Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blond bier goed?

Gestart door tommyboy, 30-11-2012 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

tommyboy

Hallo beste vrienden,

Vanavond zou ik graag volgend biertje brouwen. Na wat te prutsen met BrouwVisie kwam ik op volgend
recept. Graag jullie mogelijke bedenkingen

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSkyline Bier
Kenmerk
Brouwdatum30/11/2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1075 (8,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement100,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,5 liter
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur17 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Moutextract licht76,5 %3718 gr8 EBC
Moutextract donker3,8 %186 gr57 EBC
Kristalsuiker16,4 %797 gr0 EBC
Carapils (D)3,3 %159 gr60 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (USA)3,3 %75 gr60 minuten20 EBU
Hallertauer Perle9,0 %25 gr15 minuten9 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter200 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20┬░C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte

heijligers

Hoewel ik nooit met moutextract heb gebrouwen lijkt me dit een prima recept.

Oscar

Waarom die Carapils? Ik neem aan dat dat mout is? En geen extract?  :weetniet: :weetniet:

tommyboy

Inderdaad we zijn aan het experimenteren met de moutextracten. Ik heb immers nog een restje liggen van
caramouten. Deze had ik anders geschroot en zou ze dan in een hopzakje laten meekoken.
Het was maar eens om te experimenteren maar als jullie het geen meerwaarde vinden laat ik dit gerust vallen.

Eventueel kruiden aan toevoegen?

heijligers

Citaat van: tommyboy op 30-11-2012  13:14 uEventueel kruiden aan toevoegen?
Je gaat toch geen soep koken  >:D

Eerst leren brouwen, dan kruiden.

Hai

Brouwzaalrendement 100%? ???

Oscar

Citaat van: Hai op 30-11-2012  13:52 uBrouwzaalrendement 100%? ???

Extracten!  :)

Erwin

Je zou de carapils kunnen steepen, om het beoogde doel van carapils te gebruiken: beter schuim op je bier.
Verder zou ik de hoppen omdraaien, Perle is een bitterhop, Saaz een aroma.
En kristalsuiker zou ik achterwege laten, of vervangen door candij-suiker/siroop.

Erwin

Citaat van: tommyboy op 30-11-2012  13:14 uDeze had ik anders geschroot en zou ze dan in een hopzakje laten meekoken.
Mout moet je niet koken, dan krijg je kafsmaak in je bier. Je zou moeten steepen.

tommyboy

Ziezo ik heb de hoppen omgedraaid. Nu kijken wat het geeft. Steepen heb ik ook toegepast.
Hoe bereken je het SG alweer bij een bepaalde temperatuur?
Ik vind het omrekenbestandje niet meer.

Mvg

Erwin

De behaalde toegevoegde SG van je 3% steeping is verwaarloosbaar, ga uit van enkel je moutextracten en suiker.

Blamm

Citaat van: Erwin op 30-11-2012  17:00 uDe behaalde toegevoegde SG van je 3% steeping is verwaarloosbaar, ga uit van enkel je moutextracten en suiker.
Dit heb ik proefondervindelijk waargenomen in mijn geval Ik zou hem inderdaad niet meenemen in je berekeningen voor de SG, enkel voor de kleurberekening.

RobinB

Ik zou die carapils alleen toevoegen voor het smaakeffect.
En dan kun je je afvragen of het daar het meest geschikt voor is?

tommyboy

Hallo,

Dank voor jullie tips. Ik heb het bier gebrouwen,
Helaas is mijn begin SG 1035 hoe kan ik dit alsnog een beetje recthtrekken?

Mvg TOm

Oscar

Citaat van: tommyboy op 02-12-2012  16:17 uHelaas is mijn begin SG 1035 hoe kan ik dit alsnog een beetje recthtrekken?

Met een flinke suikergift of nog ff flink inkoken... (Maar dat zou ik niet doen, je hebt wellicht al gekoeld.)

Erwin

Je hebt nog geen bier gebrouwen, je het wort gemaakt.
Het is pas bier nadat de gist haar werk heeft gedaan.
Vreemd dat je op 1035 uitkomt, met jouw ingredi├źnten op 30 liter water kom ik op 1050.
Voeg meer extract toe om je SG op te krikken.

tommyboy

Het is inderdaad al gekoeld. Hoeveel suiker zou ik ongeveer toevoegen? Ik heb 26 l in mijn vat staan.

Kleine_Schriek

Weet je zeker dat je wel goed gemeten hebt, want met extract kun je niet veel mis zitten met je SG... Met alleen die 4 kilo moutextract en 800 gram suiker op 29 liter voor het koken moet je toch zeker op een SG van 1060 zitten.

tommyboy

Ik weet niet hoe dit is kunnen gebeuren eigenlijk. Het wort is afgekoeld maar staat op 1035 dus ik vrees dat extract nu niet meer kan toegevoegd worden veronderstel ik? Ik hoop dat dit nog geen verloren zaak is.

tommyboy

Ja hoor ik heb het nogmaals gemeten maar nog steeds 1035. Ik heb het wel vrijdagavond gebrouwen maar op 2 dagen kan dit toch nog niet zo laag staan. Omdat mijn hydrometer stuk was kon ik het begin SG toen niet meten.
Vandaar pas vandaag kunnen meten

Kleine_Schriek

Nogmaals, als je inderdaad 25 liter hebt en 4 kg moutextract, dan moet je SG toch goed zijn.
1 kg moutextractpoeder geeft 38 SG punten op 10 liter wort, dus een SG van 1038.
4 kg moutextractpoeder geeft 1152 op 10 liter
4 kg moutextractpoeder geeft 1061 op 25 liter

Kan dus echt geen 1035 zijn...

Kleine_Schriek

O, het vergist al 1,5 dag??? Dan zou het best kunnen...

Kleine_Schriek

tommyboy

Jaja het is al 1,5 dagen aan het gisten dus het kan best zijn dat het SG toen iets hoger lag. Ik wist wel niet dat het zo snel kon zakken op 1.5 dag. Ik heb de 4000 g gebruikt en 800 g suiker gebruikt wel voor 26l. Als het SG zo snel kan zakken moet ik dus geen suiker meer toevoegen he?
Dank voor alle reacties.

Erwin

Je bent inderdaad al halverwege je hoofdvergisting. Je ziet toch wel een dikke schuimkraag op je brouwsel? En hoe ruikt het?

Vergelijkbare Topics (7)

41348

Gestart door Larsje40

Reacties: 0
Gelezen: 751

10734

Reacties: 85
Gelezen: 23793

45176

Reacties: 10
Gelezen: 830

31739

Gestart door Dugraph

Reacties: 8
Gelezen: 2873

18824

Reacties: 55
Gelezen: 14583

669

Gestart door MO

Reacties: 22
Gelezen: 13079

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.