Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een mooi biertje om te beginnen?

Gestart door Dave G., 28-09-2014 10:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Dave G.

Citaat van: Arnoud en Erwin op 12-06-2007  22:05 uRecept voor 10 liter

Alc.% 5,4
EBU 15
Begin SG 1045
Eind SG 1007

1,2 kg pils
0,71 kg tarwe mout
0,08 kg tarwe vlokken
27,26 gr. Saaz hop (2,2 alpha)
#3944 Belgian Witbier
1,66 gr. koriander

5 liter spoelwater

maischschema:
T: 5    10    60    10   -
C: 45   52    65    72   78

De keurmeesters:

Mooie typische witbiergeur. (Na)smaak nodigt uit tot meer..... Goed bier!

TOTAAL: 88 punten

Zou dit een mooi biertje zijn om te beginnen? Voor een batch van 20 liter gewoon alles x2 doen (behalve de maisch en kooktijden dan  ;D)
Bestaat er een uitgebreidere versie van? Ik zoek een simpel "lekker" biertje niet te hoog alcoholvolume! En persoonlijk vind ik het witbier een lekkere doordrinker!  :biersmile:

Ps dacht dat er in Hoegaarden ook sinaasappelschil zat?

Brouwers

Citaat van: Dave G. op 28-09-2014  10:31 uZou dit een mooi biertje zijn om te beginnen? Voor een batch van 20 liter gewoon alles x2 doen (behalve de maisch en kooktijden dan  ;D)
Bestaat er een uitgebreidere versie van? Ik zoek een simpel "lekker" biertje niet te hoog alcoholvolume! En persoonlijk vind ik het witbier een lekkere doordrinker!  :biersmile:

Kan een witbier met Wyeast gist over het algemeen niet als een "simpel" beginners recept omschrijven. Ten eerste adviseert mrmalty om een starter te maken voor 20l, maar waarschijnlijk gaat het zonder wel lukken. Ook zit je met meerdere maischstappen en toevoegingen tijdens het koken.  Vooral als je brouwinstallatie nog niet kent is het misschien makkelijker om iets met een 1 of tweestapsmaisch te maken icm korrelgist. Wil het ook niet moeilijker laten lijken dan het is, want uiteindelijk is het niet heel veel moeilijker hoor, maar zo'n eerste brouwdag wil nog wel eens hectisch zijn en het zou jammer zijn als je een stap vergeet oid.

Voor een uitgebreider recept raad ik je aan om BrouwHulp te gebruiken. Het recept invullen en aanpassen voor 20 liter inclusief maischschema. Door op de checklist knop te drukken krijg je een mooie "uitgebreide" variant van het recept. Heel handig.

William

Citaat van: Dave G. op 28-09-2014  10:31 uZou dit een mooi biertje zijn om te beginnen? Voor een batch van 20L gewoon alles x2 doen (behalve de maisch en kooktijden dan  ;D)

Dat lijkt me een prima recept, of je nu begint of al lang brouwt.

Je kunt in principe alle ingrediƫnten maal twee doen voor een dubbel volume maar corrigeer wel even voor het a-zuur gehalte van de hop (hier 2,2%, correctie naar verhouding a-zuur van de gebruikte hop). Hier kun je brouwsoftware voor gebruiken.

Wat mist is de kooktijd van de hop maar dat kun je deels uitrekenen met brouwsoftware omdat het aantal IBUs bekend is (15). Bij een witbier voeg je doorgaan geen aromahop toe dus alles ongeveer 70 tot 90 minuten koken met de koriander op de laatste 10 minuten.

Met brouwsoftware kun je de verhouding maischwater / spoelwater uitrekenen. Een mooie beslagdikte bij het maischen is 4 liter water per kg vlok/mout.

Zo moet je denk ik een eind kunnen komen.

Markiej87

Citaat van: Brouwers op 28-09-2014  11:19 uKan een witbier met Wyeast gist over het algemeen niet als een "simpel" beginners recept omschrijven. Ten eerste adviseert mrmalty om een starter te maken voor 20l, maar waarschijnlijk gaat het zonder wel lukken. Ook zit je met meerdere maischstappen en toevoegingen tijdens het koken.  Vooral als je brouwinstallatie nog niet kent is het misschien makkelijker om iets met een 1 of tweestapsmaisch te maken icm korrelgist. Wil het ook niet moeilijker laten lijken dan het is, want uiteindelijk is het niet heel veel moeilijker hoor, maar zo'n eerste brouwdag wil nog wel eens hectisch zijn en het zou jammer zijn als je een stap vergeet oid.

Voor een uitgebreider recept raad ik je aan om BrouwHulp te gebruiken. Het recept invullen en aanpassen voor 20L inclusief maischschema. Door op de checklist knop te drukken krijg je een mooie "uitgebreide" variant van het recept. Heel handig.
Met een witbier korrelgist zal dit ook een prima biertje worden lijkt me :)

EvdBroek

Precies, met een WB 06 krijg je misschien nog wel een lekkerder witbiertje en is ook een stukje simpeler

RobinB

Ik zou hier niet de WB06 voor gebruiken, dat is meer een weizengist. De Brewferm blanche daarentegen is de enige korrel-witbiergist die ik ken. :)

Vergelijkbare Topics (7)

37407

Reacties: 17
Gelezen: 2997

22963

Reacties: 32
Gelezen: 12301

4789

Reacties: 47
Gelezen: 16946

28010

Reacties: 9
Gelezen: 4147

9498

Reacties: 3
Gelezen: 1769

06-06-2008 22:26 u
door oranjeboombiertje
32958

Reacties: 12
Gelezen: 3189

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.