Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Honingtripel

Gestart door 30cl, 21-10-2011 17:40 u

Vorige topic - Volgende topic

30cl

Beste mensen,
Het is tijd voor een proefbrouwsel. Honing voeg ik toe na de hoofdgisting. Iemand ervaring met het gebruik van honing, en dan vooral welke honing een lekkere geur/smaak geeft?

De laatste keer gebruikte ik de Honing van de appie (euroshoppert). Collega's reageerden met 'de vrouw vond het zo naar honing ruiken in de kamer'. Ikzelf vond de geur ook iets te overheersend in tegenstelling tot de smaak.

Schiet U maar!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoning Triple
Kenmerk
Brouwdatum8-10-2011
BiertypeTripel
Aantal liters10
Gewenst begin SG1074 (8,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater21,7 liter
Maischdikte3,6 l/kg
Maischwater9,3 liter
Spoelwater12,3 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Münchnermout type 112,0 %374 gr12 EBC
Pilsmout 3 EBC71,2 %2223 gr3 EBC
Kristalsuiker12,0 %374 gr0 EBC
Honing4,8 %150 gr2 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northern Brewer (D)10,0 %7 gr70 minuten24 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter500 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten3,6 l/kg
272°C20 minuten3,6 l/kg
378°C5 minuten3,6 l/kg

Celocelava

Hallo 1slokflesje,

Ik heb hier een 30 bijenvolken staan die heel het jaar honing verzamelen. Van de reuk van honing (dat zoetige) kom je nooit af, zelfs wanneer alle honing door de fermentatie wordt opgeslurpt ruik je het nog steeds, persoonlijk denk ik dat de reuk door propolis wordt veroorzaakt maar dat weet ik niet zeker. Het enige wat kan bijdragen aan het bier is honing van bijen welke bij oude plantenrassen (lavendel, boekweit, kastanje, acacia? enz) fourageren en daardoor een lichte "touch" geven. Ik doe hier ook wel honing bij de storting maar dan meer als natuurlijke suikervervanger en in kleine hoeveelheden.

Wel interressant, er zijn genoeg echte oude bieren waar honing een belangrijk bestanddeel van uitmaakt(e).

Groeten,

Peerrrr

30cl

Hmmm prima. Honing van dergelijke planten moet te krijgen zijn. Ik ga eens zoeken bij de reformzaken. Appie heeft over het algemeen ook een ruime keuze.
Zover ik weet is honing maar deels vergistbaar. Iets zoets zal het dus ook geven.
Ik merkte wel op dat vrouwen over het algemeen de honinggeur meer opviel dan mannen.

Celocelava

Yep,

Nectar is voor zover ik weet 100% fermenteerbaar maar honing niet omdat die duivelse bijen hun speeksel erbij tuffen...interessant om te zien hoe ze dat doen, doet wat pijn als ze je voor de zoveelste keer steken maar het is de moeite waard. Zonder alle vrouwen enz in het harnas te jagen, ik denk dat vrouwen over het algemeen beter zijn in het opvangen van reuken en die ook beter kunnen beoordelen...mijn vrouw ruikt op 2 kilometer dat ik bier heb gedronken....

Als ik er aan denk zal ik eens verder zoeken, er zijn verschillende websites over honing in bier, wijn en distillaat.

Groeten,

Peerrr

goom

Waarom niet minder suiker en meer honing er in?

30cl

Citaat van: goom op 22-10-2011  08:30 uWaarom niet minder suiker en meer honing er in?

Bij een vorig brouwsel was de honinggeur te nadrukkelijk aanwezig naar mijn smaak.. Barbar gebruikt 1 Kg honing per 30 L wort volgens http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6587.msg73630.html#msg73630 dit recept. Ik zou een meer subtiele honingtoets willen bereiken.

goom

Ok smaak is persoonlijk daar kan je niet over twisten.
Persoonlijk vind ik de barbar lucht en smaak heel lekker.
Succes

30cl

Citaat van: Celocelava op 21-10-2011  19:50 uHet enige wat kan bijdragen aan het bier is honing van bijen welke bij oude plantenrassen (lavendel, boekweit, kastanje, acacia? enz) fourageren en daardoor een lichte "touch" geven.

Acacia wordt het. Heel lichte honinggeur.

Celocelava

Acacia honing is inderdaad een goede keus, voor een volgende keer zou je ook aan boekweithoning kunnen denken dat is veruit de duurste honingsoort die bestaat en zeer subtiel in smaak en reuk.

Succes!

Peerrr

Edgar

Citaat van: Celocelava op 22-10-2011  20:22 uAcacia honing is inderdaad een goede keus, voor een volgende keer zou je ook aan boekweithoning kunnen denken dat is veruit de duurste honingsoort die bestaat en zeer subtiel in smaak en reuk.

Succes!

Peerrr

Hmmm, ik ken boekweithoning als een uiterst sterk smakende honing die een soort stalkarakter heeft. Bijna altijd verkocht gemengd met een neutrale honingsoort, vaak klaver, en dan zéér lekker. Puur zou ik er niet teveel van toevoegen...
(en was heidehoning niet nog kostbaarder...?)

beats

Ik heb al een aantal malen honingtripel gemaakt, dit met volgend basisrecept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoningbie
Kenmerkhoningtripel
Brouwdatum24-2-2010
BiertypeBlond(e)
Aantal liters18
Gewenst begin SG1061 (6,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement55,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater39,8 liter
Maischdikte2,9 l/kg
Maischwater21,0 liter
Spoelwater13,5 liter
Kooktijd100 minuten
Berekende kleur12 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC68,0 %5000 gr3 EBC
Havervlokken9,5 %700 gr4 EBC
Maïsvlokken4,1 %300 gr1 EBC
Tarwevlokken4,8 %350 gr4 EBC
Tarwemout13,6 %1000 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding4,6 %20 gr65 minuten12 EBU
Tettnanger (USA)3,8 %20 gr65 minuten10 EBU
Styrian Golding4,6 %15 gr10 minuten3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1200 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C20 minuten2,9 l/kg
263°C30 minuten2,9 l/kg
372°C20 minuten2,9 l/kg
478°C5 minuten2,9 l/kg

De honing voeg ik toe bij de warme lagering, die laat ik vervolgens 3-4 weken duren zodat de honing compleet uitgegist is.
De eerste maal gebruikte ik een 600 gr/20 L, dit gaf een redelijk neutrale touch. Hiertegenover zette ik een trappist gist, die ook voor voldoende fruitigheid zorgt en zeer goed uitgist.
De 2de maal gebruikte ik een linde-kastagnehoning van bij de plaatselijke imker en gebruikte ik 1 kg/ 20 L, hiertegenover zette ik de Chimay-gist. Persoonlijk vond ik de eerste versie de lekkerste, hoewel de honing in de 2de versie ook zeker niet té aanwezig was.

Volgende maand brouw ik'm opnieuw, honing van de imker is besteld, de welke juist weet ik nog niet. Ik ga terug een kilo gebruiken op 20L, en er de trappistgist opzetten, dat lijkt me de beste combinatie.

Wat heel belangrijk is, is dat je de honing niet hoger dan 60°C verwarmt. Hierbij komen giftige en smaak verpestende stoffen vrij. Persoonlijk neem ik het risico en verwarm ik de honing gewoon au-bain-marie tot hij vloeibaar genoeg is, deze giet ik dan zo bij het bier. Tenslotte is er op die moment al 7% alcohol gevormd en zo goed als geen zuurstof meer aanwezig, dat verkleint het risico op infectie aanzienlijk. Voor de berekening van alcoholgehalte reken ik een 80% suiker uit de honing.

De eerste keer had ik ook een deel honing gebruikt voor de hergisting op fles, ook zeker een aanrader!

30cl

CiteerDe honing voeg ik toe bij de warme lagering, die laat ik vervolgens 3-4 weken duren zodat de honing compleet uitgegist is.
De eerste maal gebruikte ik een 600 gr/20 L, dit gaf een redelijk neutrale touch. Hiertegenover zette ik een trappist gist, die ook voor voldoende fruitigheid zorgt en zeer goed uitgist.

Ik voeg de honing op het zelfde moment  toe. Aangezien de acaciahoning op mij nu al als zeer zacht over komt ga ik voor 200 gr per 10 L. iets lichter dus nog vergeleken met wat jij gebruikt.

Celocelava

Citaat van: Edgar op 23-10-2011  08:26 uHmmm, ik ken boekweithoning als een uiterst sterk smakende honing die een soort stalkarakter heeft. Bijna altijd verkocht gemengd met een neutrale honingsoort, vaak klaver, en dan zéér lekker. Puur zou ik er niet teveel van toevoegen...
(en was heidehoning niet nog kostbaarder...?)

Dat is maar net waar de honing vandaan komt, wij hadden dit jaar pure boekweithoning (2 hectare naast onze bijenkasten) en die was uiterst zacht van smaak en reuk. Heidehoning is inderdaad nog duurder, er staan nu eenmaal niet zoveel bloemen op de hei...

30cl

Begin SG na koeling was 1070 op 24-10-11. Bij SG 1025 op 27-10-11 over geheveld in glazen fles en 250 g honing toegevoegd. Nu op 12-11 eind SG van 1010. Dacht dat honing een 'trage' suiker was. De 3787 heeft er vergeleken met vorrige gist toch vaart achter gezet!

MO

Neem je een keer wat flesjes voor me mee? Dan kunnen we ruilen met mijn recentelijke honingbieren. Ik heb op 9 kg mout 2 kg honing toegevoegd, honing toegevoegd aan gekoeld wort voor vergisting. Belachelijk ver uitvergist (1004 met de S33!) en ook duidelijk te droog van smaak. Honingbieren moeten volgens mij wat langer rijpen, hij smaakte laatst al beter.

30cl

Citaat van: MO op 24-11-2011  10:01 uNeem je een keer wat flesjes voor me mee? Dan kunnen we ruilen met mijn recentelijke honingbieren. Ik heb op 9 kg mout 2 kg honing toegevoegd, honing toegevoegd aan gekoeld wort voor vergisting. Belachelijk ver uitvergist (1004 met de S33!) en ook duidelijk te droog van smaak. Honingbieren moeten volgens mij wat langer rijpen, hij smaakte laatst al beter.

Prima! Neem ik mee. Hij zit nu twee weken op fles. Kan flesje openen om CO2 te controlleren. Verder zal hij nog moeten rijpen..
Ik ben helaas mijn aantekeningen kwijt van vorig honingbier. Weet nog wel dat die op 1004 ook eindigde. HD-crash is funest voor receptbestanden... En de rest ook..

MO

Daarom heb ik een dubbele back up, zeker voor mijn recepten (maar ook bv voor mijn facturen). Externe harde schijf en back up op 2e laptop.

30cl

Citaat van: MO op 24-11-2011  19:04 uDaarom heb ik een dubbele back up, zeker voor mijn recepten (maar ook bv voor mijn facturen). Externe harde schijf en back up op 2e laptop.

Ik gebruik nu altijd een logboekformulier van http://www.brouw-bier.nl/praktijk/stappen/logboekformulier.aspx. Hiernaast alles op usb-stick en HD

30cl

Citaat van: MO op 24-11-2011  10:01 uNeem je een keer wat flesjes voor me mee? Dan kunnen we ruilen met mijn recentelijke honingbieren. Ik heb op 9 kg mout 2 kg honing toegevoegd,

9 Kg mout ---- 2 Kg Honing  ---> 600 gr per 3 Kg mout
3 Kg mout ---- 250 gr honing

Ben benieuwd naar de verschillen in smaak!

Gister een flesje open getrokken. Druk is bijna goed. Smaak veel belovend. Nog wat laatste bottelsuikers wegsnoepen. Dan gaat hij koud.

Vergelijkbare Topics (1)

37811

Reacties: 2
Gelezen: 1428

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.