Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blonde Christophe

Gestart door William, 26-01-2013 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Morgen ga ik een pilsachtig bier brouwen maar dan wel met een hoppig karakter. Zoals de naam doet vermoeden moet het een Christoffelachtig karakter krijgen. Samen met mijn ervaring van de Nobel-kloon en een recept gepost door Bob kom ik op onderstaand recept uit (incl. de koudhop suggestie van Bob).

Ik laat hem op 12°C vergisten. De bitterheid maak ik iets minder dan 40 IBU maar het is altijd nog bitter genoeg.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWK81
Naam receptBlonde Christophe
Brouwdatum
BiertypePils(ener)
Volume17,20 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit Veghel8,81spoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC97,4 %
0,10 kgCara-pilsWeyermann4 EBC2,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
53,0 °C1 min.5 min.4,5 l/kg
62,0 °C1 min.40 min.4,5 l/kg
72,0 °C10 min.30 min.4,5 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gHallertau Hersbrucker 5,2 %90 min.23,9 IBU
20,0 gSaaz3,0 %90 min.9,2 IBU
10,0 gSaaz3,0 %10 min.1,6 IBU
15,0 gSelect Spalt6,6 %koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
18,0 gSaflager Lager(W-34/70)ondergist

RobinB

Koudhop met Spalt?
Was de eerste versie van de blond niet volledig Saaz?

William

Citaat van: RobinB op 26-01-2013  13:48 uKoudhop met Spalt?
Was de eerste versie van de blond niet volledig Saaz?

Dat weet ik niet. De link van Bob suggereerde dat de Spalt er een goedgelijkend bier van maakte. Misschien dat Saaz aan het begin, eind en koudhop wel consistenter is.
Volgens de omschrijvingen zou Saaz iets bloemachtigs geven. Spalt zou wat kruidiger zijn.
Voor mijn nobel kloon had ik een combi van Saaz en Perle gebruikt wat goed uitpakte. De Perle maakte het wat kruidig.

Ik denk dat het kruidige me meer aanspreekt maar laat me graag overhalen tot wat anders ;)

RobinB

Perle combineert ook mooi als bitterhop bij Saaz mijns inziens.
Ik weet het ook niet zeker, maar de blond stond me echt bij als een Saaz-bommetje. :)

William

Ondanks een wat grieperig gevoel gisteren toch maar gebrouwen.

Het onderstaande recept had ik met BrouwHulp Challenger in elkaar gedraaid. De analysemodule voorspelde een rendement van 86%. Dat zal wel loslopen, dacht ik. Normaal zit ik rond de 78%. Maar BrouwHulp had gelijk: het rendement bleek 84,5% te zijn, en dus een te sterk wort als resultaat. Het behaalde SG was 1063. Ik had kunnen verdunnen maar heb toch maar besloten er dan een sterker pils van te maken.

Het leuke van de analyse module in BrouwHulp is dat je ook kunt inschatten waar dat hoge rendement vandaan komt. In dit geval vooral door de wat langere maischduur, de gemiddelde maischtemperatuur en hoeveelheid spoelwater. Jammer dat er in het analysemodel geen onderscheid kan worden gemaakt in maischtijden onder de 65°C en boven de 65°C (ook om de vergistingsgraad te schatten). Ik had nu een relatief lange 62°C en 72°c stap. Gemiddeld zo'n 67°C waar het model ook het hoogste rendement voorspelt. Zou een eenstapsmaisch bij 67°C hetzelfde resultaat hebben gegeven? Ik denk het niet.

Inmiddels is de gist actief.

William

Na 4 dagen vergisten is de ondergister al op een respectabele vergistinsgraad van 67% gekomen. BrouwHulp voorspelt een vergistingsgraad van tegen de 84%. Als ik naar de TControl-curve kijk zo dat zo maar eens kunnen lukken. De hopsmaken zitten al goed in dit bier ingebakken.

William

Citaat van: William op 30-01-2013  22:17 uNa 4 dagen vergisten is de ondergister al op een respectabele vergistinsgraad van 67% gekomen. BrouwHulp voorspelt een vergistingsgraad van tegen de 84%. Als ik naar de TControl-curve kijk zo dat zo maar eens kunnen lukken. De hopsmaken zitten al goed in dit bier ingebakken.

Het eind SG van dit bier, dat nu net in fles zit, is 1012, dus een vergistingsgraad van 81%. Het neurale netwerk even bij laten leren ;)

Dit bier is gedurende 10 dagen gekoudhopt met 1 g/l Spalt Select. Het aroma, de bitterheid van het jongbier is heerlijk. Nu maar afwachten hoe dit met koolzuur er op is.

Vergelijkbare Topics (7)

4782

Reacties: 12
Gelezen: 3557

36687

Reacties: 7
Gelezen: 2454

20263

Gestart door orangeloo

Reacties: 8
Gelezen: 3636

15-04-2013 13:04 u
door orangeloo
15507

Gestart door piele

Reacties: 17
Gelezen: 5994

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.