Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Niet zo Mild

Gestart door MM, 06-12-2011 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

MM

In januari wil ik voor het eerst vloeibare gist gebruiken. Het bier dat ik wil brouwen is geïnspireerd op een mild. Ik hoop dat dit bier een lekkere stevige smaak krijgt door de speciaal mouten. Alle mout is gekocht bij Edwin Tuckers in Newton Abbot.  Dit is de eerste test met de mout. De ambermout smaakt vooral moutig en weinig gebrand. Ik verwacht dat het een extra moutige pale ale mout is. De hop moet de moutsmaken balanceren en is niet echt van belang. Het bier zal een giststarter moeten worden voor een Old Ale geïnspireerd op Thomas Hardy's ale. Zal ik voor dit bier nog een giststarter moeten maken?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Mild
Kenmerk
Brouwdatum1-1-2012
BiertypeMild Ale (Pale)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1035 (3,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,4 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater9,0 liter
Spoelwater20,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur43 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid27 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tuckers Maris Otter69,4 %2500 gr4 EBC
Tuckers Crystalmalt15,3 %550 gr120 EBC
Tuckers Ambermalt15,3 %550 gr49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Fuggle (GB)5,6 %30 gr90 minuten25 EBU
Fuggle (GB)5,6 %5 gr15 minuten2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1028 London Ale
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C90 minuten2,5 l/kg

OpmerkingenSpoelwater is te veel.

Jacques

Voor 20 liter wort met een begin SG van 1035 heb je geen giststarter nodig als je een pak Wyeast gebruikt die niet te lang opgebold bewaard is (zodra het pakje bijna bol staat in de koelkast zetten). Maar het kan geen kwaad om toch een starter te maken.

MM

Citaat van: Jacques op 06-12-2011  22:37 uVoor 20 liter wort met een begin SG van 1035 heb je geen giststarter nodig als je een pak Wyeast gebruikt die niet te lang opgebold bewaard is (zodra het pakje bijna bol staat in de koelkast zetten). Maar het kan geen kwaad om toch een starter te maken.

Dan ga ik toch voor het gemak. Ik had op de Wyeast site ook al gelezen dat het niet hoefde. Ik dacht misschien dat de meningen hier anders waren. Ik ga een starter maken als het pakje niet goed opbolt.

Jacques

Bij een zwaardere wort had ik een ander antwoord gegeven.
Het ligt zowel aan de hoeveelheid te vergisten wort als de zwaarte van het wort hoeveel gist je hoort te geven. Ook de vergistingstemperatuur is van invloed. Daarom hoor je bij een ondergistende gist meer gist te gebruiken dan bij een bovengistende gist.

Mr Malty geeft je hierin meer inzicht.

MM

Citaat van: Jacques op 07-12-2011  21:52 uBij een zwaardere wort had ik een ander antwoord gegeven.
Het ligt zowel aan de hoeveelheid te vergisten wort als de zwaarte van het wort hoeveel gist je hoort te geven. Ook de vergistingstemperatuur is van invloed. Daarom hoor je bij een ondergistende gist meer gist te gebruiken dan bij een bovengistende gist.

Mr Malty geeft je hierin meer inzicht.

Bedankt voor de link, daar had ik ook van te voren opgekeken. Die gaf aan dat ik meer gist nodig had dan één activator.

Jacques

Citaat van: MM op 08-12-2011  18:55 uBedankt voor de link, daar had ik ook van te voren opgekeken. Die gaf aan dat ik meer gist nodig had dan één activator.

Als ik invul dat ik 20 liter wort  (0,2 hl) heb met een begin SG van 1035 komt er bij mij als antwoord uit dat ik 1,4 pak nodig heb. Voor zo'n beperkte hoeveelheid gist hoef je geen starter te maken. Voorwaarde is wel dat de gist in goede conditie verkeerd. Als het opbollen wat langer duurt is het maken van een (kleine - lees 1 liter) starter wel aan te raden. Maar dan moet je ook opletten dat de voedingstoffen in de starter niet te snel opraken want dan gaat de kwaliteit van de gist ook weer achteruit. Zodra de activiteit van de starter vermindert hoor je de starter in de koelkast te zetten.

MM

Citaat van: Jacques op 08-12-2011  21:23 uAls ik invul dat ik 20 liter wort  (0,2 hl) heb met een begin SG van 1035 komt er bij mij als antwoord uit dat ik 1,4 pak nodig heb. Voor zo'n beperkte hoeveelheid gist hoef je geen starter te maken. Voorwaarde is wel dat de gist in goede conditie verkeerd. Als het opbollen wat langer duurt is het maken van een (kleine - lees 1 liter) starter wel aan te raden. Maar dan moet je ook opletten dat de voedingstoffen in de starter niet te snel opraken want dan gaat de kwaliteit van de gist ook weer achteruit. Zodra de activiteit van de starter vermindert hoor je de starter in de koelkast te zetten.

Bedankt voor de uitleg. Als het nodig is, zal ik je beschrijving toepassen.

MM

De gist is erg vers heb ik gemerkt. Ik heb rond 16:30 het binnenste pakketje kapot geslagen en om 20:00 was het pak bol. Dat betekent dat ik zondag ga brouwen.

MM

Gisteren gebrouwen. Wat een geweldige geur heeft die Engelse mout. Ik denk dat het bier ondanks het lage begin sg van 1035 toch een flinke smaak krijgt. Het brouwen ging gisteren redelijk soepel. Ik heb het brouwsel uiteindelijk met 3 liter verdund, omdat ik 3 liter te weinig had en een te hoog SG.

MM

Vandaag heb ik het bier overgeheveld. Het SG was 1013, ik verwacht dat er nog een paar puntjes vanaf gaan. De smaak van het bier was toch nog redelijk Mild. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

MM

Vorige week heb ik het bier gebotteld. Het SG is niet meer gedaald. De smaak had erg veel weg van broodkorst.

MM

De bovengenoemde versie van dit bier heeft een volle smaak. Het is al verward met een bier van 8%. :) De broodkorstsmaak is aan het afnemen. Er komt nu een meer moutige / biscuitachtige smaak naar voren.

Ik ben van plan het recept nog een keer te brouwen, maar nu met mout van Thomas Fawcett. Het bier zal niet helemaal hetzelfde worden, omdat ik donkere ambermout ga gebruiken. Ik ga iets dunner maischen, omdat dat gewoon weg praktischer is. Dan blijft de mout in mijn filterkuip nog onder staan. Ook dit bier moet weer gaan dienen om gist op te kweken, dit keer voor een IPA.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Mild
KenmerkVersie 2, giststarter IPA
Brouwdatum17-3-2012
BiertypeMild Ale (Dark)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1035 (3,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,5 liter
Maischdikte3,3 l/kg
Maischwater12,0 liter
Spoelwater16,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur63 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid28 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Fawcett Maris Otter69,4 %2500 gr4 EBC
Fawcett Crystalmalt15,3 %550 gr150 EBC
Fawcett Dark Ambermalt15,3 %550 gr112 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Fuggle (GB)4,8 %30 gr90 minuten22 EBU
Fuggle (GB)4,8 %5 gr15 minuten2 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1028 London Ale
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenGiststarter voor IPA.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C90 minuten3,3 l/kg

Opmerkingen

MM

Van het weekend heb ik het bier gebrouwen. De brouwdag ging redelijk goed. Ik gooide alleen mijn mout te vroeg in de maischpan. Ik maischte in bij 50°C. Ook had ik te weinig wort aan het einde van het koken. Ik hield 17,5 liter wort met een sg van 1051 g/L. Dit heb ik verdund met 4,5 liter water.

Vergelijkbare Topics (7)

16729

Reacties: 83
Gelezen: 30587

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7311

35549

Reacties: 14
Gelezen: 2931

18003

Gestart door JWVG

Reacties: 15
Gelezen: 5433

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.