Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Testen hopsoorten

Gestart door Pethee, 23-05-2014 12:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Pethee

Hallo forumleden,

Ik zoek een recept om een paar hopsoorten te testen. Ik kwam er bij toeval achter dat mijn buurman een hopplant in zijn tuin had staan. Die heb ik dus het afgelopen najaar geoogst en zit in de vriezer. Ook mijn medebrouwer heeft een hopplant via een collegabrouwer gekregen om te verbouwen en heeft inmiddels wat hopbloemen in de vriezer. Ik wil dus een paar een kleine hoeveelheid brouwen, max 10 liter (een kratje/2 = 12 flesjes per persoon overhouden) om deze hopssoorten te testen.

Wie kan mij recepten aanbevelen voor deze test? Wij houden van een stevig biertje :brouwen:

Peter

strokkie

Tja... een IPA staat over het algemeen bekend om zijn hoppigheid.
Als je een single hop IPA maakt -en niet te zuinig met de hop- dan ga je de hop wel leren kennen denk ik zo

RobinB

Gewoon een simpel basisbier (1060, 100% pilsmout), niet te bitter: 30 IBU, maar wel ruime aromagiften/koudhop.
Neutrale gist als US05 of Nottingham, dan heb je zo min mogelijk ruis. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-05-2014  13:01 uNeutrale gist als US05 of Nottingham, dan heb je zo min mogelijk ruis. :)

Door de interactie tussen gist en hop, die van gist tot gist verschillend is, is het handig de test uit te voeren met de gist die je denkt te gaan gebruiken.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 26-05-2014  23:27 uDoor de interactie tussen gist en hop, die van gist tot gist verschillend is, is het handig de test uit te voeren met de gist die je denkt te gaan gebruiken.
Volgens mij vraagt hij juist om een advies in dezen.
Ik zou ook een neutrale gist gebruiken. De bry97 is ook een optie.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-05-2014  23:34 uVolgens mij vraagt hij juist om een advies in dezen.
Ik zou ook een neutrale gist gebruiken. De bry97 is ook een optie.

Hij wilt de hop testen om te weten welk effect deze heeft. Dat hoor je te doen met de gist die je wilt gaan gebruiken en niet met een andere omdat dit gevolgen heeft voor het uiteindelijk aroma.

Als je met een ander gist aan de gang gaat kun je net zo goed een hopthee maken.  ;)

rajd

Ik heb zaterdag j.l. ook zoiets gedaan - ik las op HBT over SMaSH (single malt and single hop) en dacht.. laat ik dat ook eens proberen.

Simpel recept:
- 100% pilsmout
- naar eigen wens / inzicht hop (ik hou wel van Simcoe, dus ik heb een flink bittere Simcoe SMaSH gemaakt, 94 IBU... ja ja hophead, ik weet het)
- Danstar Nottingham gist

Staat nu vrolijk te bubbelen. Ik ben benieuwd; veelal heb ik de neiging te denken dat iets complex moet zijn om goed te kunnen zijn, ik weet echter ook wel dat dat niet bepaald waar hoeft te zijn :-).

Roodwang

Citaat van: RobinB op 24-05-2014  13:01 uGewoon een simpel basisbier (1060, 100% pilsmout), niet te bitter: 30 IBU, maar wel ruime aromagiften/koudhop.
Neutrale gist als US05 of Nottingham, dan heb je zo min mogelijk ruis. :)

Vind ik een handige tip. en met 10 liter haal ik dat prima in een avond brouw sessie.

Vraagje: en dan gewoon met iets van 67 graden 1 uur lang?  Om het simpel te houden?

groeten

Roodwang

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 26-05-2014  23:41 uDat hoor je te doen met de gist die je wilt gaan gebruiken en niet met een andere omdat dit gevolgen heeft voor het uiteindelijk aroma.

Als je met een ander gist aan de gang gaat kun je net zo goed een hopthee maken.  ;)
Zo te lezen heeft hij geen gist die hij wil gebruiken en vraagt daarom om een recept wat daarvoor geschikt is. Dan geef je dus ook een advies over gist, aangezien hij die nog niet heeft. Dan is het toch raar om hem terug te verwijzen door te zeggen dat hij zelf zijn gist moet kiezen. Als ie al een idee had vraagt hij niet om een recept :weetniet:

rajd

Citaat van: Roodwang op 27-05-2014  00:57 uVind ik een handige tip. en met 10 liter haal ik dat prima in een avond brouw sessie.

vraagje: en dan gewoon met iets van 67 graden 1 uur lang?  om het simpel te houden?
groeten

Roodwang

Ik heb (zelfde recept) een goed uur op 66 graden gedaan. Simpel en doeltreffend. Niet uitgemaischt, wel ff spoelen met water van 80C.

RobinB

Citaat van: Roodwang op 27-05-2014  00:57 uVraagje: en dan gewoon met iets van 67 graden 1 uur lang?  om het simpel te houden?
Lijkt me prima inderdaad. :)

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-05-2014  09:24 uZo te lezen heeft hij geen gist die hij wil gebruiken en vraagt daarom om een recept wat daarvoor geschikt is. Dan geef je dus ook een advies over gist, aangezien hij die nog niet heeft. Dan is het toch raar om hem terug te verwijzen door te zeggen dat hij zelf zijn gist moet kiezen. Als ie al een idee had vraagt hij niet om een recept :weetniet:

Je kunt een advies over de gist geven maar of hij daarmee geholpen is, is maar de vraag. Per gist kan het hoparoma ander uitpakken. Dat heeft te maken met het opnemen van bepaalde aromastoffen door de gist en de synergie met vergistingsproducten. Zoals jij ook weet heeft elke gist een ander aromaprofiel. De combinatie gist met hop geeft een uniek aroma. Als je wilt weten hoe een hoparoma uitpakt kun je niet een willekeurige neutrale gist gebruiken maar is het beter meteen de gist te gebruiken die je denkt te gaan gebruiken.

Zie ook de presentatie die Philippe Lefèvre van Yakima Chief gegeven heeft tijdens de Emelisse Homebrew Day op 30 november vorige jaar.

RobinB

Dat geldt ook zo voor mouten die je wilt leren kennen. Toch wordt ook dan doorgaans een neutrale gist geadviseerd.

Naast het gistprofiel is het van belang dat gisten in het algemeen een deel van de aromastoffen van de hop kunnen omzetten. Dat effect is waarschijnlijk meer universeel (gistmetabolisme) waardoor het toch een ander, maar meer representatief, beeld geeft dan bijvoorbeeld een hopthee of het handwrijven.

Pethee

Hallo medebrouwers,
Vanwege een ander project (motoriseren dmv een accuboormachine motor van onze nieuwe walsmolen) kwam ik er niet toe om deze berichten goed te lezen. Ik heb nu denk ik voldoende tips om te gaan experimenteren. Ik zal na het brouwen wel vertellen wat het geworden is.
Peter

rajd

Citaat van: Pethee op 19-06-2014  12:42 uHallo medebrouwers,
Vanwege een ander project (motoriseren dmv een accuboormachine motor van onze nieuwe walsmolen) kwam ik er niet toe om deze berichten goed te lezen. Ik heb nu denk ik voldoende tips om te gaan experimenteren. Ik zal na het brouwen wel vertellen wat het geworden is.
Peter

Ik ben benieuwd :-). Mijn SMaSH (pilsmout, simcoe) zit inmiddels bijna een week op fles. Over een weekje of 2 ga ik de eerste ens open trekken. Uiteraard bij het bottelen even voorgeproefd en de smaak viel me niet(s) tegen. Je moet er uiteraard van houden, niet iedereen bijv. even doel op simcoe :)

RobinB

Klinkt goed!
Binnenkort eens uitwisselen? :duimop:

Vergelijkbare Topics (5)

24451

Reacties: 23
Gelezen: 8773

44744

Reacties: 4
Gelezen: 1040

24350

Reacties: 8
Gelezen: 4521

33906

Reacties: 3
Gelezen: 1405

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.