Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Prijswinnend recept pilsener brouwen

Gestart door bakkies, 08-12-2014 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

bakkies

Citaat van: Tsjerk op 02-06-2008  22:01 uDeze pils heb ik in april vorig jaar gebrouwen als 1e test met mijn herms. Dit is ook de reden waarom ik, in tegenstelling tot wat jullie van mij gewend zijn, met korrelgist heb vergist.   :verbergen:
Voor mij was de doelstelling een lekker en stevig gehopte pils voor de zomer. Zo te zien prima gelukt.  :biersmile:

Hierbij het recept van mijn winnende pils.

Brouwer: Tsjerk Dijkstra
Soort: Pils
Start SG: 1047
Eind SG: 1014
kleur: 5 EBC
Bitterheid: 26 IBU
Schaal: 40 L

Mout
8,3 kg pilsmout 3 EBC (100%)

Water
37 L Maischwater
18 L Spoelwater

Maischschema
10 min 55 °C
40 min 63 °C
30 min 73 °C
spoelen 76 °C

Hop
40 g  Saaz  3%  FWH
34 g  Hallentau Perle 6% 75 min
47 g  Hallentau Hersbrucker     2,5% 60 min
42 g  Hallentau Hersbrucker     2,5% 10 min

Gist
Saflager S-23 (2 zakjes) (is te weinig!)

Hoofdvergisting 17 dagen 10 °C (tot 1016)
Lagering 11 dagen 5 °C ( tot 1014)
Gebotteld met 6 g/liter suiker.

Hoi ik ben een beginner. Ik heb besloten om dit als mijn eerste bier te brouwen en ben nu aan het eind van het lageren.
mijn vraag is: op welke temperatuur moet ik de flessen wegzetten na het bottelen? En is daar ook een algemene regel voor?

Etn82

Citaat van: bakkies op 08-12-2014  11:51 uHoi ik ben een beginner. Ik heb besloten om dit als mijn eerste bier te brouwen en ben nu aan het eind van het lageren.
mijn vraag is: op welke temperatuur moet ik de flessen wegzetten na het bottelen? En is daar ook een algemene regel voor?

Direct na het bottelen warm wegzetten voor de hergisting op de fles, daarvoor ik kamertemp. geschikt. Na ongeveer een week weer koud wegzetten zodat het bier het koolzuur kan opnemen.

Adrie

Citaat van: bakkies op 08-12-2014  11:51 uHoi ik ben een beginner. Ik heb besloten om dit als mijn eerste bier te brouwen en ben nu aan het eind van het lageren.

Dit soort vragen horen niet in de rubriek Bewezen recepten. Hierover is trouwens al veel gediscussieerd, dus als je zoekt, kun je dat gemakkelijk vinden.

Jacques

Citaat van: Adrie op 08-12-2014  12:14 uDit soort vragen horen niet in de rubriek Bewezen recepten.

Daarom heb ik het topic gesplitst en verplaatst.

bakkies

Citaat van: Etn82 op 08-12-2014  12:09 uDirect na het bottelen warm wegzetten voor de hergisting op de fles, daarvoor ik kamertemp. geschikt. Na ongeveer een week weer koud wegzetten zodat het bier het koolzuur kan opnemen.

Ik kan het dus niet duidelijk ergens vinden, ik heb hier ook het boek van Adrie Otte op mijn schoot en kan er niks over vinden.
Dit recept gebruikt ondergist met een optimale temperatuur (op de verpakking van 12-15 ºC).
Dus mijn vraag, gaat het gist niet dood op kamertemperatuur (21 ºC)
2: is hergisting op fles altijd op kamertemperatuur ongeacht onder/bovengist/recept?

Oscar

Citaat van: bakkies op 08-12-2014  22:08 uDus mijn vraag, gaat het gist niet dood op kamertemperatuur dood (21 ºC)

Gist gaat niet zomaar dood en kan vrij veel hebben qua temperatuur, tot wel 30 °C. En nog iets hoger.... ^-^ Dus gewoon je flessen op kamertemperatuur zetten voor 2 weken... :)

Citaat van: bakkies op 08-12-2014  22:08 u2: is hergisting op fles altijd op kamertemperatuur ongeacht onder/bovengist/recept?

Ja

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 08-12-2014  22:10 uGist gaat niet zomaar dood en kan vrij veel hebben qua temperatuur, tot wel 30 °C. En nog iets hoger.... ^-^ Dus gewoon je flessen op kamertemperatuur zetten voor 2 weken... :)

Ja

In veel Belgische (en Nederlandse?)  brouwerijen wordt de gisting op fles in een 'warme kamer'  gedaan. Die is vlgs mij dan ca. 25 °C.
Heb jij je huiskamer ook op 25 °C?

Hopbier

Jacques

Citaat van: Oscar op 08-12-2014  22:10 uGist gaat niet zomaar dood en kan vrij veel hebben qua temperatuur, tot wel 30 °C. En nog iets hoger.... ^-^ Dus gewoon je flessen op kamertemperatuur zetten voor 2 weken... :)

Van bovengist is bekend dat deze temperaturen kan verdragen tot zo'n 40 ºC. Door sommige schrijvers wordt zelfs geadviseerd korrelgist te hydrateren tussen de 37 en 40 ºC.
Bij ondergist ligt de temperatuur die de gist kan verdragen een aantal graden lager heb ik begrepen. Hoeveel lager weet ik niet.

Vergelijkbare Topics (7)

24760

Reacties: 47
Gelezen: 15048

43361

Reacties: 23
Gelezen: 3985

40855

Reacties: 1
Gelezen: 926

13126

Gestart door Joran

Reacties: 11
Gelezen: 4581

36776

Gestart door erikb

Reacties: 13
Gelezen: 3691

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.