Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Basisrecept voor fruitbier

Gestart door Bierig, 31-03-2015 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierig

Ik heb onderstaand recept ontwikkeld om te gaan experimenteren met het brouwen van fruitbier.
De bedoeling is om onderstaand bier te brouwen en dan na de hoofdvergisting het fruit toe te voegen. Kersen, Frambozen e.d.

Ik wil een wat zoeter (meer zoet als droog) neutraal basisbier krijgen wat ervoor zorgt dat het zuur van het fruit uitgebalanceerd wordt en de fruitsmaken eruit laat springen.

Red ik dat op deze manier? En hoeveel fruit ga ik dan toevoegen?

Als gist wil ik de WB 06 gebruiken.

Al jullie tips en ervaringen zijn welkom. Bedankt!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkF001
Naam receptBasis voor Fruitbier
Brouwdatum03-31-15
BiertypeOverige bieren
Volume17.5 l
Begin SG1.056 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)14 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17.50 lWater uit Zutphen6.74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.000 kgPilsmoutDingemans3 EBC45.5 %
1.600 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC36.4 %
0.350 kgCara-pilsWeyermann4 EBC8.0 %
0.225 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5.1 %
0.225 kgCara 120Dingemans120 EBC5.1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.40 min.4.0 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.30 min.4.0 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30.0 gHallertau Hersbrucker  pellets2.5%60 min.14.1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3.00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Adrie

Ik heb regelmatig een fruitbier gebrouwen en je moet behoorlijk wat fruit toevoegen wil de smaak goed naar voren komen. Dit betekent dat je ook flink wat water (uit het fruit) toevoegt en dat zorgt voor een dun bier. Dit kun je voorkomen door te maischen bij alleen 70 graden. Er ontstaan dan relatief veel onvergistbare suikers en die zorgen voor meer body. Wat ook helpt is naast maischen bij 70 graden een flinke portie carapils toe te voegen (10-20%), want ook dit introduceert onvergistbare suikers.

In jouw recept heb je al flink wat caramouten, dus dat is ok. De haver zorgt ook voor een wat dikker mondgevoel, dus prima. Alleen het maischschema zou ik aanpassen.

Bierig

Citaat van: Adrie op 31-03-2015  13:41 uIk heb regelmatig een fruitbier gebrouwen en je moet behoorlijk wat fruit toevoegen wil de smaak goed naar voren komen. Dit betekent dat je ook flink wat water (uit het fruit) toevoegt en dat zorgt voor een dun bier. Dit kun je voorkomen door te maischen bij alleen 70 graden. Er ontstaan dan relatief veel onvergistbare suikers en die zorgen voor meer body. Wat ook helpt is naast maischen bij 70 graden een flinke portie carapils toe te voegen (10-20%), want ook dit introduceert onvergistbare suikers.

In jouw recept heb je al flink wat caramouten, dus dat is ok. De haver zorgt ook voor een wat dikker mondgevoel, dus prima. Alleen het maischschema zou ik aanpassen.

Bedankt voor de uitleg Adrie. Hieronder het aangepaste maischschema.

Als eerste ga ik met diepvriesfruit werken en dan wil ik rond de 5 a 6 kilo rood fruit toevoegen

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69.0 °C1 min.50 min.4.0 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.10 min.4.0 l/kg

NiekBBQ

Interessant onderwerp!

Ik loop al enige tijd rond met het idee om een Pale Ale met Passievrucht te maken. Zag laatst bij de sligro pure passievrucht pulp in de vriezer liggen. Deze lijkt me ideaal hiervoor.

Echter vraag ik me af... hoe reken je met vruchten(pulp) je start SG uit?

Bierig

homoeccentricus

Wat is de meerwaarde van die Cara 120?

Bierig

Citaat van: homoeccentricus op 31-03-2015  14:39 uWat is de meerwaarde van die Cara 120?

Het doel is wat meer zoet aan te brengen om het zuur van het fruit uit te balanceren.

homoeccentricus

Citaat van: Bierig op 31-03-2015  14:50 uHet doel is wat meer zoet aan te brengen om het zuur van het fruit uit te balanceren.

OK, maar waarom 120, waarom zo'n hoge EBC? Heeft dat een meerwaarde tov een cara met lage EBC? En wat gaat dat met de kleur van het fruitbier doen?

Bierig

Citaat van: homoeccentricus op 31-03-2015  14:57 uOK, maar waarom 120, waarom zo'n hoge EBC? Heeft dat een meerwaarde tov een cara met lage EBC? En wat gaat dat met de kleur van het fruitbier doen?

Ik denk dat dit een mooi kleur accent gaat geven i.c.m. met de rode/roze/paarse tinten van het fruit. Denk je niet?

homoeccentricus

Citaat van: Bierig op 31-03-2015  15:04 uIk denk dat dit een mooi kleur accent gaat geven i.c.m. met de rode/roze/paarse tinten van het fruit. Denk je niet?

Geen idee. Kijk eens op deze chart - http://gogoplex.se/wp-content/uploads/2013/03/SRM-Beer-Color-Chart-300x188.jpg -naar 16 EBC en denk daar dan paars bij.  :P

Bierig

Citaat van: homoeccentricus op 31-03-2015  15:32 uGeen idee. Kijk eens op deze chart - http://gogoplex.se/wp-content/uploads/2013/03/SRM-Beer-Color-Chart-300x188.jpg -naar 16 EBC en denk daar dan paars bij.  :P

Prachtig! ;) het gaat me vooral om de smaak en deze heb ik nog liggen..

homoeccentricus

Ter vergelijking: ik heb fruitbieren gebrouwen met 60% pils, 35% tarwemout en 5% melanoidin - 9 EBC.

Bierig

Citaat van: homoeccentricus op 31-03-2015  15:45 uTer vergelijking: ik heb fruitbieren gebrouwen met 60% pils, 35% tarwemout en 5% melanoidin - 9 EBC.

Heb je je recept hier ergens staan? En waarom heb je voor deze stort gekozen? Melaniodin wordt toch vooral gebruikt in rode/donkere bieren...

Hoppenbrouwers

Citaat van: Bierig op 31-03-2015  13:24 uIk wil een wat zoeter (meer zoet als droog) neutraal basisbier krijgen wat ervoor zorgt dat het zuur van het fruit uitgebalanceerd wordt en de fruitsmaken eruit laat springen.
Ik zou dan ook een wat neutralere gist gebruiken en die niet te warm vergisten. Bijvoorbeeld de US-05

homoeccentricus

Citaat van: Bierig op 31-03-2015  15:53 uHeb je je recept hier ergens staan? en waarom heb je voor deze stort gekozen? Melaniodin wordt toch vooral gebruikt in rode/donkere bieren...

Nee, recept is niet gepubliceerd. Was geconcipieerd als Hefe met toevoeging van fruit (krieken en bosbessen). Bevatte verder nog 14 IBU Tettnang en Hefeweizen Ale (White Labs #WLP300). Melanoidin gebruik is typisch in tarwebieren om de decoctie wat na te bootsen.

Bierig

Citaat van: Hoppenbrouwers op 31-03-2015  18:07 uIk zou dan ook een wat neutralere gist gebruiken en die niet te warm vergisten. Bijvoorbeeld de US-05

Ik zal dit eens proberen, deze batch verdelen over twee mandflessen en dan de helft met WB-06 vergisten en de andere helft met US-05. Hopelijk levert dit dan twee mooie fruitbieren op!

Bierig

Citaat van: homoeccentricus op 31-03-2015  18:13 uNee, recept is niet gepubliceerd. Was geconcipieerd als Hefe met toevoeging van fruit (krieken en bosbessen). Bevatte verder nog 14 IBU Tettnang en Hefeweizen Ale (White Labs #WLP300). Melanoidin gebruik is typisch in tarwebieren om de decoctie wat na te bootsen.

Dat wist ik niet, weer wat opgestoken.  :)

Wilhelmus

Hoef je niet bang te zijn voor infecties als je het fruit er na de hoofdvergisting bijgooit?

homoeccentricus

Veel mensen vriezen het fruit eerst in. Dat ontsmet, en breekt tegelijkertijd de celwanden af, zodat het sap efficiënter kan worden opgenomen. Zo heb ik nu bloedsinaasappelsap in de diepvries, klaar om binnen enkele weken te gebruiken in een saison. Verse vijgen heb ik dan weer eerst gepocheerd in honing, ingevroren en dan toegevoegd aan een porter.

Bierig

Deze afgelopen zaterdag gebrouwen, alles verliep vlotjes... Twee mandflessen gevuld en na toevoegen van gist 9 liter met WB-06 en 9 liter met US-05 in de vergistingskast. Volgende week maar eens kijken of we al vruchten kunnen toevoegen 😋

Vergelijkbare Topics (7)

29859

Reacties: 2
Gelezen: 1580

36992

Reacties: 3
Gelezen: 1409

42707

Reacties: 6
Gelezen: 1113

24207

Reacties: 11
Gelezen: 4463

35773

Gestart door Edolem

Reacties: 3
Gelezen: 1506

11832

Reacties: 1
Gelezen: 1690

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.