Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

2e recept: blond met moutextract, high gravity

Gestart door chielemans, 15-02-2012 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

chielemans

Hoi,

Ik ben een tijdje terug begonnen en heb net afgelopen weekend 24 flesjes Brewferm Abdijbier gebotteld en ben erg tevreden over het resultaat. Het bierbrouwen vind ik ook erg leuk en ik wil nu een recept maken met moutextract. De planning is om op termijn uit te gaan kijken naar een goede brouwketel/brouwpan (ik zag al wat goede prijzen bij "het Amerikaantje"). Nu eerst nog even met gewone pannen en mijn grootste pan is 8,5l. Daarom wil ik gaan proberen om een "high gravity" brouwsel te maken van in totaal 16l.

Als ik het goed begrepen heb ga ik 8 liter water voorkoken, dat zet ik apart. Verder ga ik een brouwsel van 8 l wort maken met moutextract en daar ook de hop in koken. Na het koken doe ik de 8 l wort in het gistvat en voeg ik de 8 l voorgekookte water toe. Dat is overigens ook handig om de boel snel te laten afkoelen.

Op basis van recepten hier en BrouwVisie kom ik met dit eenvoudige recept. Graag jullie tips/aanvullingen. Vergeet ik nog wat, of die ik dingen niet goed? Ik heb in BrouwVisie de "high gravity" aangevinkt en "Aantal liters" op 16 gezet en "Brouwvolume" op 8 l.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept002 - High Gravity Pils
KenmerkHigh Gravity
Brouwdatum25-2-2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters16
Brouw volume(Highgravity)8
Gewenst begin SG1094 (9,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater12,5 liter
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur25 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Moutextract licht100,0 %5673 gr8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northern Brewer (USA)11,2 %10 gr90 minuten15 EBU
Northern Brewer (USA)11,2 %10 gr15 minuten7 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Bovengist
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte

Bij voorbaat dank!
 - Michiel

Adrie

Waaruit bestaat de overige 10% van de stort?

Als je een pils wilt maken, moet je niet de Brewferm bovengist gebruiken, maar een ondergist.

Je brouwzaalrendement met moutextract is altijd 100%, omdat je niet maischt en filtert.

Gerb

Ik heb wel wat bedenkingen:

- Als je op een dichtheid van 1097 mikt, zul je die 5 kg moutextract in 8 l water moeten oplossen. Ik denk dat dit niet goed gaat. Je krijgt bij zo'n hoge dichtheid ook een veel slechter hoprendement. Het bier wordt met andere woorden minder bitter.
Dit kun je oplossen door eerst de helft van het moutextract te koken voor 10-15 min. Dit actief afkoelen en goed afgesloten houden. Daarna ga je het moutextract met de hop koken. Dit ook afkoelen en vergisten. Heb je de mogelijkheid om actief te koelen? Het komt de kwaliteit van het bier wel ten goede.
- De bitterheid is erg laag voor zo'n zwaar bier. Ik zou het minimaal 25 tot 30 IBU geven.

Adrie

Citaat van: Gerb op 15-02-2012  10:30 uIk heb wel wat bedenkingen:

- Als je op een dichtheid van 1097 mikt, zul je die 5 kg moutextract in 8 l water moeten oplossen. Ik denk dat dit niet goed gaat. Je krijgt bij zo'n hoge dichtheid ook een veel slechter hoprendement. Het bier wordt met andere woorden minder bitter.
Dit kun je oplossen door eerst de helft van het moutextract te koken voor 10-15 min. Dit actief afkoelen en goed afgesloten houden. Daarna ga je het moutextract met de hop koken. Dit ook afkoelen en vergisten. Heb je de mogelijkheid om actief te koelen? Het komt de kwaliteit van het bier wel ten goede.
- De bitterheid is erg laag voor zo'n zwaar bier. Ik zou het minimaal 25 tot 30 IBU geven.

Na verdunning is ie 1.047. IBU is dan ongeveer 25, schat ik.

Gerb

chielemans

Wow, snelle reacties. Bedankt alvast hiervoor!

Ik heb de stort op 100% gezet, had eerst inderdaad 90% moutextract licht en 10% tarwe in mijn hoofd, maar gewoon 100% moutextract licht leek me ook wel prima. Geen idee of dat nog verschil maakt.

Ik heb helaas geen mogelijkheid op actief te koelen, behalve dan dat ik het vast in een grote bak koud water kan zetten, dan wel in een gootsteen die ik langzaam kan laten leeglopen/vollopen.

@Gerb Hoe bedoel je precies de helft van het moutextract koken? 2,5kg in mijn 8l water? Of 2,5kg in 4l water en dan de hop in 4l water koken?

Moet ik trouwens nog verwachten dat het een stroperig geheel wordt? 5kg moutextract in 8kg water lijkt nogal veel.

Ik heb het recept aangepast met de aangegeven tips/trucs en het ziet er nu zo uit (komt nu volgens mij op 40EBU uit, zou dat te bitter zijn?)

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkHigh Gravity
Brouwdatum25-2-2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters16
Brouwzaalrendement100,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur21 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutextract licht100,0 %4727 gr8 EBC

Hop
Northern Brewer (USA)11,2 %10 gr90 minuten28 EBU
Northern Brewer (USA)11,2 %10 gr15 minuten13 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist toegevoegd als

maischschema

Cees

5 kg moutextract + 8 liter water gaat niet in je pannetje passen :-)

Heb je overigens nu rekening gehouden met dat 1 kg moutextract gelijk staat aan 1.6 kg mout?

Ik heb laatst een extract-pils gebrouwen, in een 9 L pan:
1 kg moutextract, opgelost in 7 L water (geeft ca 8 L in de pan). Na het koken (met Saaz-hop in mijn geval, ca 40 IBU) aangevuld tot ca 8 L. Afgekoeld in de gootsteen (dat gaat prima, duurt alleen iets langer dan met een koelsysteempje) Sg kwam uit op 1047. Resultaat: vrolijke gezichten en enthousiaste pilsdrinkers. :-)

Als je per se 16 L wil hebben kun je misschien handiger 2x achter elkaar 'brouwen', dan stoeien met dat high-gravity? Het brouwseltje zelf duurt niet zo lang, en dan hoef je niet te compenseren en te improviseren met de hop. Aan het einde van de sessie doe je beide brouwsels in hetzelfde gistvat en gaan met die banaan :-)

chielemans

Da's natuurlijk ook een idee, dan sta je alleen wel 2x te koken, maar dan maak ik er gewoon een leuk middagje met een paar lekkere proefbiertjes van. Als je eenmaal bezig bent vliegt de tijd voorbij.

Tjonge, de hoeveelheid moutextract nog helemaal over het hoofd gezien! Inderdaad: 8 l water + 5kg extract gaat niet lukken :)

Ik heb zelf geen rekening gehouden met de omrekenfactor mout/moutextract, ben blind op BrouwVisie afgegaan.

Nog een vraagje: ik heb nog helemaal geen suiker in dit recept. Wat zou qua hoeveelheid aan te raden zijn? En voer ik dat bij BrouwVisie in bij de mouten?

- Michiel

Gerb

Ik bedoelde dat je de ene helft met 8 liter water en de helft van je moutextraxt kunt koken. In principe is dit een kwestie van het extract oplossen. Je laat het nog even 10-15 doorkoken om het eventuele besmetting te voorkomen.
De andere helft van het moutextract doe je na het afkoelen van bovenstaande in de pan met 8 liter en die kook je met de hop. Voor de hop is het wel nodig om langer te koken, dus die kook je wel 90 min

En vwb de suiker: wil je nou een blond of een pils maken? Voor een blond kan het, ik zou het tot max 15% gebruiken, in een pils hoort het niet.

Kan je trouwens geen pan bij je buurvrouw lenen?

chielemans

.. en ik maar denken "waar komen al die opmerkingen over pils toch vandaan?". Ik zie net dat er nog "pils" in de titel van mijn recept stond. Ik had eerst een ander recept bekeken en was vergeten dat weg te halen. Ik ga dus geen pils maken, maar gewoon een blond bier. Sorry voor de verwarring :)

Ik kan geen ander pan lenen, heb thuis een inductieplaat.. de buren niet. Met een pan van 8l moet er toch wel wat te doen zijn, zou ik zo zeggen. Ik zit even aan 2 dingen te denken:

1. 8 l zeer sterke wort maken en dat dan in het vergistingsvat verdunnen
2. 2x 8 l koken en ze na elkaar in het gistingsvat gieten.

Ik ga daar nog even over nadenken en op puzzelen.

Voor wat betreft de suiker: in het moutextract zitten al veel suikers volgens mij, dus ik kan me voorstellen dat extra kristalsuiker niet echt nodig is. Daarom maar weggelaten. Na wat her en der gelezen te hebben ga ik de gist nog aanpassen naar Safbrew s-33. Het recept gaat er nu zo ongeveer uitzien:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept002 - High Gravity Blond
KenmerkHigh Gravity
Brouwdatum25-2-2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters8
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement100,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater12,7 liter
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur15 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid13 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutextract licht100,0 %1572 gr8 EBC

Hop
Northern Brewer (USA)11,2 %5 gr90 minuten18 EBU
Northern Brewer (USA)11,2 %5 gr15 minuten8 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd als

maischschema

Groet en bedankt voor alle input zover!
 - Michiel

Gerb

Volgens mij begrijp je nog niet wat ik bedoel, dus ik zal het nog een keer uitleggen. Om wort te krijgen kan je moutextract in water gooien en dit 10 minuten koken. Dan is het klaar. Dat is de ene helft van je bier. Om bitterheid te krijgen zul je hop een minuut of 60 laten koken. De andere helft van je biervolume kook je dus 60 minuten met de hop. Je voegt de 2 helften bij elkaar en je hebt geen high gravity nodig.

chielemans

Ok, ik ben er bijna.. begin is altijd lastig :) Ik begrijp het volgende:

Met mijn 8 literpan:

8l water koken met de helft van het moutextract, dit laten oplossen, dat is mijn wort. Dit gaat in het vergistingsvat.
8l water koken met de andere helft van het moutextract, dit laten koken met hop (bitter&aroma). Dit daarna ook in het vergistingsvat.

Resultaat: ongeveer 16l (minus verdamping) in het vergistingsvat.

Klopt het zo?

Gerb

Klopt helemaal, houdt er natuurlijk wel rekening mee dat je de bitterheid berekent over 16 liter.

chielemans

Super, ik ga het op deze manier proberen! 't Wordt waarschijnlijk over een weekje of 3-4 pas (afhankelijk van de tijd die ik kan vrijmaken). Ben benieuwd. Dank voor de tips & trucs, ik ben zo goed op weg geholpen :)

chielemans

Hoi,

Ik ben niet voor bovenstaand recept gegaan, maar heb een recept gemaakt met 75% moutextract licht, 20% tarwemoutextract en 5% kristalsuiker. Ik heb daar 8 liter aan overgehouden. Verder als hop wel Northern Brewer gebruikt, zowel als bitterhop als aromahop en gemikt op een IBU van ongeveer 30 (volgens BrouwVisie).
Ik ga een identiek mengsel maken met Saaz (bitter+aromahop ook), om te proeven wat verschillende hoppen met de smaak doen.

Vraag 1:
SG start was 1068, SG nu na de hoofdgisting is 1024. Dat is een vergistingsgraad van 65%. Ik heb de Safbrew S-33 gebruikt en lees hier en daar dat de vergistingsgraad daarvan tussen de 65 en 70% ligt (gemiddeld). Ik heb het vat nog even goed geschud vanmiddag, waarna er wat extra koolzuur vrijkwam. Hoe lang zal ik wachten op een eventuele SG-daling, dag of 2-3?

Vraag 2:
Hoeveel suiker/liter zou aan te raden zijn bij het bottelen? Ik dacht zelf aan ongeveer 8 g/liter.

Dank!
 - Michiel

Gerb

Prima recept! Je moet wachten tot de dichtheid stabiel blijft, dan kan je bottelen. Schudden zou ik niet meer doen nu.

Voor het bottelen ga ik tegenwoordig nooit meer boven de 6 gr/liter. Ik vind dat genoeg koolzuur. Een bijkomend voordeel is dat als je per ongeluk nog wat vergisting in de fles plaatsvindt, dat het niet meteen bommen worden..

Biertje1985

Citaat van: chielemans op 15-02-2012  10:17 uHoi,

Ik ben een tijdje terug begonnen en heb net afgelopen weekend 24 flesjes Brewferm Abdijbier gebotteld en ben erg tevreden over het resultaat. Het bierbrouwen vind ik ook erg leuk en ik wil nu een recept maken met moutextract. De planning is om op termijn uit te gaan kijken naar een goede brouwketel/brouwpan (ik zag al wat goede prijzen bij "het Amerikaantje"). Nu eerst nog even met gewone pannen en mijn grootste pan is 8,5l. Daarom wil ik gaan proberen om een "high gravity" brouwsel te maken van in totaal 16l.

Als ik het goed begrepen heb ga ik 8 liter water voorkoken, dat zet ik apart. Verder ga ik een brouwsel van 8 l wort maken met moutextract en daar ook de hop in koken. Na het koken doe ik de 8 l wort in het gistvat en voeg ik de 8 l voorgekookte water toe. Dat is overigens ook handig om de boel snel te laten afkoelen.

Op basis van recepten hier en BrouwVisie kom ik met dit eenvoudige recept. Graag jullie tips/aanvullingen. Vergeet ik nog wat, of die ik dingen niet goed? Ik heb in BrouwVisie de "high gravity" aangevinkt en "Aantal liters" op 16 gezet en "Brouwvolume" op 8 l.

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkHigh Gravity
Brouwdatum25-2-2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters16
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Maischdikte0,0 l/kg
Maischwater0,0 liter
Spoelwater0,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur25 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutextract licht100,0 %5673 gr8 EBC

Hop
Northern Brewer (USA)11,2 %10 gr90 minuten15 EBU
Northern Brewer (USA)11,2 %10 gr15 minuten7 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist toegevoegd als

maischschema

Bij voorbaat dank!
 - Michiel

Michiel bedankt! dit gaat mijn eerste biertje op moutextract worden, (ik ben nog een blikprutser, die wat met gist en suiker experimenteerd)

chielemans

Is bij mij een prima biertje geworden, hoop dat het bij jou ook goed uitpakt!

JanSt

Toch wel leuk met moutextract, heb ik laatst ook gedaan. Maar ik heb s04 als gist gebruikt. Die vergist verder uit.

Vergelijkbare Topics (7)

44947

Reacties: 9
Gelezen: 1363

32728

Reacties: 22
Gelezen: 3581

37499

Reacties: 5
Gelezen: 1443

41402

Gestart door ChrisB

Reacties: 19
Gelezen: 2926

26874

Reacties: 3
Gelezen: 1594

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.