Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een Duvelkloon nav Bewezen recept

Gestart door dorus1983, 28-05-2014 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

dorus1983

Dit is een afgesplist topic

Citaat van: theostapels op 26-06-2012  00:19 uAlhier het recept van het derde prijs winnende kloonbier Duvel. Gebrouwen tijdens het door de Roerstok "gezamenlijk brouwen" in Boxtel. Het was echt gezamenlijk brouwen want we hebben wel met een 7/8 man/vrouw staan te roeren in de ketel met 120 liter maisch, te weten Gerda, Sjors, Bas, Rene, Sietse, Huub, Gerrie en mijn persoontje.

Het recept omgerekend naar 10 liter.
pilsmout 3 EBC                  2250   g
tarwemout                          500    g
kandijsuiker                        500    g
Styrian Goldings 4,6 %         30    g
Saaz 3,3 %                           30    g

Wyeast 1388, Belgian Strong Ale

maischwater                          10 liter
spoelwater                              6,5 liter

Maischen  pH 5,5
1      minuut     op 55 ºC
30    minuten   op 63 ºC
30    minuten   op 67 ºC
20    minuten   op 72 ºC
1      minuut     op 78 ºC

Koken 90 minuten gelijk 20 g Styrian Goldings toegevoegd.
De laatste 15 minuten de overige hop en suiker toegevoegd.
Begin SG 1072 na een uur beluchten gist toegevoegd, gisting op 20 ºC  (geforceerd gekoeld) want ging erg enthousiast eind SG 1009.
Na 3 weken gebotteld en 9 gram suiker per liter toegevoegd.

Theo Stapels

Ik ga hem komende vrijdag proberen. 20 liter, dat splits ik op in 2 x 10 liter. Ene ga ik koudhoppen met Amarillo en de andere laat ik in zijn waarde.
Ben benieuwd?

Dave G.

En Dorus, was het een waardige Duvelkloon?

Dave G.

Citaat van: theostapels op 26-06-2012  00:19 uAlhier het recept van het derde prijs winnende kloonbier Duvel. [...]

Dit lijkt me ook wel een fijn en lekker biertje om te starten... Wie heeft deze nog geprobeerd??

Peterrr

Ik heb hem nu met kleine variaties zo'n  9 keer gemaakt.
Blijft een favoriet van mij. :biersmile:

Grt Peterr

Bennemans

Ikzelf heb het nu 2 keer gebrouwen met een iets ander recept, maar ook hier is het een blijvertje, die ik in de loop van tijd zal variëren met diverse hopsoorten.

12345

Volgens mij is het mogelijk om met Duvel-gist te vergisten. Althans, Duvel staat op mijn lijstje met gist die je uit de flesjes kunt opwerken. Of is dat veranderd?

12345

Ik denk dat ik het antwoord al hier gevonden heb: 
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

"Sinds kort zit in Duvel een bottelgist met meer esters etc..."
De originele gist is Wyeast 1388 Belgian Strong Ale.

dorus1983

Het was een zeer geslaagde kloon. we hebben dit bier inmiddels 4 keer gebrouwen en fungeert nu als ons controle recept.

hopjesvla

Mooi recept lijkt me dit, en eenvoudig. Even een vraag over de gist.
Stel dat ik dit wil opschalen naar 15 of 20 liter, haal ik het nog dan met 1 pakje gist? Op de site van Brouwmarkt staat dat een pak Wyeast XL aan 20 liter toegevoegd kan worden en dat ze minimaal 100 miljard cellen bevatten. Mr Malty zegt op basis van een SG =1.072 en 15 liter dat ik er 196 miljard nodig heb. Dus 2 pakjes toevoegen of een starter maken dan maar?

abroeders

Citaat van: hopjesvla op 20-04-2016  09:31 uMooi recept lijkt me dit, en eenvoudig. Even een vraag over de gist.
Stel dat ik dit wil opschalen naar 15 of 20 liter, haal ik het nog dan met 1 pakje gist? Op de site van Brouwmarkt staat dat een pak Wyeast XL aan 20 liter toegevoegd kan worden en dat ze minimaal 100 miljard cellen bevatten. Mr Malty zegt op basis van een SG =1.072 en 15 liter dat ik er 196 miljard nodig heb. Dus 2 pakjes toevoegen of een starter maken dan maar?
Starter maken! Ik maak altijd starters, dan weet ik zeker dan mijn gist goed actief van start gaat. In mijn handtekening staat een artikeltje hoe ik het doe.
Zonder magneetroerder kan ook. Gewoon de starter in een grote fles en flink schudden iedere keer dat je langsloopt.

hopjesvla

En starter it is  :D Daar ik het nog niet eerder met een starter gewerkt heb wilde ik het toch even zeker weten van te voren. Bedankt!

hopjesvla

Ik be bijna zover om deze kloon eens te gaan proberen (eerste moutbrouwsel:)) maar zit nog een beetje te dubben over het maischschema... Wat zou een goede 1-staps maischschema zijn? Of toch maar beter dit schema zoals hierboven vermeld aanhouden?

RienP

1 uur op 67 ºC lijkt me voldoende.

hans_nwk

Citaat van: RienP op 20-07-2016  11:54 u1 uur op 67 ºC lijkt me voldoende.
Een duvel hoort droog te zijn dus ik zou op 65 °C gaan zitten.

Aangezien de invloed van het maischen kleiner schijnt te zijn dan de meesten denken zal het in de prkatijk met allebei de temperaturen wel goedkomen.

Groet,
Hans

hopjesvla

Gezien de reacties ga ik het inderdaad denk ik proberen op 64/65  ºC . Ben benieuwd, nog nog even tijd hebben om te brouwen (ach met deze hoge temperaturen en gebrek aan een gistkast is wachten sowieso niet erg)

hopjesvla

To bottle or not to bottle...

Ik heb n.a.v. dit recept gebrouwen, 3 weken terug. Volgens BrouwHulp zou het alcohol percentage rond de 8.7% komen met een SG van 1.010 en een start SG van 1.077

Mijn start (14-08-2016): 18.9 BRix; SG: 1.076
 23-08-16: 12.0 Brix; SG: 1.030
30-08-16: 10.2 Brix ; SG 1.018

Nu heb ik gisteren (04-09-16) een meting gedaan en kom op een Brix waarde van 10, uit BrouwHulp volgt een SG van 1.017, Nauwelijks veranderd dus t.o.v. de meting van begin vorige week.

Is het tijd om te bottelen? Of moet ik hem toch nog wat langer laten staan? Daar het geschatte eind SG van 1.010 nog niet behaald is. Of is de vergisting gestokt? Waterslot blubt nog 1x >1 min. Ook niet heel vaak dus, en mijn mandfles (niet overgeheveld) staat in de woonkamer.

Hieronder even een uitdraai van het recept zoals ik hem heb gemaakt. Ik heb een gisstarter van 2 liter gemaakt.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptDuvel Kloon
Brouwdatum14-08-2016
BiertypeSterke Blonde
Volume16,5
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)41 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,80 lWater uit Arnhem
6,00 mlMelkzuur
8,36 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
36 mg/l3 mg/l11 mg/l101 mg/l16 mg/l14 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,825 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC69,2 %
0,850 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC15,4 %
0,850 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64,0 °C1 min.75 min.4,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
34,6 gStyrian Goldings 4.3pellets4,3%90 min.24,9 IBU
51,0 gSaaz 3.3bellen3,3%15 min.11,8 IBU
17,0 gStyrian Goldings 4.3pellets4,3%15 min.5,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l starterBelgian Strong Ale (1388)bovengist

Haagse Wouter

Over een paar dagen nog is meten. Als de de waarde niet veranderd is, dan bottelen. De regel is bottelen als het volledig uitgegist is.

hopjesvla

Klopt, daarom denk ik ook dat het klaar is, daar er in een week van SG 1.018 naar 1.017 is gegaan, maar wat kan de reden zijn dat ik het SG van 1.010 niet behaal?

Adrie

Meestal is dat een gevolg van te weinig gist, te weinig vitale gist of een gebrek aan een essentieel voedingselement, zoals zink. Is nu niet veel meer aan te doen. Volgende keer meer gist toevoegen, meer beluchten na koelen en een beetje Wyeast gistvoeding toevoegen aan het wort.

hopjesvla

Beluchten is inderdaad niet gelukt, mijn .22um filter was nat geworden en daardoor verstopt geraakt. Heb het toen maar achterwege gelaten, dat zou dan een van de oorzaken kunnen zijn. Ach voor een allereerste moutbrouwsel ben ik vooralsnog tevreden

Vergelijkbare Topics (7)

8092

Reacties: 15
Gelezen: 5959

34716

Gestart door Joost81

Reacties: 5
Gelezen: 2063

14017

Gestart door Caspar

Reacties: 19
Gelezen: 5977

39701

Reacties: 23
Gelezen: 4223

21252

Reacties: 23
Gelezen: 6097

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.