Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Namaak Kölsch ONK 09 A3 met moutextract

Gestart door JeroenVl, 08-03-2014 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

JeroenVl

Ben nieuw hier en heb mij zo goed mogelijk proberen in te lezen en heb nu het snode plan opgevat om een bewezen recept van dit forum na te maken maar dan met moutextract. Om precies te zijn gaat het om de  Kölsch ONK 09 A3 van Batavier.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12763.0.html

Maar niet alleen wil ik het met moutextract gaan doen maar ook nog eens met uiteindelijk minder liters.
Na het grondig lezen van het artikel "BROUWEN MET MOUTEXTRACT EN MOUT" en het boek van meneer Otte
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Brouwen_met_moutextract_en_mout.htm

Hoop ik dat ik het volgende recept de uitwerking van de omzetting naar Moutextract is:
1000 g Moutextract Licht (extra)
500 g moutextract Tarwe (bevat 55% tarwe en 45% gerst)
Dit levert een verhouding op van 82% gerst en 18% tarwe. Dit komt denk ik redelijk in de buurt van het origineel. namelijk 85% tegen 15%. Dus ook niets over uit de verpakkingen

Om vervolgens op de start SG van 1048 te komen heb ik volgens mijn berekening 12.2 liter water nodig.
Uitgaande wat Adrie Otte in zijn boek schrijft over 10% water verlies tijdens hop koken (ik weet niet of dat voor mij ook het geval is, is tenslotte de eerste maal) betekent dat ik met 14 liter water moet aanvangen.

Als ik deze waardes vervolgens gebruik voor de (dus 12.2 liter ipv de 25 liter van Batavier) verwacht ik dat mijn hoeveelheden Hop zullen zijn.
Spalter Select (D)   5.4 %   14,6 gram   80 min.
Hallertau Hersbrücker   4.0 %   4,9 gram   40 min.
Hallertau Hersbrücker   4.0 %   9,75 gram   10 min.

En tenslotte uitgaande dat ook ik de Danstar Nottingham Gist ga gebruiken en ik hoop dat ik het allemaal goed heb begrepen zou ik voor dit begin SG en aantal Liters ongeveer 5 a 6 gr gist nodig hebben. Dus een zakje van 11 g is meer dan voldoende.

Nu de vragen:
1- de belangrijkste: kloppen mijn berekeningen een beetje of zit ik er helemaal naast.
2- Aangezien ik volgens mij maar 5 a 6 gram gist nodig heb. Is het dan verstandiger om inderdaad maar 6 gram erin te doen of is iets meer beter?
3- Kan ik beter de moutextract licht of de extra licht kiezen als vervanger voor de pilsmout

Bij voorbaat dank voor ieder advies, het is tenslotte de eerste proef die ik wil gaan proberen.

Jeroen

MM

Volgens mij kloppen de berekeningen. Je zou het nog in BrouwHulp kunnen zetten, voor de zekerheid.

Ik zou zelf de volledige 11 gram gebruiken. Dit is uit gemak. Het steekt niet op een gram gist.

Volgens mij maakt het niet zoveel verschil tussen licht en extra licht. Als het in de prijs uit maakt, zou ik de goedkoopste nemen. Anders zou ik extra licht nemen voor de kleur van het bier.

JeroenVl

Ben blij dat je bevestigend antwoord  :biersmile: want ik heb het vorige week donderdag volgens het recept proberen te maken. En staat nu in de koelkast te vergisten met ongeveer 7 gr gist.
Helaas zijn er tijdens het brouwen wel wat dingen mis gegaan, mijn maatglas had spontaan een lek en mijn hopfilter sloeg continu dicht. :huilen:

Ik heb daarom maar gestuurt op de hoeveel liters bij einde koken en hoop hiermee toch een redelijke goede start SG te hebben.
En helaas had ik door de hop filter veel verlies bij overhevelen, waardoor ik dus hoop dat ik toch voldoende gist erin heb zitten.

Vind het wel erg jammer dat ik nu bij mijn eerste poging niet het meet en weet proces kan door lopen, volgende keer beter (voor de zekerheid maar TWEE maatglazen en refractormeter gekocht)

Heb nog wel een vraag: Ik heb geprobeerd om in BrouwHulp het recept in te voeren alleen kon in de recent gedownloade versie van BrouwHulp nergens de Tarwemout extract bij de ingrediënten vinden en kon daarom het recept niet samenstellen. Weet jij misschien of ik iets fout doe of verkeerd kijk.

MM

Zelf werk ik niet met extracten, dus ik had verwacht dat deze in de database zouden staan. Je kan ze zelf toevoegen. Het eerste icoontje [de twee gerst planten] onder databanken. Je zal even moeten googlen om te kijken wat het potentiële opbrengst is van de extracten.

Vergelijkbare Topics (7)

39240

Reacties: 16
Gelezen: 3725

11206

Reacties: 10
Gelezen: 4502

41758

Reacties: 45
Gelezen: 5269

32567

Reacties: 14
Gelezen: 3600

17327

Reacties: 8
Gelezen: 3402

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.