Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wyeast 1007 voor Bockbier

Gestart door Andre4096, 26-12-2013 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Andre4096

Beste mensen,

Voor de Groninger Bock-bier brouw wedstrijd in april 2014 ben ik een recept aan het samenstellen.
Voor met name mijn gist keuze heb ik jullie feedback nodig.

Mijn idee is om voor de vergisting een Wyeast 1007 German Ale gist te gebruiken en deze te laten (hoofd) vergisten op ongeveer 15 Graden Celsius. Ik neem deze keuze omdat ik geen ervaring / omgeving heb voor het werken met ondergisters.

Heeft iemand op dit forum tips voor mij m.b.t de lagering temperatuur voor deze gist?
Wat zijn jullie ervaringen met deze gist voor het maken van een Bock bier in het algemeen?

Grote dank voor jullie feedback.
Warme groet,
André

Hoppenbrouwers

Ervaring hoef je niet te hebben om het te krijgen he.  ;)
Als ik jou was zouik kiezen voor de munich lager of bavarian lager. Deze geven lekkere bockbieren en zijn ondergisters (zoals een bock dat traditioneel ook is). Gewoon drie graden lager veristen als dat je al van plan was en dan komt het helemaal goed.

De 1007 kun je wel goed gebruiken voor een blond achtig bier. Prima gist maar niet voor deze toepassing.

William

Derek Walsh schrijft in z'n biertypengids dat je voor een bockbier de  Wyeast 1007 (German Ale) ook kunt gebruiken maar gebruik deze dan wel bij een temperatuur van 18 - 20°C.

Zelf heb ik deze gist nog nooit zo warm gebruikt maar wie weet... Derek heeft er doorgaans wel kijk op.

Hoppenbrouwers

Een bovengistende bock? :o

Waarom niet gewoon een poging wagen met de ondergister? Weer een ervaring rijker...

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 26-12-2013  21:24 uEen bovengistende bock? :o

Waarom niet? Het gaat om het eindresultaat ;)

Andre4096

Heren,

Dank voor jullie feedback.
Ik neem het risico en ga voor iets wat ik nog niet eerder gedaan heb :)

De ondergist zal mijn keuze worden, nu even een koude plek in ons nieuw huis vinden.
Het zal de Bavarian Lager worden of de White Labs WLP833 German Bock.
Omdat ik in Berlijn woon, kan ik makkelijk aan de White Labs komen.

Wat voor temperaturen kunnen jullie adviseren voor de lagering en de rijping op de fles?

Groet,
André

Hoppenbrouwers

Citaat van: Andre4096 op 26-12-2013  21:32 uHeren,

Dank voor jullie feedback.
Ik neem het risico en ga voor iets wat ik nog niet eerder gedaan heb :)

De ondergist zal mijn keuze worden, nu even een koude plek in ons nieuw huis vinden.
Het zal de Bavarian Lager worden of de White Labs WLP833 German Bock.
Omdat ik in Berlijn woon, kan ik makkelijk aan de White Labs komen.

Wat voor temperaturen kunnen jullie adviseren voor de lagering en de rijping op de fles?

Groet,
André
Vergisten op 12 graden met de laatste twee dagen een diacetylrust van 14 graden. Daarna een hele poos in de koelkast of op een koude plek.
Heb met de 2206 een paar hele lekkere bocken gemaakt, goede keuze :) White labs zal hem echter ook doen.

Andre4096

Wederom mijn dank voor de informatie.
Het recept zal ik hier plaatsen (is dit de juiste plek?) wanneer deze af is.
De vergisting zal er dus als volgt uitzien:

Hoofd: 12 graden zolang er voldoende activiteit is, laatste twee dagen (na hoofd activiteit) een diacetylrust van 14 graden.
Lagering: 8 graden voor 4 weken lang.
Rijping op fles: 2 maanden in de kelder op ongeveer 10 graden.

Jacques

Citaat van: Andre4096 op 27-12-2013  11:45 uHet recept zal ik hier plaatsen (is dit de juiste plek?) wanneer deze af is.

Dit topic heb ik verhuisd naar het board recepten omdat het daar thuishoort.

Andre4096

Hi Jacques,

Super!
Dank je wel.

Het ging inderdaad van tip gesprek over naar recept gesprek :)

Groet,
André

Andre4096

Voor de mouten stort zat ik te denken aan het volgende op een eind volume van 10 liter:

320gr   Pils mout 5 EBC                10.9%
1760gr Munich mout 20 EBC         60%
270gr   Melanoidin mout 40 EBC     9.3%
540gr   CaraBelge 40 EBC            18.6%
35gr     Chocolade mout 800 EBC   1.2%

Met het maischschema als volgt:

15 min 52 gr C
35 min 62 gr C
20 min 72 gr C
5 min   78 gr C

Hoppenbrouwers

Citaat van: Andre4096 op 27-12-2013  21:40 uVoor de mouten stort zat ik te denken aan het volgende op een eind volume van 10 liter:

320gr   Pils mout 5 EBC                10.9%
1760gr Munich mout 20 EBC         60%
270gr   Melanoidin mout 40 EBC     9.3%
540gr   CaraBelge 40 EBC            18.6%
35gr     Chocolade mout 800 EBC   1.2%

Met het maischschema als volgt:

15 min 52 gr C
35 min 62 gr C
20 min 72 gr C
5 min   78 gr C
Chocomout er uit, er zit niet echt een gebrande smaak aan een bock. De pilsmout mag, maar ik zou m vervangen met nog meer munich of broeimouten zoals vienna.
52 graden stap overslaan en 62 graden ophogen naar 67. Dan ben je er volgens mij  :)

Andre4096

Bedankt!!!

Ik had al ergens in mijn gedachten om ook Viena te gebruiken en minder Choco.

Bij deze de geupdate gegevens:

320gr   Vienna mout 7 EBC   10.9%
1760gr Munich mout 20 EBC  60%
270gr   Melanoidin  40 EBC  9.3%
575gr   CaraBelge   40 EBC  19.8%

maischschema
35 min      67 ºC
20 min      72 ºC
5 min      78 ºC

RobinB

Veeeeeel minder cara.
Ik zou zo'n 10% cara gebruiken.

Daarnaast max 5% melanoidin.

De rest opvullen met vienna, pils of munich naar keuze.

Andre4096

Dank je wel!
Bij deze geupdate:

731.25gr   Vienna mout    7 EBC   25%
1755gr   Munich mout     20 EBC  60%
146.25gr   Melanoidin   40 EBC   5%
292.5gr   CaraBelge   40 EBC   10%

Het lijkt me fantastisch om alles vanaf het begin tot het uiteindelijke Jury rapport hier te plaatsen.

RobinB

Andre4096

Hi

De Groninger wedstrijd voor beste 'bock bier met karakter' heeft twee sub groepen.
De eerste groep is een bock bier met 'een alternatieve hop stort' en de tweede groep is een bock bier met toevoeging van kruiden of specerijen.

Mijn bock bier gaat er één worden met kruiden of specerijen en ik dacht zelf in eerste instantie aan zoethout. Alternatieve toevoegingen waar ik aan dacht waren drop-poeder, anijs, gember of sinaasappelschil.

Welk specerij of kruid vinden jullie een goede toevoeging aan een bockbier met karakter?

Groet,
Andre

Jacques

Citaat van: Andre4096 op 30-12-2013  21:34 uWelk specerij of kruid vinden jullie een goede toevoeging aan een bockbier met karakter?

Voor een karakteristiek bockbier zijn specerijen en kruiden uit den boze!

Bockbier is van oorsprong een Duits biertype. En volgens het Duitse Reinheitsgbot mogen er geen andere grondstoffen gebruikt  worden dan water, mout (dus geen ongemoute granen), hop en gist. Dat laatste ingrediënt heeft men later toegevoegd. Ten tijde van het ontstaan van het Reinheitsgebot in 1516 was gist nog niet ontdekt.

Herman

Da's niet de vraag Jacques. De vraag is juist om een vernieuwend bo(c)kbier met kruiden.

Jacques

Citaat van: Herman op 30-12-2013  23:14 uDa's niet de vraag Jacques. De vraag is juist om een vernieuwend bo(c)kbier met kruiden.

Naar de maatstaven van de biertype-indelingen is het dan geen bockbier meer...

Ik vind het daarom wel heel verrassend dat er een wedstrijd is uitgeroepen is waarbij hobbybrouwers uitgenodigd worden bockbieren in te zenden met toevoeging van kruiden. Dat is feite vloeken in de kerk.

Maar uiteraard kan een Nederlandse hobbybrouwer kruiden in een bockbier doen. Wij zijn immers niet gehouden aan het Reinheitsgebot. Het is alleen de vraag of je zo'n bier nog ervaart als een bockbier.

Herman

Dat mag een ieder in oktober zelf komen proeven in de ABT café's of bij de Mitra.  In de wedstrijdvoorwaarden staat overigens ook dat kruiden in een bok gelijk staat aan vloeken in de kerk, maar daarmee juist ook uitdagend is. In Nederland kennen we wel de speculaasbok 'Speculator', gebrouwen op kleine schaal weliswaar.

Ik ga zelf denk ik voor de hopvariatie, als ik meedoe aan de wedstrijd.

Andre4096

Een goeie discussie.

Bij deze een citaat uit de opgave:

"De opgave voor de amateurbrouwer is het type te "vernieuwen".
Dat vernieuwen kan op één van de volgende manieren.

-     Hopgift.
Werden in de Duitse varianten vooral de "nobele" hopsoorten gebruikt, thans kom je ook andere vooral Amerikaanse hopsoorten tegen. Het is niet de bedoeling een "bockbier IPA-style" te maken. De hopgift moet vernieuwend zijn zonder het type geweld aan te doen.

-     Kruiden.
Eigenlijk is het gebruik van kruiden in een Bockbier als "vloeken in de kerk". Maar daarmee ook meteen een grote uitdaging. De opgave is het recept aan te vullen met kruiden en/of specerijen op een manier die het type verrijkt en het geen geweld aan doet. Eigenlijk is de opgave een Bock te brouwen die erin gaat als Groninger Koek!"

Warme groet,
André

RobinB

Open deur:
Haal op de brouwdag een dampend verse Groninger koek bij Knol's aan het Zuiderdiep en voeg deze toe aan je maisch!
De Bock die daaruit voortkomt zal er vast ingaan als Groninger koek! ;D :brouwen:

[edit]
Beter nog; haal er twee en eet de ander tijdens het brouwen. ;D

Andre4096

William

Citaat van: RobinB op 31-12-2013  11:50 uOpen deur:
Haal op de brouwdag een dampend verse Groninger koek bij Knol's aan het Zuiderdiep en voeg deze toe aan je maisch!

;D Ik zie al snel een aantal streekvarianten zoals de De Friese KruidBock, de Deventer Bock en de Olde Wieven Bock. Ik denk dat de kruiden uit zo'n koek goed passen.

Vergelijkbare Topics (7)

16527

Reacties: 14
Gelezen: 4237

25691

Reacties: 11
Gelezen: 5151

31714

Reacties: 11
Gelezen: 2860

42975

Reacties: 21
Gelezen: 2351

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.