek op de bodem.
Het bier en de gistkoek was goed te scheiden. De laag was op 16L ongeveer 1.5 cm = 1 liter.
Mooie vlot vergistende gist. Ik zit nu op een SG van 1.004 (temperatuur gecorrigeerd) en het blubt nog elke 10 minuten. Mijn inschatting is dat het 1.002 gaat worden.
Overigens geeft mijn refractometer 5,8 aan wat volgens de tool van Hans Halberstadt 1.006 is.
Ik heb op 28 ºC vergist.

Hoeveel gist heb je gebruikt voor die 16 liter? Ook één zakje van 10 gram?
En hoelang is de vergisting al gaande?

Bij mij is de hoofdvergisting niet echt heel erg wild en vlot (geweest) Een relatief kleine schuimlaag (2 tot 3 cm) en een rustige maar stabiele activiteit die na twee dagen nog rustiger werd. Hij gaat gestaag door, maar dus tamelijk rustig.
Wellicht speelt de lagere temperatuur (22,5 ºC) daarbij een belangrijke rol.

Johannesdeloper

Citaat van: JBL op 11-04-2016  12:39 uHoeveel gist heb je gebruikt voor die 16 liter? Ook één zakje van 10 gram?
En hoelang is de vergisting al gaande?

Bij mij is de hoofdvergisting niet echt heel erg wild (geweest). Een relatief kleine schuimlaag (2 tot 3 cm) en rustigem maar stabiele activiteit. Wellicht speelt de lagere temperatuur (22,5 ºC) daarbij een belangrijke rol.

Ik heb 1 zakje gebruikt, maar ik heb wel een starter gebruikt die 8 uur op een magneetroerder heeft gestaan. Die starter was zo vitaal dat het wort eigenlijk meteen met bluppen begon.

Jacques

Citaat van: JBL op 11-04-2016  12:02 uJammer... Dat betekent extra voorzichtig overhevelen straks.

Kun je zo niet zeggen. Of het een bodemklevende plak wordt of niet ligt aan de flucculerende eigenschappen van de gist.
Volgens Mangrove Jack's is die "gemiddeld".

JBL

Citaat van: JBL op 11-04-2016  12:39 uBij mij is de hoofdvergisting niet echt heel erg wild en vlot (geweest) Een relatief kleine schuimlaag (2 tot 3 cm) en een rustige maar stabiele activiteit die na twee dagen nog rustiger werd. Hij gaat gestaag door, maar dus tamelijk rustig.
Wellicht speelt de lagere temperatuur (22,5 ºC) daarbij een belangrijke rol.

Update:
Na 10 dagen leek de vergisting op zijn eind te komen. Ik heb de temperatuur toen verhoogd naar 24 ºC, en de activiteit nam weer toe naar iets minder dan 2 bubbels per minuut. En zo is 'ie nog 5 dagen doorgegaan.
Vandaag - dag 16 - is 'ie helemaal gestopt.
Morgen sg opmeten en - als 'ie laag genoeg is - bottelen.
Ben reuze benieuwd naar de eerste smaakimpressie.  :proost:

JBL

Citaat van: JBL op 23-04-2016  16:24 uUpdate:
Na 10 dagen leek de vergisting op zijn eind te komen. Ik heb de temperatuur toen verhoogd naar 24 ºC, en de activiteit nam weer toe naar iets minder dan 2 bubbels per minuut. En zo is 'ie nog 5 dagen doorgegaan.
Vandaag - dag 16 - is 'ie helemaal gestopt.
Morgen sg opmeten en - als 'ie laag genoeg is - bottelen.
Ben reuze benieuwd naar de eerste smaakimpressie.  :proost:

Update:
Vandaag sg gemeten: exact 1000.
Dat betekent een svg van 100%.
Redelijk zuiver overgeheveld (met een redelijk bodemvaste plak gist- en eiwitresten), en direct gebotteld.
Eerste smaakimpressie: droog, bitter, iets moutig en aan het eind een aangenaam fris zuurtje.
Wel verraderlijk: drinkt erg soepel weg, maar heeft met een begin sg van 1058 na hergisting op de fles toch al snel 8% alochol.  :nut:
Ben benieuwd hoe die zich verder ontwikkelt, en hoe die smaakt met voldoende koolzuur...

Jacques

Citaat van: JBL op 24-04-2016  12:43 uUpdate:
Vandaag sg gemeten: exact 1000.
Dat betekent een svg van 100%.
Redelijk zuiver opvergeheveld (met een redelijk bodemvaste plak gist- en eiwitresten), en direct gebotteld.
Eerste smaakimpressie: droog, bitter, iets moutig en aan het eind een aangenaam fris zuurtje.
Wel verraderlijk: drinkt erg soepel weg, maar heeft met een begin sg van 1058 na hergisting op de fles toch al snel 8% alochol.  :nut:
Ben benieuwd hoe die zich verder ontwikkelt, en hoe die smaakt met voldoende koolzuur...

Dat je een schijnbare vergistingsgraad hebt van 100% wil nog niet zeggen dat het bier is uitgegist. Bij mij heeft deze gist wel eens een svg gehaald van 107%.

Hopelijk heb je over een paar weken geen spuiters.

JBL

Citaat van: Jacques op 24-04-2016  13:37 uDat je een schijnbare vergistingsgraad hebt van 100% wil nog niet zeggen dat het bier is uitgegist. Bij mij heeft deze gist wel eens een svg gehaald van 107%.

Hopelijk heb je over een paar weken geen spuiters.

Ik denk dat dat wel meevalt, Jacques. Gisteren is de vergisting totaal gestopt. Waterslot ging weer langzaam richting oorspronkelijke beginstand.
However... ik zal over een paar weken weer een update geven.

Jacques

Citaat van: JBL op 24-04-2016  13:47 uIk denk dat dat wel meevalt, Jacques. Gisteren is de vergisting totaal gestopt. Waterslot ging weer langzaam richting oorspronkelijke beginstand.
However... ik zal over een paar weken weer een update geven.

Ik ben benieuwd.
Deze gist zit vol verrassingen...

JBL

Citaat van: Jacques op 24-04-2016  14:06 uIk ben benieuwd.
Deze gist zit vol verrassingen...

Vier weken later nu: mooie schuimkraag, die overigens snel weer verdwijnt. Blijft ook geen schuim aan de wand van het glas hangen. Toch heeft het bier veel koolzuur.
De smaak is geweldig: zeer fris, fruitig, zuurtje, niet te  bitter. in de nasmaak heel licht zoet (waarschijnlijk van de kleine hoeveelheid caramunich en special B die ik heb toegevoegd?).
Ondanks eind sg van 1000 toch een tamelijk stevige body, en vol van smaken, waarbij het frisse zuurtje overheerst.
Wat is de 'rijptijd' voor een saison? Kan het bier qua smaak nóg beter worden? Of is 'ie na vier weken wel op zijn top?

EvdBroek

Het zoete komt door de gist. 😉

Jacques

Citaat van: JBL op 21-05-2016  18:07 uWat is de 'rijptijd' voor een saison? Kan het bier qua smaak nóg beter worden? Of is 'ie na vier weken wel op zijn top?

Een saison is een Belgisch biertype. Die hoeft het niet van de hop te hebben. Daarom kan een dergelijk bier ook ouder gedronken worden. Hij zal niet op zijn top zijn. Een maand of 2 tot 4 laten staan kan geen kwaad. Maar vroeg of laat ga je last krijgen van verouderingsmaak. Dat moment kun je beter voor zijn.

JBL

Citaat van: Jacques op 21-05-2016  22:20 uEen saison is een Belgisch biertype. Die hoeft het niet van de hop te hebben. Daarom kan een dergelijk bier ook ouder gedronken worden. Hij zal niet op zijn top zijn. Een maand of 2 tot 4 laten staan kan geen kwaad. Maar vroeg of laat ga je last krijgen van verouderingsmaak. Dat moment kun je beter voor zijn.

Dank je, Jacques. Maar hoe zit dat dan met de tripel? Ik las ergens dat je die minstens een half jaar moet laten staan om die volledig tot zijn recht te laten komen...
Of klopt dat niet?

En sommige commerciële bieren hebben een zeer lange houdbaarheid volgens eigen opgave: De Ranke Guldenberg langer dan vijf jaar houdbaar, bieren van de struise brouwers langer dan vijf jaar houdbaar enz.

Jacques

Citaat van: JBL op 22-05-2016  09:21 uDank je, Jacques. Maar hoe zit dat dan met de tripel? Ik las ergens dat je die minstens een half jaar moet laten staan om die volledig tot zijn recht te laten komen...
Of klopt dat niet?

En sommige commerciële bieren hebben een zeer lange houdbaarheid volgens eigen opgave: De Ranke Guldenberg langer dan vijf jaar houdbaar, bieren van de struise brouwers langer dan vijf jaar houdbaar enz.

Voor hoppige  bieren geldt dat deze het beste zo vers mogelijk gedronken kunnen worden. Het verfijnde hoparoma wordt namelijk snel minder. Het beste kun je dit soort bieren binnen 6 maanden drinken.

De meeste (zware) Belgische bieren zijn het lekkerst als ze 3 tot 12 maanden oud zijn. Daarna gaat de smaak achteruit. De oxidatiesmaak wordt steeds sterker naar mate een bier ouder is. Dat is niet mijn ding. Maar er zijn bierliefhebbers die een ouder bier kunnen waarderen. Zelf ben ik te goed te getraind in het herkennen van oxidatiesmaak en vind oude bieren niet te pruimen...

JBL

Citaat van: Jacques op 22-05-2016  11:54 uVoor hoppige  bieren geldt dat deze het beste zo vers mogelijk gedronken kunnen worden. Het verfijnde hoparoma wordt namelijk snel minder. Het beste kun je dit soort bieren binnen 6 maanden drinken.

De meeste (zware) Belgische bieren zijn het lekkerst als ze 3 tot 12 maanden oud zijn. Daarna gaat de smaak achteruit. De oxidatiesmaak wordt steeds sterker naar mate een bier ouder is. Dat is niet mijn ding. Maar er zijn bierliefhebbers die een ouder bier kunnen waarderen. Zelf ben ik te goed te getraind in het herkennen van oxidatiesmaak en vind oude bieren niet te pruimen...

Helder, Jacques. Mooie richtlijn.
Ik heb zelf een paar keer het genoegen gehad een Westvleteren 12 te drinken, zowel hele jonge (paar maanden na bottelen) als wat oudere.
Hoewel de 'best before' datum nog niet gepasseerd was, vond ik de oudere toch wat vlakker. De jonge vond ik het meest fris en complex.

Vergelijkbare Topics (7)

34684

Reacties: 7
Gelezen: 2553

21510

Reacties: 12
Gelezen: 5168

2365

Reacties: 17
Gelezen: 6777

38364

Reacties: 16
Gelezen: 4022

9173

Gestart door BuBS

Reacties: 1
Gelezen: 2081

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.