Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blonde met heidehoning

Gestart door Adrie, 01-09-2013 10:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Gisteren hebben we eindelijk weer eens met de Vier Broeders gebrouwen. Op het programma stond een blonde met heidehoning (van ons clublid en imker Jaap), vergist met de seizoensgist Wy 3537 Flanders Golden Ale. Dit is naar verluid de gist van Gulden Draak. Het was weer een high gravity bier, waarbij we de kookketel van 40 liter bijna vol lieten lopen en daarna nog 10 liter apart opvingen in een andere pan. Uiteindelijk leverde dit, na toevoegen van kraanwater) 50 liter wort op met een begin SG van 1,061. Zojuist even gekeken en het bier gist er heftig op los bij 19,5 ºC.

Heidehoning is zeer sterk van smaak, dus je moet maar weinig gebruiken. Albertus heeft een tijdje geleden een blonde met honing gemaakt met twee volle eetlepels honing op 25 liter, toegevoegd aan het eind van het koken. Dat gaf een mooie, niet te opdringerige honingsmaak. Wij hebben daarom 4 volle eetlepels gebruikt en toegevoegd aan het eind van het koken.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkVB049
Naam receptHoningBlond
Brouwdatum31-08-2013
BiertypeBlond
Volume50,00
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement87,3 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
28,00 lWater uit Zutphen20,0 mlMelkzuur19,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
63 mg/l12 mg/l63 mg/l210 mg/l90 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
9,35 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC74,8 %
1,13 kgCara-pilsWeyermann4 EBC9,1 %
0,60 kgAroma 50Dingemans50 EBC4,8 %
1,19 kgGele basterdsuikerSupermarkt5 EBC9,5 %
0,23 kgHeidehoningJaap3 EBC1,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.2,5 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.2,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,2 gMagnumbellen13,9%60 min.23,4 IBU
50,0 gFugglebellen3,2%10 min.2,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
4,50 l starterFlanders Golden Ale (3739)bovengist

RobinB

Klinkt lekker!
Die gist is toch gewoon de Steenbergen gist?

Hebben jullie em nog opgeslage/ingevroren?
Die Wyeast is niet altijd verkrijgbaar. :)

Adrie

Steenbergen is de brouwer van Gulden Draak, dus dat klopt. Maar misschien gebruikt Steenbergen ook nog andere gisten.

We hebben de gist (nog?) niet ingevroren. Eerst eens kijken of hij bevalt. Daarna kan uit de slurry altijd nog wat ingevroren worden. Ik ga met de slurry in ieder geval nog een sterke blonde of misschien een quadrupel brouwen.

Adrie

De vergisting is alweer over de top heen. Langzaam heb ik de temperatuur laten oplopen naar 21ºC. Ik merkte dat de koeling gisteren geregeld aan moest, want de temperatuur van het gistende bier liep snel op. En dat terwijl het in de brouwerij niet warmer werd dan 19 ºC. 

MO

Zo weinig honing maar? Ik heb in het verleden met volgens mij 800 g honing, ik meen lindehoning (wel rauwe honing van de regionale imker) gebrouwen (op 40 liter), en vond toen erg weinig van de geur en smaak terug.
Afgelopen zaterdag proefde ik een honingbier van Gerrit van de Veluwse heidebrouwerij. Erg goed, mooie milde honing smaak. Geen idee wat zijn dosering is, maar volgens de website is het inderdaad met heidehoning gebrouwen.

Adrie

Heidehoning is zeer sterk van smaak. Zoals ik zei heb ik een heidehoningbier geproefd van Albertus met twee volle eetlepels per 25 liter en die dosering was precies goed.

Albertus

Wij hebben een imker in het gilde die bevestigt dat heidehoning bijzonder sterk van smaak is.
Ooit heb ik een bier gemaakt met 400 g heidehoning op 25 liter bier, dat werd vloeibare honing in plaats van de beoogde Baltic Porter.
Voordeel van heidehoning is dat je het bij de kook kunt toevoegen en dat dan toch de smaak bewaard blijft.

Bert

RobinB

Citaat van: Albertus op 05-09-2013  13:01 uOoit heb ik een bier gemaakt met 400 g heidehoning op 25 liter bier, dat werd vloeibare honing in plaats van de beoogde Baltic Porter.

Klinkt goed!
Zou heidehoning uit de winkel ook een dergelijk effect geven?

Albertus

De heidehoning die ik toen gebruikt heb kwam uit een (reform-natuur)winkel.

Bert

RobinB

Adrie

Eergisteren een monster genomen omdat de gisting was gestopt. Paniek: SG 1,030! Een gestokte vergisting? Het zal toch niet?

Gisteren nog eens gemeten: SG 1,006.  ??? Blijkbaar zat er wat onvergist wort in het aftapkraantje van de CCT, anders kan ik geen verklaring bedenken. Toen dus maar de koeling aangezet om het bier bij 3 graden helder te laten trekken.

De Flanders Golden Ale is namelijk een enorme stofgist. Er ligt helemaal geen gist in de conus van de CCT (het handige van een plastic CCT is, dat je dat zo goed kunt zien). En aangezien ik de gist wil oogsten voor een brouwsel van komende zaterdag, moet er nog wel wat gebeuren.

Gerald

Hoe was de honingsmaak Adrie?

Adrie

Citaat van: Gerald op 12-09-2013  09:14 uHoe was de honingsmaak Adrie?

Geen idee. Ik heb een flinke verkoudheid te pakken.

Adrie

Afkoelen helpt duidelijk. De gist is nu snel aan het bezinken. Vanavond gist aftappen om morgen mee te brouwen.

Jacques

Citaat van: Adrie op 12-09-2013  09:19 uGeen idee. Ik heb een flinke verkoudheid te pakken.

Een honingdrankje wil dan wel eens helpen.  :)

Adrie

Gisteravond is dit bier gebotteld en op fust gezet. Volgens de refractometer zou dit bier een eind SG hebben van 1,001, maar dat leek me sterk, dus heb ik nagemeten met een hydrometer. En inderdaad: 1,001. En het leuke is, dat dit bier helemaal niet droog smaakt. Hij is zelfs aardig zoet en heeft een behoorlijk volle body. Zo zie je maar weer dat eind SG niets zegt over smaak en mondgevoel.

Het alcoholpercentage komt daarmee uit op 7,8 en daarmee is het bier meer een tripel dan een blond geworden. Over de smaak oordeel ik pas als er koolzuur op zit, maar het lijkt erop dat de honing niet zo heel sterk naar voren komt, minder dan ik had gedacht in ieder geval.

Adrie

Dit bier is ondertussen op fust en zit op de tap. Op het uiterlijk is niets aan te merken. De smaak gaat inderdaad meer richting tripel dan richting blond, mede door het hoge alcoholpercentage. De gist geeft een aardig zoet accent en heeft wat appel- en peer fruitigheid. Ook wat licht velpon. De nasmaak is droog en licht bitter. Ik ben toch niet zo'n fan van deze gist. De honing komt wel door, maar niet zo sterk. Al met al is het best een lekker bier geworden, maar zeker geen hoogvlieger. Afgelopen weekend hadden we vanwege een verjaardag veel bezoek en de bezoekers vonden het een heerlijk bier.

Volgende keer gebruik ik een andere gist, al weet ik nog niet zo snel welke.

Vergelijkbare Topics (7)

31873

Reacties: 5
Gelezen: 1632

17308

Reacties: 14
Gelezen: 5030

44110

Reacties: 15
Gelezen: 1822

22138

Reacties: 4
Gelezen: 1914

4615

Reacties: 42
Gelezen: 16510

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.