Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

honing biertje

Gestart door Jokke, 14-08-2005 23:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Jokke

N'avond medebrouwers,

ik heb derjuist een honing biertje ontkurkt en dit smaakte erg zoet naar mijn goesting. Ik drink al niet graag een zoet biertje maar dit was toch wel heel erg zoet. Wij hebben dit gebrouwen naar een recept dat Edwin is gepost had op dit forum (waarvoor dank Edwin  :groots: )
CiteerHoi Adrianus  proost

Ikzelf heb in november een honingbier gebrouwen. Deze was alleen 9,5 procent in plaats van 4 à 5. Het recept was van Huub Soemers:
3400 gram   pilsmout
100 gram   tarwemout
250 gram   karamelmout
 20 gram   Hallertauhop 8%
 10 gram   koriander
150 gram   honing
300 gram   bruine kandij

temperatuur         52C  62C  72C 
tijd (in minuten)     22   45   45
Maischwater: 10 liter.
Spoelwater: 7 liter. Het spoelwater is aangezuurd met melkzuur tot het beslag een pH had van 5,4.
Kooktijd: 90 minuten, de hop heeft vanaf het begin meegekookt.
Gistsoort: Farma Import.
Begin SG: 1095

Ikzelf heb lindebloesemhoning gebruikt en voor de nagisting in de flesjes wederom de lindebloesemhoning. Mijn bier smaakte te zoet en te honingachtig naar mijn zin. Die nagisting met honing geef ik daarvan de schult. Ik had wel een omrekening gedaan m.b.t. de hoeveelheid honing, vanwege de vergistbare suikers in honing, maar daarbij hebben de onvergistbare suikers het bier iets te zoet gemaakt. Verder vond ik dit recept wel geslaagd. Zeker wanneer je het met gevoel brouwt (en voldoende ervaring ermee hebt  grijns)

Heel veel succes!  weetbeter  :clownsmile:

Edwin

Hij had hier al vermeld dat dit een erg zoet bier is geworden maar linkte dit aan de nagisting met honing. Nu wij hebben dit niet gedaan en gewoon 9g/l suiker gebruikt.
Nu vond ik het bier op zich wel goed geslaagd, miss een te hoog alcohol%, maar ik zou het minder zoet willen hebben. Zou iemand mij kunnen vertellen wat er hiervoor aan het recept of maishschema veranderd moet worden? Aja, ons begin SG bedroeg ook 1082 (nogal een groot verschil vind ik, zou dit kunnen liggen aan de filter methode? Want die staat bij ons nog niet helemaal op punt.

Mercikes Jokke & Optimist

Herman

Wat is zoet? Alleen begin-SG geeft hier geen uitsluitsel over: wat is je eind-sg? Overigens vind ik de naam honingbier misleidend bij zo'n laag gehalte honing.

Jokke

Ons eind SG bedroeg 1017
Wat is zoet? Het bier plakt in je mond vanaf het bier het einde van je tong heeft bereikt en blijft wel een tijdje plakken... Veel te zoet dus

Herman

Da's toch een behoorlijk vergisting. Nu ja, zoet-ervaring wordt natuurlijk heftiger als de andere componenten van bier meer naar de achtergrond verdwijnen. Denk hierbij aan hop, zuur(, kruiden) & alcohol. Mijn gok is dat dat hier wellicht het geval is. Op zich is 1.017 bij een begin-SG van 1.082 namelijk geen slechte score. IS je gebruikte hop wel zoals aangegeven? Hallertau van 8% moet haast wel Perle zijn.

Herman

Jokke

Dat durf ik niet zeggen... Ik weet dat we Hallertauhop hebben gekocht maar het percentage weet ik niet.  :-[
Waarvoor staat dit? En welke invloeden kan dit hebben?

Herman

Nou 20gr hop van 8% staat tot 40gr van 4% alfazuur. Dat maakt dus nogal wat uit. Stel dat je die laatste hebt gebruikt met 20gr, dan is de bitterheid gehalveerd en is het bier veel zoeter qua smaak.

Jokke

merci voor de uitleg herman  :proost2:

Vergelijkbare Topics (7)

10899

Gestart door Busters

Reacties: 6
Gelezen: 2423

44616

Reacties: 15
Gelezen: 3282

5399

Reacties: 2
Gelezen: 1779

40582

Gestart door jorgvde

Reacties: 5
Gelezen: 1233

36917

Gestart door Putter

Reacties: 6
Gelezen: 1656

29589

Reacties: 37
Gelezen: 10900

23804

Reacties: 12
Gelezen: 4154

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.