Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sterke Veghelse Blonde

Gestart door William, 12-02-2012 09:47 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Hoewel dit bier al gebrouwen is (21-01-2012) en net in de fles zit wil ik toch nog alle gegevens in dit draadje kwijt. Ik zal hier ook een paar items uit het "Is er nog iemand aan het brouwen" draadje toevoegen

Het recept is gebaseerd op de pogingen die Liemingbrouwer heeft gedaan om tot z'n optimale Duvel Kloon te komen. Onder druk vergisten lukt me niet maar deze winter waren de temperaturen natuurlijk optimaal voor de navergisting.

Het recept bevat veel suiker (25%) dat is toegevoegd tegen het einde van de hoofdvergisting als 1 kg suiker opgelost in 1 liter water.

Duvel kloon

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          16.00    Wort Size (L):     16.00
Total Grain (kg):         4.00
Anticipated OG:          1.071    Plato:             17.30
Anticipated EBC:          10.7
Anticipated IBU:          31.9
Brewhouse Efficiency:       81 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 75.0     3.00 kg.  Pilsener 3                    Weyerm.        1.037      3
 25.0     1.00 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 35.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.90  23.7  60 min.
 36.03 g.     Saazer                            Whole    3.30   8.2  15 min.

Yeast
-----
Wyeast 1388 Belgian Strong Ale - slurrie 200 ml uit vorig brouwsel

Mash Schedule

-------------
Mash Type: Multi Step

Grain kg:     3.00
Water Qts:   12.69 - Before Additional Infusions
Water L:     12.01 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 4.00 - Before Additional Infusions

Acid Rest Temp :               0  Time:   0
Protein Rest Temp :            0  Time:   0
Intermediate Rest Temp :      62  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  68  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          72  Time:  22
Sparge Temp :                 78  Time:   2

William

Citaat van: William op 21-01-2012  10:09 uIk ben vandaag dé Sterke Blonde aan het brouwen.

Apart om voor zo'n sterk bier als een Duvel maar een wort van grofweg 1055 te brouwen, de rest aan te vullen met suikerwater tot 1070 en dan toch tot 8.5% alcohol te komen.

William

Citaat van: William op 21-01-2012  15:29 uHet brouwsel zit alweer anderhalf uur in het vat. Het geplande sg van 1055 is netjes gehaald.

Nu afwachten tot TControl de eerste koolzuurproductie registreert en dan net na de top van de vergisting het suiker toevoegen (25%)

Citaat van: William op 21-01-2012  17:52 uIk denk dat hij heftig gaat vergisten, vandaar dat ik wat kouder begin. Misschien dat ik hem op het eind nog verder laat oplopen

Ik kreeg net trouwens de volgende e-mail van TControl ;):

Citaat van: Henielma op 21-01-2012  19:01 uDat is snel binnen de 4 uur. En de paarse curve loopt al mooi op. Dat wordt een onrustige avond denk ik.

Hiervoor heb je de gist van een vorig brouwsel gebruikt, toch? Dat gaat flink aan de gang zo te zien.

Citaat van: William op 21-01-2012  19:08 uIk heb inderdaad de primaire slurrie van de American Devil gebruikt (200 ml). Deze heeft twee weken in de koelkast gestaan en heb ik vanmiddag tijdens het brouwen weer opgestart.

Onrustig zal het vanavond wel worden. Ik ga de 750 ml fles ALBV van Albertus soldaat maken ::).

William

Citaat van: William op 26-01-2012  19:33 uIk heb net de Duvelkloon die ik vorige week zaterdag heb gebrouwen overgeheveld op een sg van 1011, dat is een vergistingsgraad van 84% binnen 1 week (start sg van 1070). Ik verwacht dat er nog wel een paar puntjes afgaan met de 25% suiker in de stort.

In onderstaand plaatje kun je de vergisting zien, uitgedrukt als de koolzuurproductiesnelheid (paars) en de vergistingsgraad (bruin). Dit was een typische vergisting die niet super heftig was maar wel wat langer duurde maar wel op een constante hoge snelheid. Je ziet een tweetal spurten in de vergisting: één keer nadat ik de temperatuur verhoogd heb en de tweede nadat ik suikerwater met totaal 25% suiker van de totale suikers heb gestort.

Ik laat het nog één dag op 23 ºC staan en ga dan koelen naar 5 ºC met zo'n 3  ºC/dag om het daar een tijdje bij te laten staan.   

Citaat van: Henielma op 26-01-2012  20:03 uAha, die tweede was dus de toegevoegde suiker.

Met een Westmalle bier ben ik ook gaan koelen voordat het bier helemaal uitvergist was maar daar was de vergisting echt gestopt bij het koelen om bij de hergisting op fles weer verder te gaan. Met als gevolg heeel veeel koolzuur en schuim bij dit bier.

Waarschijnlijk hoop je dat het bier met de Duvel gist bij die lage temperatuur nog iets doorgaat. Anders heb je geen bottelsuiker nodig denk ik.

Citaat van: William op 26-01-2012  20:28 uIk weet in ieder geval van het vorige brouwsel met de Duvel gist dat deze gewoon op koelkasttemperatuur blijft doorgaan met koolzuurproduceren gezien de drukopbouw in de fles waarin ik de gistslurrie bewaarde. Maar het is misschien verstandig om iets langer de hoge temperatuur aan te houden en/of wat langzamer te koelen.

William

Citaat van: MO op 26-01-2012  23:53 uWilliam, dan zit je nu al op 8,0% alcohol. Nog even doorvergisten en flink wat afvulsuiker (Duvel bruist flink) en je gaat misschien toch naar de 9,5%. Lekker eigenwijs hoor, hoger beginnen dan afgesproken.

Citaat van: William op 27-01-2012  08:02 uLekker toch!

Citaat van: MO op 27-01-2012  11:11 uJawel maar kloontechnisch een blunder van jawelste.

Citaat van: William op 27-01-2012  12:34 uZullen we eerst even het eindresultaat en de vergelijking op de clubavond afwachten >:D Wie weet zitten jullie straks allemaal te laag.

William

Ik heb gisteren mijn Duvelkloon gebotteld op een SG van 1008, een svg van 88% ofwel een alcoholpercentage van 8.3%. Tel daar nog wat bottelsuiker bij en we komen op ongeveer 8.7% alcohol. Netjes lijkt me zo.

Doordat het laatste deel van de vergisting koud is uitgevoerd (toch nog een daling van 4 sg punten) was er al redelijk wat koolzuur in het bier opgelost en had ik minder bottelsuiker nodig en kom ik dus niet zo hoog in alcohol uit als MO voorspeld had.

Ondanks het lage eind SG is de smaak nog zoetig. Wel is er in de geur iets van de Duvel te herkennen.

Nu maar wachten of de hergisting goed op gang komt.

Voor de liefhebbers nog de totale TControl curve. Sensor2 geeft de temperatuur in mijn biergarage.

Henielma

Citaat van: William op 11-02-2012  20:18 uIk heb net mijn Duvelkloon gebotteld op een SG van 1008, een svg van 88% ofwel een alcoholpercentage van 8.3%. Tel daar nog wat bottelsuiker bij en we komen op ongeveer 8.7% alcohol. Netjes lijkt me zo.

Ondanks het lage eind SG is de smaak nog zoetig. Wel is er in de geur iets van de Duvel te herkennen.

Nu maar wachten of de hergisting goed op gang komt.

Mijn variant van de Duvel was vrijwel helder bij het bottelen maar de hergisting is toch op gang gekomen. Na een week op 22 ºC en een keer extra schudden begon de druk ineens op te lopen. Ik had overigens geen bottelgist toegevoegd.

Een mooi eind SG.

William

Die van mij was ook erg helder. Wat me opviel is dat de koude navergisting bij zo'n 2 ºC ervoor zorgde dat de gist enorm op de bodem van de fles plakte terwijl het daarvoor erg troebel bleef.

Ik had wat primaire slurrie apart gehouden, deze opgestart en hiervan 10 ml slurrie aan het jongbier + bottelsuiker toegevoegd.

Inmiddels staat er al 0.8 bar druk op de fles met manometer maar dit zal vooral komen door de temperatuursverhoging van 2 naar 22 ºC.

Henielma

Mijn koelkast kwam niet verder dan 5 ºC maar de 18 ºC omgevingstemperatuur in de brouwruimte werkte natuurlijk ook niet zo mee dan de vrieskou in je garage. Grappig om te zien dat je moest bijverwarmen om die lage temperaturen te handhaven.

Als je nog gist toegevoegd hebt dan komt die hergisting vast wel op gang.

Na het bottelen en opwarmen stond die van mij op 1.3 bar. Dus ik denk dat bij die 5 ºC de nagisting nog een klein beetje doorgegaan is.

Vergelijkbare Topics (7)

23691

Reacties: 16
Gelezen: 6443

3401

Reacties: 5
Gelezen: 2998

42750

Reacties: 2
Gelezen: 749

22204

Reacties: 0
Gelezen: 1973

15510

Gestart door William

Reacties: 39
Gelezen: 15067

11158

Reacties: 26
Gelezen: 9440

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.