Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel met honing

Gestart door Christiaan S, 05-07-2013 16:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Christiaan S

Omdat mijn Irish red en Fruitige blond erg goed bevallen zijn qua smaak, wil ik nu wat sterks proberen te brouwen. Dit kan dan op het gemakje rijpen op fles totdat het najaar begint.
Persoonlijk vind ik het lekker al het wat fris en fruitig is, vandaag de hop keuze. Beide soorten vind ik een heerlijk aroma geven en toch een lekkere bitter als afdronk.

Is het wat of kan ik beter een andere samenstelling mout gebruiken?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptTripel met honing
Brouwdatum02-07-2013
BiertypeTripel
Volume15.00 l
Begin SG1.093 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)45 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
12.00 lWater uit Water14.32 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC59.3 %
1.00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC14.8 %
1.00 kgRoggemoutWeyermann7 EBC14.8 %
0.50 kgRietsuikerSupermarkt12 EBC7.4 %
0.25 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC3.7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66 graden66.0 °C1 min.60 min.1.8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40.0 gBramling Crossbellen7.3%90 min.35.3 IBU
15.0 gBramling Crosspellets7.3%10 min.4.9 IBU
15.0 gCascadepellets6.8%10 min.4.6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10.0 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

RobinB

Wil je dat de citrus overheerst of wil je ook nog wat van de honing proeven?
Ik zou de sinaasschil er bijvoorbeeld uit laten en de honing toevoegen na hevelen. :)

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 05-07-2013  17:57 uWil je dat de citrus overheerst of wil je ook nog wat van de honing proeven?
Ik zou de sinaasschil er bijvoorbeeld uit laten en de honing toevoegen na hevelen. :)

Oke, dus geen sinaasappelschil. Wanneer gooi je de honing er dan het beste in? Een paar minuten nog meekoken ivm wilde gisten? En dan meteen koelen?

RobinB

Citaat van: StugIII op 05-07-2013  18:54 uOke, dus geen sinaasappelschil. Wanneer gooi je de honing er dan het beste in? Een paar minuten nog meekoken ivm wilde gisten? En dan meteen koelen?

Nee, bij het hevelen, dus na de hoofdgisting.
De kans op besmettingen is minimaal.

Christiaan S

Oke, en wat is dan een mooie hoeveelheid voor 15 liter.
Kan ik dan ook minder suiker toevoegen voor nagisten op fles?

RobinB

Nee, hergisting op fles staat hier los van.
Zo'n 5-10% van de stort zou wel een merkbaar aroma moeten geven?

Christiaan S

Oké, ga het morgen proberen. Eerst een andere schroefboormachine kopen om mijn versie van het javalfilter af te maken. De oude heeft het na 12 jaar helaas vanmiddag begeven.

Christiaan S

Zo 13.5 liter staat afgekoeld in de emmer te wachten op de gist toevoeging. Eind SG is 1090 geworden, niet slecht voor de eerste keer mijne versie van de javal filter te gebruiken. Volgende keer warmer water pakken en sneller filtreren, geeft waarschijnlijk ook een betere opbrengst.

Dit is het uiteindelijke recept geworden:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptTripel met honing
Brouwdatum02-07-2013
BiertypeTripel
Volume12.98 l
Begin SG1.090 SG
Eind SG1.014 SG
Schijnbare vergistingsgraad84.4%
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)45 IBU
Brouwzaalrendement62.8 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
12.00 lWater uit Water14.32 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC58.0 %
1.00 kgTarwemout. donkerWeyermann17 EBC14.5 %
1.00 kgRoggemoutWeyermann7 EBC14.5 %
0.50 kgRietsuikerSupermarkt12 EBC7.2 %
0.40 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC5.8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66 graden66.0 °C1 min.60 min.1.8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40.1 gBramling Crossbellen7.3%90 min.35.4 IBU
15.0 gBramling Crosspellets7.3%10 min.4.9 IBU
15.0 gCascadepellets6.8%10 min.4.6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting23.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting22.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.090 SG
Schijnbare vergistingsgraad0.0%
Temp. nagisting0.0 °C
Temp. lagering0.0 °C
Alcoholgehalte9.9 vol.%

heijligers

Met 12 liter maischwater en 14 liter spoelwater heb je erg veel spoelwater gebruikt.
Wat was de temp van je spoelwater?

Sneller filtreren geeft juist een lagere opbrengst, de suikers moeten wel de tijd krijgen om bij het spoelwater aan te haken. Warmer is wel beter voor je rendement, maar niet te ivm uitloogsmaakjes.

RobinB

De vergistingstemperatuur is flink aan de hoge kant. Dat geeft veel gistprofiel, oa. esters en hoge alcoholen, wat de subtiele smaak van de honing weg kan drukken. Ik had in dit geval gekozen voor 18-19 grc, zodat je meer van je honing terug kan proeven.

Maar wie weet valt het allemaal ook wel mee. :) :gistsmile:

Christiaan S

Citaat van: heijligers op 07-07-2013  22:28 uMet 12 liter maischwater en 14 liter spoelwater heb je erg veel spoelwater gebruikt.
Wat was de temp van je spoelwater?

Sneller filtreren geeft juist een lagere opbrengst, de suikers moeten wel de tijd krijgen om bij het spoelwater aan te haken. Warmer is wel beter voor je rendement, maar niet te ivm uitloogsmaakjes.
Spoelwater was 80 °C en nog steeds een uitloop met een SG van 1.030, dus niet volledig gespoeld.

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 07-07-2013  23:06 uDe vergistingstemperatuur is flink aan de hoge kant. Dat geeft veel gistprofiel, oa. esters en hoge alcoholen, wat de subtiele smaak van de honing weg kan drukken. Ik had in dit geval gekozen voor 18-19 ºC, zodat je meer van je honing terug kan proeven.

Maar wie weet valt het allemaal ook wel mee. :) :gistsmile:
Het is opeens warm buiten, dus ook binnen. Heb geen plek die koeler is, misschien heb je gelijk dat de temperatuur te hoog is. Dan moet ik het nog een keer herhalen in het najaar. :brouwen:

RobinB

Ah, oke.
Een vergistings(koel)kast voor gecontrolleerde vergisting is dus het volgende op je agenda? ;) :duimop:

Christiaan S

Dan zal ik eerst moeten verhuizen voordat ik mijn eigen stek krijg met koelkast.
Wil zeker een keer een ondergistend bier proberen in de winter.

RobinB

Je kan je brouwschema er natuurlijk ook op aanpassen, alleen saison in de zomer bijvoorbeeld? :)

Christiaan S

Dat kan of een lekkere Irish red of fruitig blondje, daar komt de fruitigheid juist tot zijn recht.
Maar jouw suggestie kan ook. Wie weet wat er nog allemaal gaat komen deze zomer. :brouwen: :biersmile: :proost:

Christiaan S

Na een week gisten is het SG gezakt naar 1020, dus snel overgeheveld in een ander vat bij de honing. Nu nog een tijdje geduld en dan eens zien wat het geworden is.

Mogelijk wil ik dit bier inzenden voor de  OBBK 2013, maar het is te zwaar geworden voor een tripel. Onder welke klasse moet ik het bier nu classificeren?

Jacques

Klasse C lijkt mij. En dan gewoon als tripel.

Je zou ook klasse V kunnen nemen en dan inzenden als honingtripel...
Maar overdreven veel honing ziet er naar mijn idee niet in.

Christiaan S

Dank je voor je antwoord. Dus ook al voldoe ik niet helemaal aan de normen van een tripel, mag het dus wel. wil wel eens weten wat een ander van mijn smaak vindt.

RobinB

Uiteraard mag dat, je mág zelfs een stout insturen als tripel, alleen krijg je daar dan wel punten aftrek voor... ;)
Ik ben het mbt dit bier wel eens met Jacques, echter mocht hij erg zoet blijven en toch redelijk naar honing smaken, dan is de vrije klasse ook niet gek?
Of je doet beide natuurlijk, ook leerzaam. :)

@ keurmeesters: de creativiteit boete is toch opgeheven in de vrije klasse?

Christiaan S

Ik wil gewoon eens weten of de berekende waarden overeen komen met de werkelijkheid.
Afgelopen zondag de honing erbij gedaan en natuurlijk even geproefd, wat een lekker stevig en licht zoet bier. Met een stevig alcohol gevoel. Precies wat ik zocht voor de winter. Zal na het bottelen nog eens proeven en dan zoen of het tripel of V klasse wordt, dank voor jullie advies.

RobinB

Citaat van: StugIII op 15-07-2013  19:34 uIk wil gewoon eens weten of de berekende waarden overeen komen met de werkelijkheid.
Als je doelt op de meetwaarden van een bier analyse (alcohol, kleur en bitterheid), dan moet ik je teleurstellen. Er wordt niet gemeten op de standaard biercompetities (uitgaande van LABO/BKG). :)

Christiaan S

Maar wel gekeken toch naar smaak? Ik wil weten of wat ik proef ook overeen komt met een keurmeester.

RobinB

Ja, dat wel. :)
Je krijgt een keurrapport met daarop de beoordeling van de verschillende aspecten.

Christiaan S

Citaat van: RobinB op 15-07-2013  21:29 uJa, dat wel. :)
Je krijgt een keurrapport met daarop de beoordeling van de verschillende aspecten.
En daar gaat het mij om. Mocht het in de smaak vallen dan is dat meegenomen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.