Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe krijg je een bier rood?

Gestart door Shaytan, 31-07-2015 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Shaytan

Ik zit al een tijd aan een bokbier te denken (is er in 2 jaar nog niet van gekomen) en heb de afgelopen weken de verschillende beschikbare bokbierrecepten bekeken, maar ik kan er niet uit distilleren welke mout voor de (robijn-) rode kleur zorgt.

Is dat ook dezelfde malt die voor het rood in bijv. een Irish red zorgt?

Ik heb vandaag Carafa II gebruikt en tot 65 °C leek het erop rood te worden, maar uiteindelijk heb ik geloof ik toch weer een bruine IPA gebrouwen.

Sjaak_Deventer

Verschillende cara / crystal mouten kunnen je bier mooi rood maken. Carafa is vaak te donker, maar in kleine hoeveelheden zou die ook kunnen..

homoeccentricus

De echte Irish Red Ale wordt rood gemaakt met een zeer kleine hoeveelheid roasted barley (2-2.5%). Maar velen voegen rode kleurstof toe. En sommigen (ook in Nederland  :P ) rode bietensap. Deze zou geen kleurstof bevatten: https://www.google.be/search?q=Murphy%27s+Irish+Red&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCkQsARqFQoTCIWnkoe-hccCFcNkLAodgHALRg&biw=1296&bih=650

seed7

voor een bok, Melanoidine / Aromatic 50 + een beetje zwarte mout

Ingo

Jerome

wilbertd

Rode biet toevoegen werkt ook perfect.
Dit is 550 gram gehakte biet op 20 liter wort, 10 minuten. Ikzelf proef de biet er doorheen, andere proefde dat niet. Hij werd in ieder geval erg gewaardeerd.
Dit ga ik met Halloween zeker weer herhalen, maar dan camoufleer ik de biet met wat meer hop of probeer wat minder biet te gebruiken en maak hem dan ook wat donkerder.

Esterenbrouw

wilbertd

Citaat van: Esterenbrouw op 31-07-2015  16:30 uBeetje kleurstof E122!

E122 is thought by some to worsen asthma and to cause allergic reactions in individuals allergic to aspirin (related info - aspirin in the news). When taken in combination with benzoates, E122 is also suspected of inducing hyperactivity in children. Individuals with intolerance to salicylates may find that they are intolerant to E122, due to the colouring being an azo dye.

E122 is banned in the United States, Sweden, Norway, and Austria.

Het is maar wat je graag in je bier hebt...

Biermagneet

Zelf ben ik bezig met red-x malt alleen de juiste verhouding nog niet gevonden deze kan 100% in stort en moet een mooie rode kleur kunnen geven. 

Drents Hopbier

Citaat van: Esterenbrouw op 31-07-2015  16:30 uBeetje kleurstof E122

E162!

Hopbier

wilbertd

Citaat van: Drents Hopbier op 31-07-2015  16:58 uE162!

Hopbier

Aha, rode biet dus  :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Betanin

Oscar

Citaat van: seed7 op 31-07-2015  15:46 uMelanoidine / Aromatic 50 + een beetje zwarte mout

Dit dus... of RedX mout van Bestmalz  :brouwen:

Shaytan

Dank voor de reacties (weer een lekker weekend met teveel drukte en teveel gerelax om naar de antwoorden te kijken). Jammer dat de meeste van die mouten of slecht verkrijgbaar zijn in China, of een beetje last aan te schaffen voor een professional (mijn nieuwe werk) om dat allemaal voor 1 bier aan te schaffen in kleine hoeveelheden.

Ik ga nog eens door die bokbierrecepten ziften om een leuke combi van cara- en andere donkere mouten te verzinnen. Ik heb carared wel eens eerder geprobeerd, maar daar kwam niks geen roods vanaf.

Citaat van: wilbertd op 31-07-2015  16:35 uWhen taken in combination with benzoates, E122 is also suspected of inducing hyperactivity in children. Individuals with intolerance to salicylates may find that they are intolerant to E122, due to the colouring being an azo dye.

E122 is banned in the United States, Sweden, Norway, and Austria.

Het is maar wat je graag in je bier hebt....

Nou, voor die kinders hoef je natuurlijk niet bang te zijn met een bier.  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

29620

Gestart door Jeroen 1973

Reacties: 6
Gelezen: 2124

34740

Reacties: 21
Gelezen: 3880

4817

Reacties: 11
Gelezen: 4928

10233

Gestart door William

Reacties: 52
Gelezen: 19555

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.