Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RIS: om te bewaren (als het lukt)

Gestart door Caspar, 24-09-2012 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Ik heb de laatste tijd weer een paar mooie stevige stouts mogen drinken van Flying Dog, Left Hand, De Rooie Dop en onze eigen Herman ;) . Mijn laatste RIS had net niet voldoende pit en ik wil nu een iets zwaardere variant maken. Dit bier gaat zeker een paar maanden rijpen op fust.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16232.0.html

Ik heb afgelopen vrijdag mijn fust Double IPA aangeslagen en het bier was na 1,5 week op fust nog veel te jong (zonde, want dat wist ik natuurlijk bij voorbaat al :o ). Wat me wel opviel is dat ik helemaal geen verschil proefde tussen de US05 en de Wyeast 1056 American Ale. Ik ga het mezelf makkelijk maken in dit bier en lekker 2 a 3 zakjes korrelgist toevoegen.

Wat vinden jullie van dit recept?

RIS

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

13-F  Stout, Russian Imperial Stout

Min OG:  1.075   Max OG:  1.114
Min IBU:    50   Max IBU:   100
Min Clr:    78   Max Clr:   126  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          18.00    Wort Size (L):     18.00
Total Grain (kg):        10.20
Anticipated OG:          1.089    Plato:             21.36
Anticipated EBC:         128.7
Anticipated IBU:          67.7
Brewhouse Efficiency:       52 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   23.23    L
Pre-Boil Gravity:      1.069    SG          16.84  Plato

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 88.2     9.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      7
  2.0     0.20 kg.  CaraMunich Malt               Belgium        1.033    120
  2.0     0.20 kg.  Special B Malt                Belgian        1.030    350
  2.0     0.20 kg.  Chocolate Malt                Belgium        1.030    800
  5.9     0.60 kg.  Roasted Barley                Belgium        1.030   1000

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Wye Target                        Whole   11.00  20.7  First WH
 35.00 g.     Wye Target                        Whole   11.00  37.6  60 min.
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    5.00   5.9  20 min.
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    5.00   3.5  10 min.
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    5.00   0.0  0 min.

Yeast
-----

US05

Mash Schedule
-------------

Mash Name: Droog

Total Grain kg:    10.20
Total Water Qts:   32.76 - Before Additional Infusions
Total Water L:   31.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen / Rust      3     40     63      63   Infuse    68       31.00   3.04
Rust                   3     20     72      72   Infuse     0        0.00   3.04
Uitmaischen           10      1     78      78   Infuse     0        0.00   3.04

Total Water Qts:           32.76 - After Additional Infusions
Total Water L:             31.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       37.81 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

BierHenk

Citaat van: Caspar op 24-09-2012  21:21 uWat me wel opviel is dat ik helemaal geen verschil proefde tussen de US05 en de Wyeast 1056 American Ale.
Logisch. Want: dezelfde gist.
US05 heette eerst zelfs US56, maar dat vond Wyeast géén goed idee, dus is de naam veranderd.

Caspar

Ik weet dat de gist dezelfde herkomst heeft, maar ik heb een soort paranoia voor de "korrelgist" smaak (al heb ik deze nooit geproefd in de US05 en S04).

Ik heb in het verleden waarschijnlijk te veel extreem slechte bieren gedronken met T58 en de Brewferm Bovengist.

Aart

Citaat van: Caspar op 24-09-2012  21:30 uIk heb in het verleden waarschijnlijk te veel extreem slechte bieren gedronken met T58 en de Brewferm Bovengist.
Had je die bieren zelf gebrouwen of van hobbycollega's?

Caspar

Ik ga dan terug in de tijd... zo'n 8 jaar geleden, mijn toenmalige leermeesters bedreven praktijken als:

- Koelen gedurende de nacht, met een uitgewassen theedoekje over het wort.
- Lekker warm vergisten in een kamer van 25 oC.
- Korrelgist starten een dag van te voren met kristalsuiker.
- Zucht...

Ik heben een vertekend beeld ;) .

RobinB

Zonder hier al teveel offtopic te raken; elke gist heeft z'n eigen smaakpalet, gistprofiel genoemd. Je kan hier wat mee sturen in het brouw/vergistingsproces, maar vaak blijven bepaalde kenmerkende smaken wel aanwezig. De Brewferm top is zo een gist met een specifieke smaak. Vrijwel iedereen zal die herkennen aan hun beginperiode. Ik denk dat dat (een van) de smaak(smaken) is wat wordt bestempeld als korrelgistsmaak.

Caspar

Inderdaad... maar on-topic:

Ik heb gekozen voor de US05 vanwege het cleane profiel en hoge vergistingsgraad bij lagere temperaturen (19 oC). Ik gebruik meestal de Wyeast Irish Ale in mijn RISsen, maar die hebben niet zo'n hele goede vergistingsgraad en zijn net iets te esterig in een bier > SG 1080 naar mijn mening.

Caspar

Na een weekje vakantie heb ik nog wat tijd over om te brouwen. Helaas was ik vergeten om cara munich te kopen, dit heb ik vervangen door Special B. Brrrr het is wel koud in Nederland!

arluijen

Ik ben geen promash gebruiker, maar gewoon nieuwsgierig.

Er staat "Brewhouse Efficiency: 52 %" is dat je brouwzaalrendement? Zo laag?

Ik ben, als beginnend volmout brouwer, nog steeds op zoek naar mijn rendement, maar die lijkt steeds op 80% uit te komen....

Caspar

Uiteindelijk heb ik een half kilo'tje minder palemout gebruikt en ben ik uitgekomen op een start SG van 1085. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit bier uit gaat pakken... ik vind mijn RISsen vaak net ietsje te braaf, vandaar dat ik nu zo veel gebrande gerst en Special B heb toegevoegd. Misschien is het echter wel iets te veel van het goede zo :o . We zien het wel na een paar weekjes. Ik heb 2 zakjes US05 toegevoegd (gehydrateerd) en ga de vergisting starten op 18.5 - 19 ºC. Ik hoop op SG 1017 uit te komen, dik 9% alcohol.

@arluijen: Klopt. Ik heb een zeer laag rendement, met name bij zware bieren zoals deze. Het is iets misleidend, want ik reken mijn verliezen in de kookketel ook mee in het brouwzaalrendement. De reden van mijn lage rendement is omdat ik niet spoel, hierdoor zijn mijn bieren wat volmondiger, maar ben ik vooral sneller klaar. Nadeel van niet spoelen is dat je meer mout nodig hebt.

arluijen

Citaat van: Caspar op 31-10-2012  16:18 uNadeel van niet spoelen is dat je meer mout nodig hebt.

...en minder bier haalt uit je brouwerij: Ik probeer altijd, ook met een optimale balans van spoelen, het maximale uit mijn (27 liter) installatie te halen. Dit houdt overigens in dat ik er max. 23 liter uit krijg (en dan is vlak voor het koken mijn ketel zo vol dat ik iedere keer zenuwachtig wordt..) Soit. Je hebt wel gelijk dat je natuurlijk veel sneller bent: filteren en hop koken.

On topic: ik ben niet zo'n fan van die zwaar gebrande gerst smaak...dus het zou niet mijn bier worden.

Caspar

Ik brouw een fustje per brouwsel, dus dit is tevens de ideale hoeveelheid. Bottelen doe ik ook al niet meer (ik ben wel lamlendig geworden haha ;) ).

arluijen

Citaat van: Caspar op 31-10-2012  16:35 uIk brouw een fustje per brouwsel, dus dit is tevens de ideale hoeveelheid. Bottelen doe ik ook al niet meer (ik ben wel lamlendig geworden haha ;) ).

Poeh, ik zit midden in die transitie fase. Gebruik nu nog van die party vaatjes (5 l) omdat ik helemaal klaar ben met het eeuwig schoonmaken van flesjes...Volgende stap wordt het werken met van die corney kegs, maar daar moet ik eerst weer voor sparen...

Caspar

De vergisting is aangeslagen... vermoedelijk moet ik het gistdek wel een keertje afscheppen in de loop van de dag, ik hou de temperatuur voorlopig op de 18 - 20 ºC.

Adrie

Tip: lager (een deel van) je RIS op (in alcohol ontsmette) whiskeyvatenhout. Heeft een heel lekkere extra toevoeging aan je bier. Ik heb nog twee 10 literfustjes met een RIS gelagerd op dat hout staan van anderhalf jaar terug en daarvan gaat er een met de kerst op de tap. Hmmmmmm.

Caspar

Daar zat ik ook al aan te denken laatst, ik ga denk ik nu alleen eerst mijn eigen recept proberen de verbeteren (andere gist en meer gebrande gerst) voordat ik weer te experimenteel word ;) .

RobinB

Citaat van: Caspar op 01-11-2012  08:54 uvermoedelijk moet ik het gistdek wel een keertje afscheppen in de loop van de dag

Waarvoor?

Caspar

Voordat het uit mijn gistvat spuit ;) . Het lijkt echter mee te vallen..

RobinB

Caspar

Ik heb zojuist mijn RIS overgeheveld met een SG van ~1025. Ik verwacht dat ie eigenlijk niet veel verder dan 1020 gaat dalen. De smaak was behoorlijk koffie-achtig, sterker gebrand dan mijn voorgaande RISsen. Ben benieuwd hoe de smaakontwikkeling verloopt!

Etn82

Citaat van: Caspar op 10-11-2012  15:07 uDe smaak was behoorlijk koffie-achtig, sterker gebrand dan mijn voorgaande RISsen. Ben benieuwd hoe de smaakontwikkeling verloopt!

Waar vermoed jij dat die koffie smaak vandaan komt? De Special B misschien? Mijn RIS recept behoeft ook wat finetuning, en ik houd wel van een beetje koffiesmaak.

Caspar

Ik denk met name de gebrande gerst. Ik heb in dit bier een behoorlijke dosis toegevoegd.

Caspar

De RIS vertoont niet veel activiteit meer. Ik ga over een weekje fustelen zodat het bier niet te veel oxideert.

Herman

Oei, een RIS van de tap? Die zal er wel een tijd op blijven staan, waarom niet in flessen bottelen?

Caspar

Het plan is om te fustelen, het bier in fust te laten rijpen en dan een kratje te vullen met de beergun. Het restant van het fust tap ik inderdaad leeg gedurende 2 a 3 maanden  :biersmile: ... Waarschijnlijk neem ik wat van dit bier mee naar het pre ONK.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.