Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste recept

Gestart door wijmaar, 31-12-2015 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

wijmaar

Geinspireerd door een aantal andere recepten, en met de info en hulp van BrouwHulp heb ik mijn eerste recept samengesteld. Het moet een blonde worden (richting de zware kant). Omdat ik nog niet gecontroleerd kan vergisten heb ik gekozen voor US-05, aangezien ik begrijp dat deze redelijk vergevingsgezind is.

Zeker gezien het feit dat ik nog niet bekend ben met verdamping / brouwzaalrendement vind ik de hoeveelheden maisch en spoelwater nog lastig. Wat is jullie idee hierover? Ik kook en maisch met 30 L emaille ketels.

Dank voor de input alvast, en een goed 2016!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk01
Naam receptEerste brouwdag
Brouwdatum31-12-2015
BiertypeBlond
Volume12,0 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
14,69 lWater uit Utrecht Beerschoten0,19 gCaCl21,06 gCaSO43,08 mlMelkzuur5,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l5 mg/l28 mg/l110 mg/l46 mg/l57 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,518 kgPilsmoutDingemans3 EBC70,8 %
0,604 kgMünchenermoutDingemans15 EBC17,0 %
0,127 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC3,6 %
0,306 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.30 min.4,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.40 min.4,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,9 gAmarillobellen8,9%90 min.26,5 IBU
10,0 gSaazpellets3,8%6 min.2,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Jacques

Citaat van: wijmaar op 31-12-2015  17:59 uZeker gezien het feit dat ik nog niet bekend ben met verdamping / brouwzaalrendement vind ik de hoeveelheden maisch en spoelwater nog lastig. Wat is jullie idee hierover? Ik kook en maisch met 30 L emaille ketels.

Als je nog niet weet wat je verliezen zijn, kun je de regel aan houden dat je om 10 liter wort te krijgen je 17 liter maisch- en spoelwater moet hebben. Jij wilt 12 liter brouwen en je maisch- en spoelwater is 19,9 liter. Daar zit je best goed mee. Hoe het precies uitpakt zal de praktijk moeten uitwijzen.
Ik zou echter minder maischwater nemen en wat meer spoelwater. Zo'n 12 liter maischwater en 8 liter spoelwater. Hierdoor heb je een beter brouwzaalrendement.

Verder valt mij de verhouding calciumchloride ten opzichte de calciumsulfaat op. Ik zou die veranderen ten gunste van de calciumchloride. Calciumchloride geeft namelijk een zachtere en rondere smaak terwijl calciumsulfaat meer een bittere en hardere smaak geeft.

Een laatste opmerking. Waarom zoveel koriander? Ik zou de hoeveelheid terugbrengen om de smaak van het bier hierdoor niet te laten overheersen. Je kunt de koriander ook geheel weglaten. Dat heeft mijn persoonlijke voorkeur.

Henielma

Het recept lijkt een combinatie tussen een Belgisch bier en een Amerikaans bier. Ziet er goed uit. Zelf zou ik er ook de koriander uit halen. Er komen al voldoende smaken uit de mout en de hop. Bij dit bier zou je de US-05 iets warmer (22..23 ºC) kunnen laten vergisten. Dan geeft die gist een mooie kruidigheid.

wijmaar

Thanks Jacques en Henielma! Koriander gaat eruit, en de voorgestelde verdeling van Jacques zal ik aanhouden.

Citaat van: Jacques op 01-01-2016  10:20 uVerder valt mij de verhouding calciumchloride ten opzichte de calciumsulfaat op. Ik zou die veranderen ten gunste van de calciumchloride. Calciumchloride geeft namelijk een zachtere en rondere smaak terwijl calciumsulfaat meer een bittere en hardere smaak geeft.

@Jacques, ik had deze toevoegingen berekend met de waterbehandelingsmodule van BrouwHulp, daar het standaard richtgetal CL/SO4 van 0,9 voor een blond aangehouden. Volgens het waterbedrijf is de samenstelling van het water hier als volgt:

Calcium: 36 mg/l
Magnesium: 5 mg/l
Natrium: 28 mg/l
Chloride: 43 mg/l
Sulfaat: 17 mg/l
Totale alkaliteit: 94 mg/l
pH: 7,8
Restalkaliteit: 65 mg/l

Hoe zou jij de verhouding dan veranderen? Bijv. 0,7g CaCL vs 1,1 CaSO4?

Jacques

Citaat van: wijmaar op 01-01-2016  23:33 u@Jacques, ik had deze toevoegingen berekend met de waterbehandelingsmodule van BrouwHulp, daar het standaard richtgetal CL/SO4 van 0,9 voor een blond aangehouden. Volgens het waterbedrijf is de samenstelling van het water hier als volgt:

Calcium: 36 mg/l
Magnesium: 5 mg/l
Natrium: 28 mg/l
Chloride: 43 mg/l
Sulfaat: 17 mg/l
Totale alkaliteit: 94 mg/l
pH: 7,8
Restalkaliteit: 65 mg/l

Hoe zou jij de verhouding dan veranderen? Bijv. 0,7 g CaCL vs 1,1 CaSO4?

Dat kan. In ieder geval meer chloride-ionen dan sulfaationen.

lennart0r

Waarom de dure en aromatische Amarillo als bitterhop? Het kan vast wel, maar het is zeker ongebruikelijk.

Jacques

Citaat van: lennart0r op 02-01-2016  02:00 uWaarom de dure en aromatische Amarillo als bitterhop? Het kan vast wel, maar het is zeker ongebruikelijk.

Waarom denkt altijd toch iedereen dat de eerste hopgifte geen aroma geeft? Ook de hop van de eerste hopgifte draagt bij aan het totale hoparoma. Het is een basis van je hopsmaak. Wat ik vaak doe is een hopras bij meerdere hopgiften gebruiken. Dat bevalt prima. Veel beter dan in het begin van het koken een specifieke bitterhop te gebruiken en een geheel andere hop aan het einde van het koken. Op een of andere manier mis je dan balans in je hoparoma.

Gewoon doen dus! Overigens is het wel jammer dat Amarillo zo duur is geworden.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 02-01-2016  11:57 uWaarom denkt altijd toch iedereen dat de eerste hopgifte geen aroma geeft? Ook de hop van de eerste hopgifte draagt bij aan het totale hoparoma. Het is een basis van je hopsmaak. Wat ik vaak doe is een hopras bij meerdere hopgiften gebruiken. Dat bevalt prima. Veel beter dan in het begin van het koken een specifieke bitterhop te gebruiken en een geheel andere hop aan het einde van het koken. Op een of andere manier mis je dan balans in je hoparoma.

Waarschijnlijk omdat aroma twee betekenissen heeft. Aroma in de smaak en "het aroma komt je tegemoet", in de geur dus. En veel geurstoffen verdwijnen bij koken.

Hopbier

Vergelijkbare Topics (7)

23547

Reacties: 19
Gelezen: 8923

2945

Reacties: 36
Gelezen: 12621

37475

Reacties: 10
Gelezen: 1831

32344

Reacties: 4
Gelezen: 1720

26353

Reacties: 4
Gelezen: 3035

9765

Reacties: 22
Gelezen: 5890

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.