Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lekkere pilsener

Gestart door Sjoerdd96, 16-02-2013 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerdd96

Beste brouwers,

De laatste weken heb ik zo mijn spullen bij elkaar geraapt om dan toch eindelijk te gaan brouwen.
Het enige wat ik nou nog zoek is een leker receptje met niet te veel aparte dingen, gewoon lekker makkelijk en dan zie ik later wel wat ik nog meer kan uitproberen. Tenzij er iemand zeker van overtuigd is dat dit me zeker gaat lukken :nut:
Wat ik zoek is een lekkere pilsener

Alvast bedankt :)

Owja de bedoeling is wel dat ik de ingrediënten bij Brouwmarkt kan bestellen, maar dat is in de meeste gevallen wel zo veronderstel ik.

RobinB

Heb je koeling voor de vergisting?

"Simpele pils" kan het makkelijkst met 100% pilsmout, en 100% Saaz, W34/70 als gist.
Mik op 1045-1050 en ca 25 IBU, aromagift op het einde is ook wel lekker.

Ooievaar

Citaat van: Sjoerdd96 op 16-02-2013  19:53 ugewoon lekker makkelijk en dan zie ik later wel wat ik nog meer kan uitproberen.

Ik denk dat je juist niet moet beginnen met een pilsener dan. Of kan je ook vergisten met een temperatuur gecontroleerde gistkamer?

Misschien is het een idee om te beginnen met een tripel met een eenvoudige moutstort? Dan hoef je ook niet direct veel verschillende mouten te kopen.

Wat voor spullen heb je allemaal in huis gehaald?

Oscar

Citaat van: Sjoerdd96 op 16-02-2013  19:53 uHet enige wat ik nou nog zoek is een leker receptje met niet te veel aparte dingen, gewoon lekker makkelijk en dan zie ik later wel wat ik nog meer kan uitproberen. Tenzij er iemand zeker van overtuigd is dat dit me zeker gaat lukken :nut:

100% pilsmout tot SG 1048, bitterhop tot 22 IBU, korrelgist Fermentis (W34/70)  :brouwen:

dennisbier

CiteerWat ik zoek is een lekkere pilsener

Volgens mij gaat pilsener net zo goed, mits je hem dan gekoeld kan wegzetten.
Dat kan toch ook buiten. Bij temperaturen tot 14 graden buiten kan het prima in de schuur.
Daar staat hij bij mij ook en dan later haal ik hem een paar dagen binnen. (Het is nu veel kouder in de schuur dan 10 graden)

Die eerste pilsener is steeds lekkerder aan het worden.
Ik zou het niet ontmoedigen door te beweren dat je er een koelkast voor moet aanschaffen. Dat is niet zo.

dennisbier

Citaat van: RobinB op 16-02-2013  20:07 u"Simpele pils" kan het makkelijkst met 100% pilsmout, en 100% Saaz, W34/70 als gist.
Mik op 1045-1050 en ca 25 IBU, aromagift op het einde is ook wel lekker.
De rest is variatie hier op... ;)

Adbrouwt

100 % Pilsmout, Hallertau Perle (bitterhop) 30 ibu, Saaz (aromahop) en als gist Brewferm lager.

Edit: sjoerdd96 ik ben ervan overtuigt dat je het kan, want als ik zelfs het kan.......

RobinB

Brewferm Lager?
Serieus?

Heb er wel eens mee gebrouwen maar vind het zeker geen lekkere gist.

Adbrouwt

Yep, Brewferm lager en heb het met smaak opgedronken. Maar een beginnende bierbrouw hand is natuurlijk snel gevuld.

heijligers

Ik zou geen pils brouwen, maar een mooie bovengister met een lekker hoparoma en bitterheid. Kan ook met 100% pilsmout, met één hopsoort (als bitter en aroma) en met een korrelgistje. Veel lekkerder dan een saai pilsje. Kan niet fout gaan.

Bas_Pierik

Ik heb een lekker pils gekregen met 5% cara pils (20 ebc) en 95% pils mout. Je krijgt dan iets meer een goud kleurtje en het schuim is steviger. Als hop Saaz gebruikt en Hersbrucker . Als gist w34/70 en ingemaischt op 63 graden Celsius.

Sjoerdd96

Citaat van: Bas_Pierik op 17-02-2013  02:11 uIk heb een lekker pils gekregen met 5% cara pils (20 ebc) en 95% pils mout. Je krijgt dan iets meer een goud kleurtje en het schuim is steviger. Als hop Saaz gebruikt en Hersbrucker  . Als gist w34/70 en ingemaischt op 63 graden Celsius.
Oke ik denk wel datik zoiets ga proberen, maar welke verhoudingen moet ik dan aanhouden voor 20 liter bijvoorbeeld?

dennisbier

Wyeast Czech pils. Ik twijfelde, maar de gist weet wat hij moet doen. 
Ik heb geen last van diacetyl, waar voor gewaarschuwd was bij lagere temps dan 10 graden.
Ik heb nu een frisse  pilsener (urtyp) die ik eigenlijk pas wilde betasten rond maart.
Ben bang dat hij dan al op is...
Smackpac van Wyeast is niet goedkoop, maar werkt wel fijn.

RobinB

Citaat van: Sjoerdd96 op 17-02-2013  20:08 uOke ik denk wel datik zoiets ga proberen, maar welke verhoudingen moet ik dan aanhouden voor 20 liter bijvoorbeeld?
Voor 20 l bier best 2 zakjes W34/70 gebruiken, kost bijna hetzelfde als 1 activator.
Van zo'n activator moet je in dit geval nog een flinke starter (2-3 l) maken of minimaal 2 activators gebruiken.

EBC

Citaat van: Bas_Pierik op 17-02-2013  02:11 uIk heb een lekker pils gekregen met 5% cara pils (20 ebc) en 95% pils mout. Je krijgt dan iets meer een goud kleurtje en het schuim is steviger. Als hop Saaz gebruikt en Hersbrucker  . Als gist w34/70 en ingemaischt op 63 graden Celsius.

Je zult cara hell bedoelen? Cara pils is maar een ebc of 4 en geeft daarmee geen goud kleurtje. Het geeft dextrines die het bier voller maken.  ;)

Sjoerdd96

Hoeveel kg mout zou ik dan ongeveer nodig hebben voor zo'n 20 liter?

Erwin

4,5 kg pilsner mout (37 ppg) geeft bij 70% rendement op 20 l een SG van 1.049.
Als je niet gekoeld kan vergisten zou je kunnen overwegen om een Kolsch gist te gebruiken.
http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain_detail.cfm?ID=144

Vergelijkbare Topics (7)

41527

Reacties: 17
Gelezen: 3013

28537

Gestart door hetspook

Reacties: 2
Gelezen: 1926

20924

Reacties: 12
Gelezen: 3622

718

Gestart door Herman

Reacties: 32
Gelezen: 16811

31714

Reacties: 11
Gelezen: 2844

22387

Gestart door Sjoerdd96

Reacties: 14
Gelezen: 4644

5626

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 18
Gelezen: 5687

13-01-2007 07:09 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.