Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste 'stoute' biertje

Gestart door Christian1990, 02-04-2012 23:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Christian1990

Goede dag allen,

Ik ben redelijk nieuw en onervaren in de wereld van het bierbrouwen, maar door de spulletjes van mijn vader heb ik me gewaagd aan een eerste brouwsel (grote pan, kweekfles met het volume van max 10 liter, waterslot, hydrometer, wat maatcilinders, thermometer).
Zelf ben ik een groot bier fan (net als jullie neem ik aan) maar er is een pilsje waar je me echt wakker voor mag maken: een Guinness.

Ik heb bij de Brouwmarkt een bierpakket gekocht (een blik met concentraat, en een zakje gist).

Omdat ik niet in het bezit was van een fles met een volume van ~20 liter, heb ik de helft afgewogen en twee keer gebrouwen (9 liter en 7 liter).
(dit heb ik berekend aan het soortelijkgewicht, volume en gewicht van het blik)

Volgens recept is alles gemaakt en ik heb het laten gisten in een fles met waterslot. Tijdens het gisten heb ik een kratje Grolsch soltaat gemaakt (dit voor de beugelflessen en voor het genot natuurlijk :groots:).
Het prebier heeft ongeveer 2 weken flink staan gisten, en toen het gisten iets af begon te nemen heb ik ze overgeheveld.

Een lepeltje suiker in de flesjes gedaan, afgevuld tot ~2cm onder de rand en voor 1 week op kamertemperatuur (20*C) en ~2 maanden in de garage (hier is het wat koeler) weggezet.

Het moment van opening....
Na een flinke plop (krachtiger dan de gemiddelde Grolsch fles) heb ik het flesje uitgeschonten in een mooi glas (het gist residu laten zitten).
Schuim was mooi, krachtig en vol van smaakt.. Zoet met een bittere nasmaak..

En toen het bier..

Bitter, maar afgerond. Fris in de mond maar een mooi bittertje na. Vol van smaak, maar niet zwaar, maar ook helemaal niet waterig.

Al met al denk ik dat het eerste biertje dus goed gelukt is :D.
Oké, ik geef toe het smaakt heel anders dan Guinness, maar 't is zeker geen mislukking!

Tijdens het brouwen heb ik geen soortelijk gewicht gemeten ik weet dus niet wat het alcohol percentage is.
Ik heb nu een mout pakket besteld (meer werk, en hopelijk ook meer voldoening) en hier zal ik ook het soortelijk gewicht bij gaan houden. Van mijn schoonvader heb ik twee 30 liter flessen gehad dus..

Ik heb een Koningsbok besteld, heeft iemand hier wat tips en tricks voor? Zodat ook deze heerlijk gaat worden?

Alvast bedankt. Christian

De-Geert

Welkom op dit forum Christian,
dat je hier maar veel mag lezen en leren.
En heel mooi dat je eerste bier goed gelukt is, dat gaat ook wel eens anders.

Alvast 1 ding. Dit mag je echt nooooooooooooit meer zeggen.
Citaat van: Christian1990 op 02-04-2012  23:03 uer is een pilsje waar je me echt wakker voor mag maken: een Guinness.
Misschien ff opzoeken wat pils is  ;)

Jacques

Welkom Christian op dit forum.

Geert schreef het ook al: niet elk bier is een pilsje. Je kunt het vergelijken met vogels. Een mus is een veel voorkomende vogel maar niet elke vogel is een mus!

Maar mooi dat je ook een ander bier kunt waarderen. Er is zo veel meer. In bier heb je heel veel smaken. Je blijft je leven lang ontdekken.

Twonky

Hoi Christian,

Welkom alhier, uit je verhaal blijkt wel dat je al een tijdje aan het lezen bent geweest, goed man! En net wat Jacques zegt je blijft leren hoor dus gewoon lekker veel :brouwen:

Maar ik heb wel een vraagje, je schreef
Citaat van: Christian1990 op 02-04-2012  23:03 u... een bierpakket gekocht ... heb ik de helft afgewogen en twee keer gebrouwen

Heb je dit tegelijk gedaan, of heb je het aangebroken blik in de koelkast bewaard of...

Zwaai
 :degroeten:

Christian1990

@ Geert en Jacques mijn excuus, voor alle andere lezers pils in het bovenste stuk moet bier zijn. (Zelf maak ik daar nooit verschil in, maar ik weet dat een pilsener laaggegist is, en een biersoort is, terwijl bier geen pils is) :nut:

@Twonky, Ik heb de helft genomen. Het overschot goed afgedekt in de koelkast  gezet en na ~twee weken heb ik de rest van het blik gebruikt. Deze zijn nog niet goed. Ze liggen gebotteld te wachten om gedronken/geproefd te worden. Ik zal er snel een testen en daarvan mijn ongezouten mening geven.
Ik weet dat ik een risico heb genomen, maar wie niet waagt.. juist, je kent de rest  ;)

gr. Christian

Vergelijkbare Topics (7)

32239

Reacties: 18
Gelezen: 6034

7442

Reacties: 56
Gelezen: 16191

23278

Reacties: 14
Gelezen: 4227

42631

Gestart door LaurensV

Reacties: 32
Gelezen: 3324

27350

Gestart door pocket

Reacties: 19
Gelezen: 7215

38328

Reacties: 26
Gelezen: 5004

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.