Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fruitig gehopte Weizen..?

Gestart door rajd, 26-07-2015 00:06 u

Vorige topic - Volgende topic

rajd

Hallo,

Enkele maanden geleden heb ik onderstaand recept gebrouwen - een wat eigenzinnig gehopte Weizen. Zowel naar mijn mening alsook de reacties van mijn gasten een geslaagd bier - lichte kruidnagel, goede banaan, mooie body en goede hopaccenten. Daar de voorraad er inmiddels bijna doorheen is en we over een maandje of 2 een feestje hebben wil nog eens een Weizen brouwen - daarbij wil ik het "succes" van onderstaand recept behouden, maar toch 2 dingen anders doen:

1. Het geheel mag net dat ene tikkeltje bitterder. Geen vragen daaromtrent - simpelweg wat meer bitterhop.
2. De uitdaging: ik wil dit maal een wat groter volume brouwen (20l) en er een geplitste batch van maken. 1 Deel van de batch wil ik dan gaan dryhoppen. Mijn vraag is dan ook vooral welke hop daarvoor het best passend is - ik wil het fruitige karakter nog meer benadrukken, maar dan het liefst met wat frissere smaken (ik denk aan citrus). Ik denk bijv. aan een Mandarina Bavaria? Huell melon? Of toch voor bijv. een Sorachi Ace gaan? En in welke maten zou ik dryhoppen? IPA's doe ik doorgaans op een 5g/l en dat vind ik mooi, wellicht voor een Weizen (dus niet een Weizen IPA) wat te veel?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptCentennial hopped Weizen
Brouwdatum22-03-2015
BiertypeWeizen
Volume14.7 l
Begin SG1.054 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Garetz)10 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
11.76 lWater8.25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.770 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC50.0 %
0.956 kgPilsmoutDingemans3 EBC27.0 %
0.814 kgVienna moutWeyermann7 EBC23.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Kruidnagelrust35.0 °C1 min.10 min.3.3 l/kg
40.0 °C10 min.25 min.3.3 l/kg
60.0 °C1 min.25 min.3.3 l/kg
70.0 °C10 min.5 min.3.3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7.5 gCentennialbellen10.3%60 min.10.4 IBU
41.2 gCentennialbellen10.3%0 min.0.0 IBU

wilbertd

Nou volgens mij heb je er best goed over nagedacht :)
Waarom niet voor koudhop het bij de Centennial houden, dan heb je een mooie singlehop.
Maar voor inspiratie voor een meer citrus-achtig hop kun je natuurlijk altijd even kijken op:
https://www.hopunion.com/aroma-wheel/?aroma=Citrus

En als je meloen wilt: ik heb laatst gebrouwen met 'summer' en dat hop vond ik best aardig wat meloen hebben, hij is erg fruitig. Hoewel de combinatie meloen en banaan.....hmmm misschien niet.

seed7

De twee Duitse hoppen zijn niet erg uitgesproken in smaak en sterkte, die zou ik wel met een gram of 4-5 hoppen. De amerikaanse hoppen 3 gram. Als je heel erg cirtus zoekt dan b.v. Lemondrops hop.

Ingo

rajd

Citaat van: wilbertd op 26-07-2015  08:01 uNou volgens mij heb je er best goed over nagedacht :)

Citaat van: wilbertd op 26-07-2015  08:01 uWaarom niet voor koudhop het bij de Centennial houden, dan heb je een mooie singlehop.

Heb ik ook al eens over gedacht, ik vermoed echter dat enkel Centennial net niet de complexiteit geef die ik zoek en op het gebied van fruitigheid wat aan de milde kant is voor wat ik wil?

Citaat van: wilbertd op 26-07-2015  08:01 uMaar voor inspiratie voor een meer citrus-achtig hop kun je natuurlijk altijd even kijken op:
https://www.hopunion.com/aroma-wheel/?aroma=Citrus

Ja, klopt. Daar komt ook de inspiratie voor de Mandarina Bavaria vandaan :D

Citaat van: wilbertd op 26-07-2015  08:01 uEn als je meloen wilt: ik heb laatst gebrouwen met 'summer' en dat hop vond ik best aardig wat meloen hebben, hij is erg fruitig. Hoewel de combinatie meloen en banaan.....hmmm misschien niet.

Meloen lijkt me ook niet verkeerd, maar staat wel een beetje als 2e of 3e smaakprofiel op mijn ranglijst - zowel meloen als banaan ervaar ik als minder fris dan citrus, de combinatie van citrus met banaan lijkt me erg mooi (vind ik ook altijd erg lekker als fruithapje).

rajd

Citaat van: seed7 op 26-07-2015  10:02 uDe twee Duitse hoppen zijn niet erg uitgesproken in smaak en sterkte, die zou ik wel met een gram of 4-5 hoppen. De amerikaanse hoppen 3 gram. Als je heel erg cirtus zoekt dan b.v. Lemondrops hop.

Ingo

Sja, wat is heel erg... ik zoek vooral naar de frisheid die citrus geeft - het hoeft wmb geen herkenbare smaak van een citrusvrucht te zijn. Lemondrops kende ik nog niet, kan ik ook niet zo 1-2-3 vinden bij de diverse brouwwinkels in de "buurt". Heb jij een adresje daarvoor? Vanuit praktisch oogpunt denk ik wel dat ik voor een gemakkelijk verkrijgbare hopsoort zal gaan, daar ik op korte termijn moet gaan brouwen.

Wat meer hop gebruiken om mee te dryhoppen vind ik geenszins bezwaarlijk - hobbybrouwen doe je niet om minder geld aan bier uit te geven :-). Ik denk overigens dit maal te gaan bestellen bij Amihopfen.com, alwaar de hop sowieso wat goedkoper is.

seed7

Amihopfen heeft Lemondrop, Hopfen der Welt sinds kort ook.

(Voor het geval je haast hebt, transport uit Duitsland duurt om een of andere vage reden altijd vrij lang, zeker een dag of 4.)

Ingo

homoeccentricus

Als 1 van mijn eerste bieren nu anderhalf jaar geleden heb ik een variant op dit recept gebrouwen: http://www.themadfermentationist.com/2010/07/hoppy-german-american-wheat-recipe.html - toen nog met vloeibaar tarwe-extract van Weyermann. Ik heb toen ongeveer 3 gram per liter Cascade/amarillo gedrooghopt, en dat was zeker niet te veel.

rajd

Citaat van: seed7 op 26-07-2015  10:18 uAmihopfen heeft Lemondrop, Hopfen der Welt sinds kort ook.

(Voor het geval je haast hebt, transport uit Duitsland duurt om een of andere vage reden altijd vrij lang, zeker een dag of 4.)

Ingo

Thanks, gevonden. Ik zocht op lemondrops, ipv lemondrop. Wellicht vandaag nog even bestellen, mocht ik kiezen voor lemondrop te gaan. In welke mate zou je adviseren deze toe te passen? Toch richting de 5g/l dryhop?

rajd

Citaat van: homoeccentricus op 26-07-2015  10:29 uAls 1 van mijn eerste bieren nu anderhalf jaar geleden heb ik een variant op dit recept gebrouwen: http://www.themadfermentationist.com/2010/07/hoppy-german-american-wheat-recipe.html - toen nog met vloeibaar tarwe-extract van Weyermann. Ik heb toen ongeveer 3 gram per liter Cascade/amarillo gedrooghopt, en dat was zeker niet te veel.

... en dat zijn best wel aanwezige hoppen. Ergo.. niet te zuinig zijn met de dryhop?

homoeccentricus

Citaat van: rajd op 26-07-2015  11:26 u... en dat zijn best wel aanwezige hoppen. Ergo.. niet te zuinig zijn met de dryhop?

Drie gram per liter IS zuinig  ;) Wat je kan doen is eerst vijf dagen of zo drooghoppen met bv drie gram per liter, en dan eventueel nog een paar dagen bijhoppen...

Bennemans

Maak er een fruithapje van zoals er gegeven werd aan kleine kindertjes...banaan geprakt met een liga en sinaasappelsap.

Vertaald..... zou je dan een dosis biscuitmout kunnen toevoegen, wellicht de kruidnagelstap in je maish vergeten (alhoewel) en een hop uitkiezen die er bij in de buurt komt....wellicht de mandarina bavaria die je noemde. Een echte sinaasappel hop is er niet.

Vergelijkbare Topics (7)

43541

Reacties: 8
Gelezen: 1174

17109

Reacties: 11
Gelezen: 5044

27550

Reacties: 4
Gelezen: 2659

37945

Reacties: 36
Gelezen: 5743

4284

Gestart door Oscar

Reacties: 124
Gelezen: 31300

25679

Gestart door Brouwter

Reacties: 2
Gelezen: 2257

36426

Reacties: 2
Gelezen: 1481

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.