Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Champagne Blonde

Gestart door Thamerdal, 09-04-2015 16:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Thamerdal

Ik wil graag een Blonde gaan brouwen met een Champagegist. Nu is deze gist mij onbekend, kan er ook niet veel over vinden... weet dus niet de precieze eigenschappen.

Ik dacht gewoon een zakje (10 gram voor 50 liter volgens de verkoper) toe te voegen voor 24 liter Blond. Verder dacht ik het maischschema als volgt te doen om wat zoetigheid erin te houden:

Beta-amylaserust   62,0 °C 10 min.
Alfa-amylaserust   72,0 °C 45 min.
Uitmaischen           78,0 °C  5 min.

Ga ik mijn Blond hier mee verknallen of hoe kijken jullie er tegen aan?

:degroeten:

bert braadslee

Leidsch Bier heeft een speciale uitgave (La Dixieme oid) die met een champagegist is gegist of als 2e gist is toegevoegd.
Ik denk dat als je Jan Willem Fukkink een mailtje stuurt dat ie misschien wel een tipje van de sluier wil oplichten of info wil geven.
 :brouwen:

bierhenkie

Gezien je schema krijg je inderdaad weinig vergistbare suikers. Eerst vergisten met biergist en dan suiker toevoegen en champagnegist.

Thamerdal

Citaat van: bierhenkie op 09-04-2015  21:23 uGezien je schema krijg je inderdaad weinig vergistbare suikers. Eerst vergisten met biergist en dan suiker toevoegen en champagnegist.

Ik wil eigenlijk alleen de champagnegist gebruiken, om deze ook echt te laten spreken. Kan ik misschien het schema wat aanpassen naar bijvoorbeeld:

Beta-amylaserust   62,0 °C 25 min.
Alfa-amylaserust   72,0 °C 30 min.
Uitmaischen           78,0 °C  5 min.

Of gaat dat niet werken, moet ik altijd biergist gebruiken?

bierhenkie

Biergisten geven wel de bierspecifieke smaken, en kunnen ook maltotriose-suikers aan, iets dat champagne/wijngisten niet kunnen.

Thamerdal

Citaat van: bert braadslee op 09-04-2015  17:50 uLeidsch Bier heeft een speciale uitgave (La Dixieme oid) die met een champagegist is gegist of als 2e gist is toegevoegd.
Ik denk dat als je Jan Willem Fukkink een mailtje stuurt dat ie misschien wel een tipje van de sluier wil oplichten of info wil geven.
 :brouwen:

Heb ik gedaan, kreeg meteen antwoord  :D

Het is een bier van 4% alcohol, met alleen pilsmout, en hoofdgisting met champagnegist.
Ik doe één maischrust van 60 minuten op 68 graden (en uitmaischen op 78 graden).
Weinig bitterhop, en een beetje dryhop om het fruitige, witte wijnachtige karakter te accentueren.
Het levert een fris, fruitig bier op, maar zeker niet te droog.

Geen valkuilen dus, het gebruik van een champagnegist is me uitstekend bevallen.
Momenteel al weer 1.000 liter La Dixième in de lagering, en nog eens 1.000 liter in de brouwplanning. ;-)

Dus: ik ga gewoon brouwen zoals gepland :-)

rajd

Citaat van: Thamerdal op 10-04-2015  14:03 uHeb ik gedaan, kreeg meteen antwoord  :D

Het is een bier van 4% alcohol, met alleen pilsmout, en hoofdgisting met champagnegist.
Ik doe één maischrust van 60 minuten op 68 graden (en uitmaischen op 78 graden).
Weinig bitterhop, en een beetje dryhop om het fruitige, witte wijnachtige karakter te accentueren.
Het levert een fris, fruitig bier op, maar zeker niet te droog.

Geen valkuilen dus, het gebruik van een champagnegist is me uitstekend bevallen.
Momenteel al weer 1.000 liter La Dixième in de lagering, en nog eens 1.000 liter in de brouwplanning. ;-)

Dus: ik ga gewoon brouwen zoals gepland :-)

Dat klinkt als een interessant proefje, dat wil ik ook wel eens gaan proberen. Heb je al een idee met wat voor hop je aan de slag gaat?

Robin K

Op de site van Leidsch Bier staat goed beschreven wat er in zit:

naam              : La Dixième
alcohol            : 4,0 vol. %
startdichtheid : 9,9 °Plato
kleur               : 18 EBC
bitterheid        : 21 EBU
mout               : pils
hop                 : Hallertau Hersbrucker  (bitterhop), Nelson Sauvin (dryhop), Willamette (dryhop)
gist                 : bovengist (champagne)

Thamerdal

Ja had ik al gezien, maar ik was niet van plan te gaan klonen of zo. Ik heb een eigen recept gemaakt  :P

Vergelijkbare Topics (7)

19515

Reacties: 8
Gelezen: 4915

32771

Gestart door Jeroen 1973

Reacties: 3
Gelezen: 1496

15222

Gestart door VEMP

Reacties: 11
Gelezen: 4678

30172

Reacties: 7
Gelezen: 3200

26803

Gestart door Puck

Reacties: 29
Gelezen: 10718

11103

Gestart door Gerb

Reacties: 5
Gelezen: 2317

42262

Gestart door Simonsj

Reacties: 14
Gelezen: 2060

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.