Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sterke blonde (Volgens eisen Brandwedstrijd)

Gestart door heijligers, 09-02-2013 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

heijligers

Vandaag mijn volmout sterke blonde gebrouwen.
Start SG was 1084, een kleine 20 liter in het vat.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSterke blonde (Brand wedstrijd 2013)
KenmerkBrouwsel 29
Brouwdatum9-2-2013
BiertypeSterke Blonde
Aantal liters20
Gewenst begin SG1085 (9,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31,6 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater20,2 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur13 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid38 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC (sept 2012)90,0 %7259 gr3 EBC
Tarwemout (sept-2012)5,0 %403 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC (sept-2012)5,0 %403 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)(jan-2012)3,3 %34 gr15 minuten5 EBU
Styrian Golding (Slovenia)(sept-2012)3,7 %80 grFWH25 EBU
Saaz (CZ)(sept-2012)4,2 %24 gr15 minuten5 EBU
Amarillo (sept-2012)10,7 %20 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04 (sept-2012)
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C80 minuten2,5 l/kg
278°C5 minuten2,5 l/kg

Opmerkingen9.18 11 brix
9.47 19 brix
10.10 21 brix 1084

Hoppenbrouwers

Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe de koudhop het gaat doen in dit bier.
Ben je alleen niet bang dat je met je toevoeging van bottelsuiker wellicht net te hoog uit kan komen met je alcoholpercentage? Stel dat je bijvoorbeeld een hoger rendement haalt?

heijligers

Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-02-2013  17:10 uBen je alleen niet bang dat je met je toevoeging van bottelsuiker wellicht net te hoog uit kan komen met je alcohol percentage? Stel dat je bijv. een hoger rendement haalt?
Mocht dat zo zijn, dan zal ik corrigeren met water voor het bottelen.

Maar niet teveel, want daarop was mijn pils vorig jaar afgekeurd.

William

Ik denk dat je met een start SG van 1085 mooi in het midden zit om tussen 8.5 en 9.5% alcohol te eindigen.

Zie onderstaand plaatje dat ik pas berekend heb om de grenzen voor de Brand blonde een beetje vast te stellen (excl. bottelsuiker (0,4% alc.)). De blauwe zone is het veilige gebied (grofweg). Met het gisttype en maischschema leg je grofweg de schijnbare vergistingsgraad  (svg) vast.

heijligers

Mooie grafiek William. De 1085 (is 1084 geworden) was gepland om veilig uit te komen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 09-02-2013  17:33 uIk denk dat je met een start sg van 1085 mooi in het midden zit om tussen 8.5 en 9.5% alcohol te eindigen.
Het mag tussen de 8 en 9.5 zitten ;)

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 09-02-2013  18:02 uHet mag tussen de 8 en 9.5 zitten ;)

Maar je gaat niet de grenzen opzoeken. Ik denk dat het allemaal vrij kritisch kan zijn:
- kan de gist het niet aan -> svg te laag -> te laag alc.%
- bottelsuiker - > geeft een hoger alc.%
- te snel gebotteld -> geeft een hoger alc.%

ofwel, blijf in het midden dan kun je alle kanten nog fouten maken of spelingen van de gist opvangen. :)

heijligers

Citaat van: William op 09-02-2013  18:07 uMaar je gaat niet de grenzen opzoeken. Ik denk dat het allemaal vrij kritisch kan zijn:
- kan de gist het niet aan -> svg te laag -> te laag alc.%
- bottelsuiker - > geeft een hoger alc.%
- te snel gebotteld -> geeft een hoger alc.%

ofwel, blijf in het midden dan kun je alle kanten nog fouten maken of spelingen van de gist opvangen. :)
Daarom gepland start SG 1085  :brouwen:

Sjaak_Deventer

Beter te hoog dan te laag. Die van mij is nu van 1080 naar 1016 in twee weken. En daar gaan nog wel wat puntjes vanaf. Dus die 1085 is prima!!  :D

heijligers

DIt bier staat nu ruim een week in het gistvat. Vanaf 3 dagen schud ik het vat dagelijks. Na zes dagen was het sg van 1084 naar 1030 gegaan. Nu twee dagen later zit het op 1025. Ik was vrijdag bang dat de vergisting gestokt zou zijn, maar hij gaat toch langzaam maar zeker door. :gistsmile:

Ik hoop dat het in een paar dagen nog tot onder de 1020 gaat. Daarna in mandfles overzetten en dan gaat er nog wat koudhop overheen.

Jacques

Citaat van: heijligers op 17-02-2013  13:41 uIk hoop dat het in een paar dagen nog tot onder de 1020 gaat. Daarna in mandfles overzetten en dan gaat er nog wat koudhop overheen.

Ik hoop het voor jou niet. Als je de alcohol van de hergisting op fles meerekent kom je boven de 9,5% uit en dat is niet de bedoeling volgens mij...

heijligers

Citaat van: Jacques op 17-02-2013  13:57 uIk hoop het voor jou niet. Als je de alcohol van de hergisting op fles meerekent kom je boven de 9,5% uit en dat is niet de bedoeling volgens mij...
Als hij tot op de 1020 komt is het 8,6 voor de hergisting. Daar komt dan nog circa 0,5 % bij. Ik verwacht dat hij rond de 1020 blijft hangen.

Jacques

Citaat van: heijligers op 17-02-2013  14:54 uAls hij tot op de 1020 komt is het 8,6 voor de hergisting. Daar komt dan nog circa 0,5 % bij.

Je zet dan op 9,1% en dat is prima. Ga je echter naar 1016 dan ga je over de 9,5%. Vandaar dat ik voor je hoop dat je niet onder de 1020 komt.
Als het SG op 1025 blijft steken zit je net boven de 8% en dat is qua alcoholgehalte voor deze wedstrijd prima.

heijligers

Bedankt voor de hoop Jacques. Zoals William al eerder aangaf zit ik behoorlijk safe. Ik heb er alle vertrouwen in.
Citaat van: William op 09-02-2013  17:33 uIk denk dat je met een start SG van 1085 mooi in het midden zit om tussen 8.5 en 9.5% alcohol te eindigen.

Zie onderstaand plaatje dat ik pas berekend heb om de grenzen voor de Brand blonde een beetje vast te stellen (excl. bottelsuiker (0,4% alc.)). De blauwe zone is het veilige gebied (grofweg). Met het gisttype en maischschema leg je grofweg de schijnbare vergistingsgraad  (svg) vast.

Jacques

Ook ik heb gekozen voor een veilige marge. Mijn begin SG is 1084. Het bier staat nog uit te gisten. De gist die ik gekozen heb heeft een lage vergistingsgraad. Ik heb waarschijnlijk de bottelsuiker nodig om aan de 8% te komen. Dit ondanks een maischschema waarbij veel vergistbare suikers worden aangemaakt. (En meer vertel ik niet.)

hansm

Van 1084 naar 1020+
Wordt dat niet veel te zoet en te plakkerig?

Jacques

Citaat van: hansm op 17-02-2013  22:56 uVan 1084 naar 1020+

Restsuikers zijn niet allemaal zoet. Maar het zal wel een vol bier worden.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 17-02-2013  21:09 uJe zet dan op 9,1% en dat is prima.
Hoeveel ethanol er exact gevormd wordt is afhankelijk van wortsamenstelling, giststam en fermentatiecondities. Op basis van begin en eind SG kan je schatten hoeveel alcohol je hebt maar meer is het niet. Ik zou er niet van uit gaan dat je nauwkeuriger kan schatten dan een halve procent punt.
Des te meer reden om, zoals William al suggereerde, een veilige marge te nemen.

Je kan natuurlijk altijd verdunnen met water, als je te hoog uit komt in je schatting.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 17-02-2013  23:04 uHoeveel ethanol er exact gevormd wordt is afhankelijk van wortsamenstelling, giststam en fermentatiecondities. Op basis van begin en eind SG kan je schatten hoeveel alcohol je hebt maar meer is het niet. Ik zou er niet van uit gaan dat je nauwkeuriger kan schatten dan een halve procent punt.
Des te meer reden om, zoals William al suggereerde, een veilige marge te nemen.

Je kan natuurlijk altijd verdunnen met water, als je te hoog uit komt in je schatting.

Je begin en eind SG zijn natuurlijk de parameters die bepalend zijn. Welk eind SG je zult halen hangt af van de wortsamenstelling, giststam en fermentatiecondities...

Overigens kun je een sterke moutextractoplossing toevoegen als je dreigt het vereiste alcolgehalte niet te halen. Alleen jammer dat moutexract een slechte vergistingsgraad kent.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 17-02-2013  23:10 uJe begin en eind SG zijn natuurlijk de parameters die bepalend zijn.
Natuurlijk? Ja, in zeker mate. Een begin SG van 1048 en een eind SG van 1012 betekent niet per se dat je 4.7% alcohol hebt. Het kan alles tussen 4.5 of 5.0 zijn. De hoeveelheid ethanol die in je bier overblijft hangt niet alleen af van de hoeveelheid suikers die gefermenteerd zijn, maar ook bijvoorbeed van de hoeveelheid biomassa die daaruit gevormd is en hoe lang en hoe warm er vergist is (alcohol verdampt). Die vuistregel is maar een vuistregel.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 17-02-2013  23:27 uEen begin SG van 1048 en een eind SG van 1012 betekent niet per se dat je 4.7% alcohol hebt. Het kan alles tussen 4.5 of 5.0 zijn. De hoeveelheid ethanol die in je bier overblijft hangt niet alleen af van de hoeveelheid suikers die gefermenteerd zijn, maar ook bijvoorbeeld van de hoeveelheid biomassa die daaruit gevormd is en hoe lang en hoe warm er vergist is (alcohol verdampt). Die vuistregel is maar een vuistregel.

De hoeveelheid gevormd biomassa is inderdaad een belangrijke factor. Ik ga er echter van uit dat de meesten van ons de richtlijnen van MrMalty in acht nemen. Dat betekent dat de hoeveelheid wort dat gebruikt wordt voor de toename van de biomassa binnen een zekere marge blijft.

Een tijd terug heeft iemand gekeken in hoeverre de formules nu daadwerkelijk kloppen aan de hand van begin en eind SG en het met een gaschromatograaf bepaalde hoeveelheid alcohol. Toen bleek dat de formules behoorlijk kloppen. Maar een kleine marge is er inderdaad altijd.

heijligers

Citaat van: hansm op 17-02-2013  22:56 uVan 1084 naar 1020+
Zojuist het jongbier van de gist afgehaald en in de mandfles laten lopen. SG was nog slechts 1 puntje gezakt naar 1024. Nu zonder bottelsuiker zit het bier op 8,0 % alcohol.
Ik heb ook direct 20 gram Amarillo (1gr/liter) toegevoegd voor de koudhop. Ik laat het bier nog een paar dagen op 22 graden staan om vanaf het weekend te gaan koelen naar 15 graden. Het smaakt erg vol en wat alcoholisch met een mooie bitterheid. Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt.  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

22204

Reacties: 0
Gelezen: 1987

42750

Reacties: 2
Gelezen: 766

15510

Gestart door William

Reacties: 39
Gelezen: 15092

11158

Reacties: 26
Gelezen: 9463

38246

Reacties: 4
Gelezen: 1607

8858

Reacties: 142
Gelezen: 39348

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.