Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donkere tripel met moutextractpoeder

Gestart door peter post, 30-03-2012 12:57 u

Vorige topic - Volgende topic

peter post

Hallo allen,

Ik heb voor 10 l bier de volgende ingrediƫnten: 1 kg donker, 1 kg amber, Hallertau Perle 8.9% alfa hopbloemen 500 g honing, 5 g koriander en 11.5 g Safbrew T 58 korrelgist. Ik kook 20 gram hop een uur mee en de laatste 15 min 10 g hop en 5 g koriander.
Paar vaagjes is honing ok of beter bruine suiker, moet ik suiker of honing 1 uur meekoken.
En niet onbelangrijk als ik klaar ben zit er dan een donkere tripel in de fles.

bvd gr peter

Gerb

Lekker blokkie tekst!  ;D

Ik kan het nu even niet doorrekenen, maar het komt mij niet gek over. Moutextract is altijd wel iets donkerder dan met gewone mout, dus je zult een donkere tripel (niet zwart, maar koper tot bruinkleurig) krijgen.

Honing op suiker zou ik de laatste 5 minuten meekoken. Je kunt dit ook aan het einde van de hoofdvergisting toevoegen. Zeker honing heeft een delicate smaak en door het koken zou de geur en smaak vervliegen.

peter post

Ja mooi he :)
Nog wat. Bij mijn laatste bier zaten veel soort vlokjes eiwit denk ik. Wil nu filteren met een kaasdoek op men vergistingsemmer komt dan wel lucht bij is dat erg en zal de koriander veel toevoegen aan de smaak.

Caspar

Ik zou de honing echt op het aller laatste moment toevoegen, de aroma's ben je zo kwijt zoals Gerb al aangeeft. Als je ook nog basterdsuiker toevoegt, dan krijgt dit bier geheid wat karamel achtige smaken die niet echt in de stijl horen... maar zo te lezen ben je daar juist wel naar op zoek met een donkere tripel ;) .

peter post

Vergelijkbare Topics (7)

8472

Reacties: 27
Gelezen: 8037

31873

Reacties: 5
Gelezen: 1648

15997

Reacties: 25
Gelezen: 8992

34532

Reacties: 17
Gelezen: 4084

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.