Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste poging tot tripel

Gestart door Moebius, 06-01-2015 12:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Moebius

Hey iedereen,

Ik ben recent begonnen met het hobbybrouwen en wou als 4e brouwsel een tripel maken. Het is de eerste keer dat ik eigen ingrediënten selecteer en bereken. Vandaar dat ik graag het recept met jullie wou checken :-) Lijkt dit goed?

Enkele specifieke vragen:
* Tarwe verstijfselt rond 52°. Moet ik een rust op deze temperatuur in het maischschema zetten? Of gaan de enzymen van de pilsmout het zetmeel van de tarwe omzetten op 62° / 72°?
* Een bitterheid van 30 IBU lijkt veel. Klopt het dat het bier, gegeven hoge begin SG, toch niet te bitter / hoppig zal smaken?
* Is er een betere gist voor de tripel dan de Wyeast 1214 Belgian Ale?
* Hoe kan ik de hoeveelheid spoelwater berekenen? Kan ik beter meer spoelwater gebruiken?
* Klopt de verhouding van kruiden ruwweg?

Hartelijk bedankt voor de input!

Groetjes,
Bart

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptEerste tripel
Brouwdatum1/5/2015
BiertypeTripel
Volume10.0 l
Begin SG1.094 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

EDIT: hoeveelheid water wat aangepast
Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
12.00 lWater uit Grimbergen4.60 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.000 kgPilsmoutDingemans3 EBC73.2 %
0.500 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC12.2 %
0.400 kgCara 20Dingemans20 EBC9.8 %
0.200 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.20 min.3.1 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.30 min.3.1 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.3.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15.0 gHallertau Traditionpellets6.0%60 min.26.9 IBU
10.0 gSaazpellets3.8%30 min.5.8 IBU
10.0 gSaazpellets3.8%10 min.2.3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2.00 gKorianderzaadspecerijkoken
3.00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)Belgian Ale Yeast (1214)bovengist

Jacques

Citaat van: Moebius op 06-01-2015  12:21 uEnkele specifieke vragen:
* Tarwe verstijfselt rond 52°. Moet ik een rust op deze temperatuur in het maischschema zetten? Of gaan de enzymen van de pilsmout het zetmeel van de tarwe omzetten op 62° / 72°?
* Een bitterheid van 30 IBU lijkt veel. Klopt het dat het bier, gegeven hoge begin SG, toch niet te bitter / hoppig zal smaken?
* Is er een betere gist voor de tripel dan de Wyeast 1214 Belgian Ale?
* Hoe kan ik de hoeveelheid spoelwater berekenen? Kan ik beter meer spoelwater gebruiken?
* Klopt de verhouding van kruiden ruwweg?

- Verstijfselen van tarwe is niet nodig. Boven de stijfselingstemperatuur vindt er ook verstijfseling plaats. Starten bij 62 ºC is geen probleem.
- Een bitterheid van 30 EBU (door BrouwHulp is trouwens 35 EBU berekend) is voor een bier met een begin SG van 1094 zeker niet te hoog. Bij zo'n zwaar bier heb je veel restsuikers. Daar mag best wat bitterheid tegenover staan als tegenhanger.
- Er zijn voor een tripel heel wat gisten die geschikt zijn. De Wyeast 1214 (Chimay) is op zich een prima keuze maar als je meer richting Westmalle zou willen kun je beter de Wyeast 3787 (Westmalle) gebruiken. Je zou ook een korrelgist kunnen gebruiken. Die zijn wat goedkoper...
- Je hebt BrouwHulp... Het probleem is een beetje dat je eerst een paar keer gebrouwen moet hebben om te weten wat jouw verliezen zijn. Dit is per installatie en brouwer namelijk verschillend. Als eerste richtlijn kun je hanteren dat je voor met maischen en spoelen in totaal 17 liter water nodig hebt om ongeveer 10 liter bier over te houden. In het recept wordt uitgegaan van in totaal 16,6 liter. Dat is veilig. Als je minder wort overhoudt en een hoger begin SG dan gepland kun je eenvoudig het wort verdunnen met water voorafgaande aan het vergisten.
- Kruiden? Mijn advies: laat ze weg! Maar al te snel overheersen kruiden in bier. Je kunt een prima tripel brouwen zonder kruiden. Maar als je per se wilt kun je die wel gebruiken. Pas vooral op met koriander. De smaakintensiteit daarvan kan van partij tot partij verschillen. Daarom zeggen grammen koriander niet zo heel veel.

En verder raad ik je aan zo veel mogelijk de zoekfunctie van dit forum te gebruiken. Heel veel vragen zijn namelijk al beantwoord...

Moebius

Hartelijk bedankt voor de tips, Jacques! Ik laat de kruiden dan voorlopig even weg. De Wyeast 3787 klinkt ook prima (omschreven als "esterig, fenolisch en moutig") - het overwegen waard.

Vergelijkbare Topics (7)

24451

Reacties: 23
Gelezen: 8773

29057

Reacties: 18
Gelezen: 5430

4010

Reacties: 63
Gelezen: 17966

41430

Reacties: 11
Gelezen: 1395

33829

Reacties: 13
Gelezen: 2571

15606

Reacties: 21
Gelezen: 5727

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.