Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Simpel licht bovengistend biertje

Gestart door Pauwel, 20-02-2013 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Pauwel

Vraagje:

Ik ben het recept van Jan Schraa (3e prijs ONK 1991) alvast voor komend weekeind aan het invullen en kom op het volgende uit.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk002
Naam receptLicht blondje
Brouwdatum
BiertypeBlond
Volume10.00 l
Begin SG1.060 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)71 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
9.00 lWater uit Water6.24spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.65 kgPilsmoutDingemans3 EBC100.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
52.0 °C2 min.30 min.3.4 l/kg
63.0 °C10 min.27 min.3.4 l/kg
72.0 °C10 min.15 min.3.4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
53.0 gSaaz3.8 %90 min.64.8 IBU
34.0 gStyrian Goldings3.0 %10 min.6.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
6.0 gSafBrew Ale(S-33)bovengist

Het orginele recept gebruikt opgekweekte gist, maar ik hou het bij mijn 3e biertje nog even bij korrelgist. Nou valt het me op dat er in het recept geen hopkooktijden stonden, ik heb ze dus naar eigen inzicht ingevuld.

Als ik dit recept zo volg lijkt het dat dit bier veel te bitter wordt.
Als ik de waarden een beetje vergelijk met andere recepten lijkt het erop dat het beter is of veel minder hop te gebruiken in dit recept, of minder lang te koken. Wat denken jullie? Maak ik ergens een fout?

Pauwel

heijligers

Voor een simpel recept zou ik voor een eenstapsmaisch gaan van 60 minuten rond de 68 graden. De mout is tegenwoordig anders dan 22 jaar geleden, waardoor het gehanteerde schema niet meer noodzakelijk is.
Verder zou ik slechts 60 minuten koken en de bitterheid tot 30-40 ibu beperken.

hansm

Citaat van: Pauwel op 20-02-2013  22:30 uWat denken jullie? Maak ik ergens een fout?

Wel meer dan 1  ;)

Op de eerste plaats kan je een recept van meer dan 20 jaar geleden niet zomaar overnemen. Er is van alles veranderd. Grondstoffen, brouwmethoden, materialen.

Begin maar eens met het aanpassen van het maischschema. Die 52 graden-stap kan eruit. Inmaischen boven de 60 graden en de rust bij 63 graden mag wel iets langer (ga eens uit van 45 minuten).

Verder is het veel te bitter. Als je van een redelijk bittere Blonde houdt, zou ik in de buurt van de 30 EBU gaan zitten. 35 of hoger wordt al erg bitter, zeker als hij wat verder doorgist.

Ik zou ook wat meer gist toevoegen. Bij 1060 kan 1 gram / liter geen kwaad denk ik. Beter iets te veel dan te weinig.

Aart

71 IBU is wel erg hoog maar mijn (inmiddels uitgebreide) ervaring met de S-33 is dat ie niet ver doorgist en veel 'zoetheid' overlaat. Zo heb ik met deze gist een vergelijkbare blond van 50 IBU (Tinseth) gebrouwen die nog steeds eerder zoet dan bitter is.
Ook in het aroma is deze gist erg dominant waardoor hoparoma's moeilijk ruimte krijgen.

Pauwel

Kijk, daar heb ik wat aan!

Daarom is een forum (en brouwsoftware) zo handig.

Maischschema wordt dan:
45 min @63 ºC
20 min @72 ºC

Kooktijd verkort tot 60 min.

Qua gist wil ik S-33 gewoon een keer proberen. Vorig brouwsel was met T-58 en dat ging prima.
Het hopschema ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb 2 soorten hop in huis, Saaz en Styrian Goldings.
Mijn vorige biertje was met 100% Saaz. (tot IBU 36)

Mijn plan wordt nu ..gram Saaz 60 min meekoken en de laatste 10 min .... gram Styrian Goldings toevoegen tot ik rond de 36 IBU kom.

Beter plan?

heijligers

Citaat van: Pauwel op 21-02-2013  07:21 uHet hopschema ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb 2 soorten hop in huis, Saaz en Styrian Goldings.
Mijn vorige biertje was met 100% Saaz. (tot IBU 36)

Mijn plan wordt nu ..gram Saaz 60 min meekoken en de laatste 10 min .... gram Styrian Goldings toevoegen tot ik rond de 36 IBU kom.

Waarom niet Styrian Goldings als bitterhop en Saaz voor aroma?

hansm

Citaat van: Pauwel op 21-02-2013  07:21 uMijn plan wordt nu ..gram Saaz 60min meekoken en de laatste 10 min .... gram Styrian Goldings toevoegen tot ik rond de 36 IBU kom.

Je kan het beter andersom doen. Hoeveelheid aromahop vaststellen, bijvoorbeeld 0,5 gram per liter en dan hoeveelheid bitterhop berekenen zodat je precies op de gewenste bitterheid uitkomt.

Pauwel

Ok, bedankt.

Dan kom ik uit op 6 0min 30 g Styrian Goldings meekoken.
En de laatste 10 min 5 gram Saaz erbij.

Vergelijkbare Topics (7)

9511

Gestart door Oscar

Reacties: 53
Gelezen: 18657

42464

Reacties: 13
Gelezen: 1557

2866

Gestart door Jokke

Reacties: 6
Gelezen: 2841

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.