Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbel receptidee

Gestart door PrinsHeerlijk, 14-12-2014 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

PrinsHeerlijk

Brouwers!  :brouwen:

Binnenkort maar eens een dubbel maken met spul dat ik nog in huis heb liggen. Is dit een leuk recept? Of moet ik nog schuiven met de verhoudingen? Heb namelijk alleen maar deze ingrediënten thuis dus hiermee wil ik het eigenlijk wel doen.

Wat vinden jullie?  :degroeten:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptChocodubbel
Kenmerk
Brouwdatum30-12-2014
BiertypeDubbel
Aantal liters10
Gewenst begin SG1069 (7,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater10,0 liter
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur57 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid20 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC68,7 %1,990 kg3 EBC
Caramünch type 210,7 %0,310 kg110 EBC
Chocolademout1,1 %0,031 kg900 EBC
Kristalsuiker19,5 %0,566 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)2,7 %30 gr90 minuten19 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
164°C20 minuten0,0 l/kg
273°C40 minuten0,0 l/kg
378°C1 minuten0,0 l/kg

wilbertd

Ik zou tenminste een beetje Saaz gebruiken voor een late hopgift.

wilbertd

En ik vind bijna 20% suiker wel erg veel.

PrinsHeerlijk

Dank voor de reactie! Hoeveel % suiker zou ik maximaal aanhouden? Wilt u misschien een verdeling maken in procenten van de mout en suiker?  :biersmile:

En na hoeveel minuten zal ik hoeveel Saaz toevoegen? En hoe komt de hele hopgift er dan uit te zien?

Oscar

Citaat van: PrinsHeerlijk op 14-12-2014  21:37 uDank voor de reactie! Hoeveel % suiker zou ik maximaal aanhouden?

0%, gewoon volmout brouwen. Is veel smakelijker. :)

PrinsHeerlijk

Citaat van: Oscar op 14-12-2014  22:10 u0%, gewoon volmout brouwen. Is veel smakelijker. :)

Dank voor de reactie Oscar!  ^-^
Maar ja, in België worden dubbels van suiker gemaakt en zo, dus ik dacht vandaar dat het daarom ook wat stijlvaster en dus beter(?) zou zijn. Volmout doet me meer denken aan de Duitse bieren, vol maar wel onverteerbaarder

Oscar

Citaat van: PrinsHeerlijk op 14-12-2014  22:12 uMaar ja, in België worden dubbels van suiker gemaakt en zo, dus ik dacht vandaar dat het daarom ook wat stijlvaster en dus beter(?)

Niks beter! En Stijlvast? Het is geen wedstrijd. Brouw gewoon lekker bier! f**k de bierstijlen.... ;) Maar ja..ik houd van volmout. Suiker gebruik je voor de hergisting of doe je in de koffie/thee... ;)

wilbertd

Citaat van: Oscar op 15-12-2014  00:04 usuiker gebruik je voor de hergisting of doe je in de koffie/thee.... ;)
Haha, daar ben ik het wel mee eens eigenlijk. Liever heb ik ook een bier met 'body', suiker maakt je bier alleen maar leger.
Zelf gebruik ik nog wel eens stroop, maar dan verwacht ik wat van de stroopsmaak terug te verwachten.

Adrie

Bijna  20% suiker is inderdaad veel. Ik zou 5% kristalsuiker gebruiken en 5% donkere kandijsiroop.

Gerb

Een dubbel kan best wel wat suiker hebben. 20% is wel wat veel, maar 10% zoals Adrie aangeeft is mooi in een dubbel. Een dubbel mag best wel doordrinkbaar zijn.

PrinsHeerlijk

Dank voor de reacties! Dat zelf kandijsiroop maken bewaar ik voor de volgende keer, maar de suikerstort verlaag ik naar 10%. Volmout is mij net teveel body.

Dan wordt dit het recept:

Is de stort zo goed? En is het maischschema ook oké? En hoe kan ik het beste die Saazhopgift voor de aroma erin verwerken? En hoe wordt de hopstort dan?

En welke gist smaakt beter? De S-04 of de T-58 voor in de dubbel

:brouwen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptChocodubbel
Kenmerk
Brouwdatum30-12-2014
BiertypeDubbel
Aantal liters10
Gewenst begin SG1069 (7,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater10,0 liter
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur57 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid20 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80 %2,300 kg3 EBC
Caramünch type 210%0,230 kg110 EBC
Chocolademout1 %0,023 kg900 EBC
Kristalsuiker10 %0,230 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)2,7 %30 gr90 minuten19 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
164°C20 minuten0,0 l/kg
273°C40 minuten0,0 l/kg
378°C1 minuten0,0 l/kg

wilbertd

Citaat van: PrinsHeerlijk op 15-12-2014  12:59 uEn hoe kan ik het beste die Saazhopgift voor de aroma erin verwerken? En hoe wordt de hopstort dan?
Met 90 minuten hopkoken verdampt het merendeel aan etherische oliën, je voegt dus wel bitterheid toe maar weinig smaak of geur.
Als je wat van je hop wil terug proeven voeg je hop toe de laatste 15 of 10 minuten. Probeer eens 3 a 4 van je 20 EBU te stoppen in de laatste 15 minuten.

PrinsHeerlijk

Citaat van: wilbertd op 15-12-2014  17:37 uMet 90 minuten hopkoken verdampt het merendeel aan etherische oliën, je voegt dus wel bitterheid toe maar weinig smaak of geur.
Als je wat van je hop wil terug proeven voeg je hop toe de laatste 15 of 10 minuten. Probeer eens 3 a 4 van je 20 EBU te stoppen in de laatste 15 minuten.

Super! Dat zal ik doen ;)
Is 20 EBU overigens goed? Of kan het beter meer of minder? En wat maakt het verschil tussen 75 en 90 minuten? Ik weet dat je niet moet koken onder de 60 minuten, maar het verschil boven 75 weet ik ook nog niet.

En is de moutstort en het maischschema oké?

wilbertd

Citaat van: PrinsHeerlijk op 15-12-2014  18:46 uIs 20 EBU overigens goed? Of kan het beter meer of minder? En wat maakt het verschil tussen 75 en 90 minuten? Ik weet dat je niet moet koken onder de 60 minuten, maar het verschil boven 75 weet ik ook nog niet.

En is de moutstort en het maischschema oké?
Volgens het 'type' zou je tussen de 15 en 30 EBU moeten zitten, 20 EBU is dus prima. Zelf zit ik liever wat aan de hoge kant, maar ik hou dan ook van bitter.
Het verschil tussen 75 en 90 minuten is het verschil tussen meer of minder verdampen :)
Je kookt om allerlei 'nare stofjes' te laten verdampen. In professionele brouwerijen proberen ze dit uiteraard zo kort mogelijk te houden (i.v.m. de kosten) en vaak koken ze 'slechts' een uur.
Voor de hobbybrouwer wordt vaak langere tijden aangehouden, aan jou de keuze hoe veel langer. Als je 90 minuten aanhoudt zit je zeker goed, maar met 75 minuten waarschijnlijk ook.

Ik weet niet hoe exact jij je temperatuur kunt regelen, maar met 64 graden zit je goed.
Rond de 67 graden is het eindresultaat wat zoeter (meer body) en bij wat lagere temperaturen wordt het wat droger.

Verder lekker brouwen zo  :brouwen:

PrinsHeerlijk

Dank voor de uitgebreide reactie! Ik houd de EBU 20 en het koken 90 minuten, geen onnodige risico's lopen; de tijd kan me gestolen worden :P

Citaat van: wilbertd op 15-12-2014  19:09 uIk weet niet hoe exact jij je temperatuur kunt regelen, maar met 64 graden zit je goed.
Rond de 67 graden is het eindresultaat wat zoeter (meer body) en bij wat lagere temperaturen wordt het wat droger.

Verder lekker brouwen zo  :brouwen:

Heb een vleesthermometer voor de temperatuur, kies er liever voor om tweestaps te werken.  Dus 64 en 73 graden. Is de tijdverdeling goed om het een zoeter bier te maken? (in de tabel) Of kan ik beter een ander maischschema hanteren?

wilbertd

Citaat van: PrinsHeerlijk op 15-12-2014  19:13 ukies er liever voor om tweestaps te werken.  Dus 64 en 73 graden. Is de tijdverdeling goed om het een zoeter bier te maken? (in de tabel) Of kan ik beter een ander maischschema hanteren?
Ik had het ook over de eerste stap, de '60 graden stap'. De '70 graden stap' hanteer je voor een ander enzym.
Als je liever een iets zoeter bier wilt kun je beter iets hoger in de 60 raden stap gaan zitten.
Maar ik zie nu dat je ook vrij kort op de 64 graden zit, dus dat komt helemaal goed.

PrinsHeerlijk

Citaat van: wilbertd op 15-12-2014  19:26 uIk had het ook over de eerste stap, de '60 graden stap'. De '70 graden stap' hanteer je voor een ander enzym.
Als je liever een iets zoeter bier wilt kun je beter iets hoger in de 60 raden stap gaan zitten.
Maar ik zie nu dat je ook vrij kort op de 64 graden zit, dus dat komt helemaal goed.

Oh vandaar, sorry verkeerd gelezen! Maar verder dus: niks meer aan dit alles doen? Mout is ook OK? Dan ga ik deze snel eens brouwen

Bennemans

Jacques

Citaat van: PrinsHeerlijk op 14-12-2014  22:12 uDank voor de reactie Oscar!  ^-^
Maar ja, in België worden dubbels van suiker gemaakt en zo, dus ik dacht vandaar dat het daarom ook wat stijlvaster en dus beter(?) zou zijn. Volmout doet me meer denken aan de Duitse bieren, vol maar wel onverteerbaarder

Volkomen gelijk. In een dubbel mag best een behoorlijke portie suiker.
Bij Westmalle gaat er in ieder geval een flinke hoeveelheid suiker in de brouwketel. 10 tot 15% kan best!

PrinsHeerlijk

Citaat van: Jacques op 17-12-2014  23:38 uVolkomen gelijk. In een dubbel mag best een behoorlijke portie suiker.
Bij Westmalle gaat er in ieder geval een flinke hoeveelheid suiker in de brouwketel. 10 tot 15% kan best!

Bedankt Jacques! Binnenkort maar eens dit receptje brouwen, mijn 3e volmoutbrouwsel. Probeer feeling te krijgen voor de grondstoffen en bierstijlen. Iedereen hier bedankt!  :brouwen: Wordt vervolgd!

RoodeLeeuwVenlo

En ik zou de T58 gebruiken voor een Dubbel. De S04 eventueel voor de hergisting. Maar dat is denk ik overbodig gezien het verwachtte alcoholpercentage.

Oscar

Citaat van: Jacques op 17-12-2014  23:38 uVolkomen gelijk. In een dubbel mag best een behoorlijke portie suiker.

Nauurlijk mag dat. Maar F**k de stijlvastheid... en maak gewoon eens een volmout dubbel en ervaar hoe lekker dat kan zijn. Iedereen mag maken wat ie wil hoor, niets op tegen. Maar brouw eens wat vaker op smaak en wat minder op stijl. ;)  Dat is tegenwoordig mijn motto bij het brouwen... "brouw op smaak"   :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-12-2014  22:23 uNauurlijk mag dat. Maar F**k de stijlvastheid... en maak gewoon eens een volmout dubbel en ervaar hoe lekker dat kan zijn. Iedereen mag maken wat ie wil hoor, niets op tegen. Maar brouw eens wat vaker op smaak en wat minder op stijl. ;)  Dat is tegenwoordig mijn motto bij het brouwen... "brouw op smaak"   :)

Je weet dat ik een voorstander ben van niet altijd volgens bierstylen te brouwen.
Neemt niet weg dat er met een behoorlijk suikerstort in een dubbel niets mis is. Dat maakt het verschil tussen een dubbel en een bock. En als je daarvan houdt brouw je gewoon een bock.

Vergelijkbare Topics (7)

13049

Gestart door heijligers

Reacties: 28
Gelezen: 8563

20322

Gestart door heijligers

Reacties: 6
Gelezen: 2651

29859

Reacties: 2
Gelezen: 1632

2359

Gestart door Herman

Reacties: 16
Gelezen: 6899

19350

Gestart door 30cl

Reacties: 7
Gelezen: 2963

27269

Reacties: 17
Gelezen: 9119

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.