Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Met Duvel gist brouwen?

Gestart door bolks, 12-01-2014 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

bolks

Schiet hier maar op los als jullie willen...
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Ik weet dat ik eigenlijk een lager gist moet gebruiken... Toch?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMei bok
KenmerkGilde bier
Brouwdatum22-1-2014
BiertypeMeibo(c)k & Blonde Bo(c)k
Aantal liters20
Gewenst begin SG1063 (6,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement71,7%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater31,3 liter
Maischdikte3,4 l/kg
Maischwater20,1 liter
Spoelwater11,2 liter
Kooktijd80 minuten
Berekende kleur17 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC64,4 %3,810 kg3 EBC
Munchenermout 15 EBC27,1 %1,604 kg15 EBC
Tarwemout 3 EBC8,5 %0,501 kg3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle8,9 %24 gr80 minuten27 EBU
Saaz (CZ)3,9 %32 gr10 minuten5 EBU

Opmerkingen  

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen    

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C15 minuten3,4 l/kg
263°C45 minuten3,4 l/kg
373°C30 minuten3,4 l/kg
478°C10 minuten3,4 l/kg

Opmerkingen  

John

Vroeger regelmatig met gist opgekweekt uit Duvel gebrouwen. In 2012 nog een keer. Die laatste heb ik weg kunnen gooien: lijkt erop dat zoals al veel beschreven dat er tegenwoordig bottelvist wordt gebruikt die anders is dan de gist bij hoofdgisting...

ThomasM

Je kan ook de 1388 gebruiken. Het is de Duvel gist volgens:
http://www.mrmalty.com/Wyeast.php

orangeloo

Nog wel even een tip over Duvelgist (of de 1388) :
Deze vergist erg ver door, dus opletten dat hij echt is uit gegist en dat je niet te vroeg gaat bottelen.
Ik heb een keer 2 kratten met handschoenen en veiligheidsbril open moeten maken omdat het bommetjes waren.

John

Citaat van: ThomasM op 12-01-2014  13:03 uJe kan ook de 1388 gebruiken. Het is de Duvel gist volgens:
http://www.mrmalty.com/Wyeast.php
Die heb ik ook nog liggen, helaas is die over de datum gegaan... Als is mijn bestelde roervlo binnen heb zal ik hem toch eens proberen een boost te geven; zonde om weg te gooien...

Hoppenbrouwers

Ik weet niet of meibock de bedoeling was maar dit gaat een blonde worden. Als je dat aanpast zit je prima  ;)

bolks

Dit wordt een blonde? Door de gist?

Hoppenbrouwers

Citaat van: bolks op 12-01-2014  15:33 uDit wordt een blonde? Door de gist?
Jep.
Heb al eerder bieren gemaakt met deze gist. Prima om mee te werken verder. Maar dit wordt nog niet heel misschien een lager van karakter. Dit komt uiteindelijk echt uit op een blonde. Ook wat betreft de andere ingredienten. Op de munchener na zou je bijna zeggen dat het een goede kloonpoging zou zijn voor een duvel (als je het begin sg wat zou verhogen).

bolks

Dan zal ik op zoek moeten naar andere gist.
Welk bier kan ik kopen met dergelijke (lager) gist op de fles zodat ik deze kan op proberen te kweken??
Dat op kweken uit de fles is een leuk ding en me ondertussen al een paar keer gelukt ook.

Hoppenbrouwers

Citaat van: bolks op 12-01-2014  15:48 uDan zal ik op zoek moeten naar andere gist.
Welk bier kan ik kopen met dergelijke (lager) gist op de fles zodat ik deze kan op proberen te kweken??
Dat op kweken uit de fles is een leuk ding en me ondertussen al een paar keer gelukt ook.
Er zijn maar weinig lager gisten op fles te krijgen denk ik.
Weet niet wanneer je het wil brouwen en of je gecontroleerd kan vergisten maar anders heb ik nog wel een verse slurry voor je waar je een prima bock mee kan maken.
Je kan ook een keer naar een proefavond van het peels bierbrouwersgilde komen. Dan kun je een staafje uit de gistbank krijgen.

Je kan er natuurlijk altijd ook voor kiezen om gewoon wat gist te kopen. Is natuurlijk het makkelijkst.  :):)

bolks

Jullie zijn al zover dat je een gistbank hebt? Gaat goed met jullie gilde! Jullie locatie is voor mij zover weg dat ik met de auto zou (moeten) komen en dat houdt me een beetje tegen.
Een verse slurry is natuurlijk het beste, maar een flesje kopen, leegdrinken en de gist opkweken is echt leuk, maar niet te doen dus....
Het bier moet eind mei op dronk zijn... Dus geen haast.

Hoppenbrouwers

Citaat van: bolks op 12-01-2014  16:25 uJullie zijn al zover dat je een gistbank hebt? Gaat goed met jullie gilde! Jullie locatie is voor mij zover weg dat ik met de auto zou (moeten) komen en dat houdt me een beetje tegen.
Een verse slurry is natuurlijk het beste, maar een flesje kopen, leegdrinken en de gist opkweken is echt leuk, maar niet te doen dus....
Het bier moet eind mei op dronk zijn... Dus geen haast.
Meen je dat serieus? 10 km fietsen te ver? ;)

bolks

Jij hebt daar geen moeite mee....
Ik ben een watje zullen we maar zeggen...

ThomasM

Er zit volgens mij ook iemand uit Waalre bij het gilde. Je kan zo samen fietsen of om de beurt bob'en.

bolks

Als ik kan (schoonzus wordt 50) kom ik dan eens kijken.
Maar nog steeds mijn vraag eigenlijk: kan ik een bier kopen met de goeie gist in de fles?

bolks

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-01-2014  16:00 uEr zijn maar weinig lager gisten op fles te krijgen denk ik.
Weet niet wanneer je het wil brouwen en of je gecontroleerd kan vergisten maar anders heb ik nog wel een verse slurry voor je waar je een prima bock mee kan maken.
Je kan ook een keer naar een proefavond van het peels bierbrouwersgilde komen. Dan kun je een staafje uit de gistbank krijgen.

Je kan er natuurlijk altijd ook voor kiezen om gewoon wat gist te kopen. Is natuurlijk het makkelijkst.  :):)

De gist die ik kan kopen is een bavarian lager oid denk ik? Zijn allemaal Wyeast pakken toch?
Die slurry van jou lijkt me ook wel wat, maar gecontroleerd vergisten lukt hier niet.

Hoppenbrouwers

Citaat van: bolks op 13-01-2014  13:24 uDe gist die ik kan kopen is een bavarian lager oid denk ik? Zijn allemaal Wyeast pakken toch?
Die slurry van jou lijkt me ook wel wat, maar gecontroleerd vergisten lukt hier niet.
Dat is de bavarian lager van Wyeast inderdaad.
Niet gecontroleerd vergisten is erg zonde. Daar zou ik zsm in investeren als het ff kan. Tot die tijd, heb je nu enigszins geluk want het is koud buiten. Als je een plek kan vinden die rond de 12°C is komt dat prima uit. Schuur, garage, afdak of zo. Eventueel af en toe verwarmen zodat ie niet té koud wordt.

bolks

Die temperatuur is op het moment wel te regelen, ongeveer... Maar plaats voor een koelkast of iets heb ik gewoon niet dus dat is een illusie hier.

RobinB

Er zijn ook korrel-ondergisten. W34/70 vind ik de mooiste.

Jacques

Citaat van: bolks op 13-01-2014  08:26 uAls ik kan (schoonzus wordt 50) kom ik dan eens kijken.
Maar nog steeds mijn vraag eigenlijk: kan ik een bier kopen met de goeie gist in de fles?

Niet alle bieren met hergisting op de fles zijn opkweekbaar. Zie deze pagina van de wiki.

Hoppenbrouwers

En hoeveel van die gisten zijn ook nog eens ondergisten?

RobinB

Volgens de lijst alleen de Erdinger, waar het een bottelgist zou zijn.
Dat berust echter op dubieuze informatie, voor het doel van Bolks heb je daar dus niks aan.

De enige waar Bolks wat aan gehad zou hebben was de originele, in Roermond gebrouwen Christoffel, die wordt echter niet meer geproduceerd. De huidige van de proefbrouwerij wordt hoogstwaarschijnlijk afgevuld met de standaard bottelgist van de Proef.

@ Jacques; waarom staan de La trappe blond, bock, Isid'Or en Puur er niet bij? En uiteraard de nieuwe Trappisten?

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-01-2014  21:13 u@ Jacques; waarom staan de La trappe blond, bock, Isid'Or en Puur er niet bij? En uiteraard de nieuwe Trappisten?

Waarschijnlijk omdat die gisten niet gemeld is in de topics die als bron zijn gebruikt.

Heb jij goede ervaringen? Dan kunnen deze gewoon ook op de betreffende pagina vermeld worden. Als ik mij niet vergis heb jij ook schrijfrechten.

bolks

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMei bok
KenmerkGilde bier
Brouwdatum22-1-2014
BiertypeMeibo(c)k & Blonde Bo(c)k
Aantal liters20
Gewenst begin SG1063 (6,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement71,7%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater31,3 liter
Maischdikte3,4 l/kg
Maischwater20,1 liter
Spoelwater11,2 liter
Kooktijd80 minuten
Berekende kleur17 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC64,4 %3,810 kg3 EBC
Munchenermout 15 EBC27,1 %1,604 kg15 EBC
Tarwemout 3 EBC8,5 %0,501 kg3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle8,9 %24 gr80 minuten27 EBU
Saaz (CZ)3,9 %32 gr10 minuten5 EBU

Opmerkingen  

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSaflager W-34/70
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen    

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C15 minuten3,4 l/kg
263°C45 minuten3,4 l/kg
373°C30 minuten3,4 l/kg
478°C10 minuten3,4 l/kg

Opmerkingen  

Zo krijg ik dus iets wat wel een bock genoemd kan worden? Opkweken uit een fles van gist is helaas geen optie blijkt uit de reactie van jullie hier.

RobinB

Citaat van: Jacques op 14-01-2014  17:09 uWaarschijnlijk omdat die gisten niet gemeld is in de topics die als bron zijn gebruikt.

Heb jij goede ervaringen? Dan kunnen deze gewoon ook op de betreffende pagina vermeld worden. Als ik mij niet vergis heb jij ook schrijfrechten.

Ik heb geen schrijfrechten, althans niet dat ik weet. ;D
De genoemde gisten leven wel, verder heb ik er geen ervaring mee.

Vergelijkbare Topics (7)

40442

Reacties: 3
Gelezen: 1254

19259

Reacties: 17
Gelezen: 7046

16122

Reacties: 20
Gelezen: 6756

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.