Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tarwemout apart maischen

Gestart door braaf, 06-10-2012 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste brouwers,
Ik wil een Leffe blond gaan brouwen, aangezien er tarwemout in het recept zit heb ik het volgende.
Is het misschien verstandig om eerst de tarwemout te maischen op de lage temperaturen en dan pas de andere mouten toevoegen als de temperatuur richting de 60 graden gaat. Ik heb namelijk pas gelezen dat je mout beter niet meer op lage temperaturen moet maischen ivm de eiwitafbraak en de schuimhoudbaarheid van het bier.

Alvast bedank voor jullie reacties.

RobinB

Ik weet niet welk Leffe Blond recept je naar refereert, maar ik denk dat er in de Leffe blond geen tarwemout zit.
Staat ook niet op het etiket?

braaf

Veel recepten op het forum bevatten echt tarwemout, dus de vraag blijft nog steeds staan..

Superbeun

Citaat van: braaf op 06-10-2012  13:11 uBeste brouwers,
Ik wil een Leffe blond gaan brouwen, aangezien er tarwemout in het recept zit heb ik het volgende.
Is het misschien verstandig om eerst de tarwemout te maischen op de lage temperaturen en dan pas de andere mouten toevoegen als de temperatuur richting de 60 graden gaat, ik heb namelijk pas gelezen dat je mout beter niet meer op lage temperaturen moet maischen ivm de eiwit afbraak, en de schuimbaarheid van het bier.

Bij gebruik van een grote stort tarwemout is het aan te raden een eiwitrust te houden.
Bij een kleine stort, b.v. 20%, kan je deze overslaan.

RobinB

Dat gaat op voor tarwe, niet zozeer voor tarwemout.
Voor een Leffe zou ik wel een 40 grc rust inlassen, voor de benodigde kruidnagel. De weihenstephaner weizengist geeft een aardig gelijkend gistprofiel.

RobinB

Citaat van: braaf op 06-10-2012  14:52 uVeel recepten op het forum bevatten echt tarwemout, dus de vraag blijft nog steeds staan..

Dat klopt, enkelen komen er van mij.
Maar het discussieert beter/makkelijker wanneer je je recept geeft zodat we weten wat van toepassing is en wat niet.

Ik zou hem niet meer met tarwe maken, wanneer ik een volgende poging doe.

Aart

Citaat van: braaf op 06-10-2012  13:11 uIk heb namelijk pas gelezen dat je mout beter niet meer op lage temperaturen moet maischen ivm de eiwit afbraak, en de schuimhoudbaarheid van het bier.
Is dat waar? Kan het kwaad om ook lagere temperaturen mee te nemen in recepten zonder groot deel tarwemout?

RobinB

Het komt allemaal niet zo nauw joh.

Bij mouten (tarwe, gerst of anders) is een eiwitrust niet noodzakelijk, ook geen ramp.
Sommige rusten geven extra specifieke smaakcomponenten.

braaf

Dus het kan geen kwaad als ik eerst de tarwemout op 40 graden laat rusten en dan doorverwarmen naar 52 graden en dan pas de andere mouten erbij doet....

Erick

Alhoewel het niet hoognodig is kan het ook geen kwaad, de wereld wordt er geen slechtere plek van.  ;)

RobinB

Citaat van: braaf op 06-10-2012  15:33 uDus het kan geen kwaad als ik eerst de tarwemout op 40 graden laat rusten en dan doorverwarmen naar 52 graden en dan pas de andere mouten erbij doet....

Zeker niet, ik zou de kruidnagelrust (=40 ºC stap) ook wel aanraden voor de Leffe. Tarwe zou er niet per se in hoeven.
Heb je al een recept?
Misschien kan je die hier nog ff plaatsen, praat makkelijker. :)

Oscar

Citaat van: RobinB op 06-10-2012  15:07 uVoor een Leffe zou ik wel een 40 ºC rust inlassen, voor de benodigde kruidnagel. De weihenstephaner weizengist geeft een aardig gelijkend gistprofiel.

Ik heb de Leffe Blond recentelijk niet geproefd, maar denk/vindt niet dat het een weizen karakter heeft....

De-Geert

Citaat van: Oscar op 06-10-2012  22:56 uIk heb de Leffe Blond recentelijk niet geproefd....
En daarmee maak je de rest van je post onschadelijk  ;D

RobinB

Jacques

Citaat van: braaf op 06-10-2012  13:11 uBeste brouwers,
Is het misschien verstandig om eerst de tarwemout te maischen op de lage temperaturen en dan pas de andere mouten toevoegen als de temperatuur richting de 60 graden gaat. Ik heb namelijk pas gelezen dat je mout beter niet meer op lage temperaturen moet maischen ivm de eiwitafbraak en de schuimhoudbaarheid van het bier.

Tarwemout hoeft niet op lage temperaturen gemaischt te worden. Tarwemout kun je gebruiken zoals gerstemout.

Als je echter een Leffe Blond wilt gaan brouwen en ook de typische kruidnagelsmaak in je bier wilt hebben kun je het beste het gehele brouwsel beginnen bij 40 ºC. Ook gerstemout zorgt namelijk voor de vorming van de stof waaruit later tijdens de vergisting de kruidnagelsmaak gevormd wordt. Na 15 tot 20 minuten kun je gaan doorverwarmen naar 60 ºC of hoger. Je kunt ook heet water toevoegen om een snelle temperatuurstijging te krijgen. 

braaf

Alsnog het recept dat ik voor ogen heb.

Ingrediënten

Pilsmout 1,23 kg
Carapils mout 0,25 kg
Tarwemout 0,52 kg
Maizena 0,25 kg
Rietsuiker 0,22 kg

East Kent Goldingshop 4,68 % α 11,6 gram begin koken
Hallertau Perle hop 6,9 % α 5 gram laatste 15 min.

Gist: 1 zakje Safale WB06.

Maischschema

Inmaischen bij 40 °C gevolgd door een rust van 15 min
dan 15 min. op 44 °C,
gevolgd door 10 min op 52 °C,
10 min. op 63 °C
30 min op 73 °C.
Eindigen met 5 min. op 77 °C.

Overige karakteristieken

Begin SG: 1064,

Eind SG 1012,

EBC 10, EBU 15,

Maischwater 10 liter, S

Spoelwater 5 liter,

Hoeveelheid wort voor koken: 12,5 liter,

hoeveelheid wort na koelen 10,6 liter.

RobinB

Is dit een eigen recept of een eerder gepost recept?

Ik zou de Wyeast 3068 gebruiken, die heeft een beter passend gistprofiel.
Ook vind ik de maizena wat dubieus en naar mijn idee hoeft er geen tarwemout in.

braaf

Het is een recept van de site 'T Wort Wat.
Maar ik sta open voor aanpassingen, wat zou jou recept zijn.
Ik ben wel benieuwd.

RobinB

Je zou in de verschillende draadjes over Leffe blond kunnen kijken?

Als ik een nieuwe poging zou doen, zou ik dus geen tarwe toevoegen, ook geen maizena.
Gewoon pilsmout en een lichte Cara, 60 oid à 10%.
Alleen bitterhoppen, geen aromagift.
En dus de 3068, dan ben je dr wel  ongeveer denk ik.

Voor de echte Leffe blond heb je sowieso de originele gist nodig, die is niet commercieel voor handen.
Ook denk ik dat dat voortijdig gestopt wordt, het is een vrij zoet bier.
Maar met weinig bitterheid kan je die ervaring ook wel wat krijgen?

braaf

Dus 90% pilsmout, en 10% lichte cara..
Dit is ook wel een stukje makkelijker dan het door mij geopperde recept.
En welk maischschema zou hier bij horen?

Bedankt voor de tip, ik ga hem de komende week brouwen.

RobinB

En dan wel een kruidnagelrust, waarna je vlot doorverwarmd zoals hier al beschreven was. Er zit wel duidelijk kruidnagel in de Leffe.

braaf

Ik heb hier weer een hoop geleerd..
Bedank voor de adviezen..

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.