Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Niet echt een saison

Gestart door JWVG, 26-07-2011 11:39 u

Vorige topic - Volgende topic

JWVG

Ha allemaal,

ik moet voor ons ALBV project een mooie gistslurry van zowel de Franse als Belgische Wyeast Saison gisten hebben. Daarom wil ik a.s. zondag een biertje brouwen dat ik splits in 2 keer 11 liter. De gistkoek moet dan genoeg zijn voor twee ALBV's van ieder 11 liter.

Voor de aardigheid wilde ik eens terug gaan naar een van de allereerste allgrain recepten die ik heb gemaakt (ik woonde toen nog in de VS). Ik noemde het destijds 'Saison Rajotte' omdat het gebaseerd was op een recept uit het boek van Pierre Rajotte. Achteraf is het helemaal niet echt een saison; zo gebruikte ik de Chouffe gist, en zat er koreander bij, en de hopsoorten zijn ook al niet bepaald 'spot-on'. Eigenlijk meer een Belgische Pale Ale. Maar dat doet er niet toe - ik heb goede herinneringen aan het bier, en wil het ongeveer nabrouwen. Maar dan dus wel met de Saison gisten.

Hier kwam ik ongeveer op uit:

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          22.00    Wort Size (L):     22.00
Total Grain (kg):         4.78
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.52
Anticipated EBC:          16.5
Anticipated IBU:          21.3
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  5.4     0.26 kg.  Suiker ( Kristal )            Nederland      1.047      0
  5.4     0.26 kg.  Tarwemout                     België         1.035      4
  1.0     0.05 kg.  Chocolade Mout (  900 )       België         1.030    800
 85.8     4.10 kg.  Pilsener 3                    België         1.037      3
  2.3     0.11 kg.  Cara Red                      Duitsland      1.030     40

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 45.00 g.     Hallertauer Mittelfruh            Whole    3.60  19.5  90 min.
 15.00 g.     Saazer                            Whole    2.90   1.8  10 min.

Yeast
-----

Wyeast 3724 Belgian Saison / Wyeast 3711 French Saison (Beiden rechtstreeks vanuit een vers opgebold Wyeast XL pack)

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  65  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          78  Time:  10
Sparge Temp :                 78  Time:   0

Qua vergisting wil ik een week op 25C, dan hopelijk overhevelen en het ALBV brouwsel op de gistkoek. Het nagistvat blijft dan nog een weekje op 25C vanwege de hoofdvergisting van de ALBV (ik hoop alle 4 de brouwsels in mijn gistkast te passen, namelijk...) en daarna op 20C voor zolang nodig is.

Wat denken jullie? Misschien nog een beetje tam, he? In het oorspronkelijke recept ging koreander - 6 g vers gecrusht. Leek me wel weer leuk om (voor de eerste keer sinds heel lang!) weer eens koreander te gebruiken. Zou dat werken in dit bier? En is dit een goede hoeveelheid? Een alternatief is om de hopgift op te voeren, maar dat doe ik al bijna altijd tegenwoordig, dus nu misschien een keertje niet?

:degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 26-07-2011  11:39 uWat denken jullie?

Als je beide gisten op dezelfde temperatuur gaat houden, gaat het bij de een wel goed (De franse versie) en bij de ander iets minder goed (De Belgische versie). IK begrijp dat het lastig is om beide brouwsels op verschillende temperaturen te houden. Maar helaas werkt het met deze gisten nu eenmaal zo. Ik denk dat 25 ºC voor de Belg een beetje laag is....

Adrie

Leuk recept. De gisten geven naar mijn ervaring al zoveel fruitigheid en kruidigheid dat koriander niet echt nodig is. Als je het per sé wilt, houd de dosering dan beperkt.

Ik ben heel benieuwd hoeveel smaakverschil er tussen de brouwsels gaat zitten. Wat dat betreft is dit natuurlijk een prima experiment. Ook al om de verschillen goed te kunnen evalueren zou ik geen koriander gebruiken en de hoppigheid beperkt houden.

JWVG

OK, geen koreander en niet meer hop. Je hebt wel een punt, Adrie!

@Oscar: tja, lastig, maar ik ga niet twee dingen (gistsoort en vergistingstemperatuur) veranderen, en de verschillen dan aan 1 ding (gistsoort) toeschrijven. Ik snap best dat daar ook nadelen aan zitten, maar zo ga ik het doen. Ook bij de ALBV trouwens, waar jij dan waarschijnlijk drie dingen (gistsoort, vergistingstemperatuur en brouwdag) tegelijk varieert, en de verschillen aan 1 ding (gistsoort zult toeschrijven). Klassiek voorbeeld van de 'wetenschappelijke' aanpak vs de 'ambachtelijke' aanpak  ;) (waarbij beiden prima kunnen werken, hoor, geen zin in een hele discussie hierover).

JWVG

Deze brouw ik vandaag - ik ben al aan het uitmaischen. Recept is hetzelfde gebleven, behalve dat ik de koriander heb geschrapt en de 65 ºC stap 10 minuten langer (dus 70 minuten totaal) heb gemaakt.

Het is een prachtige brouwdag!  :brouwen:

JWVG

Zo, deze zit keurig in het vat, en ik heb alles aan kant en ga zo lekker op het terras zitten met een groot glas... wijn!

Het verliep bijna helemaal voorspoedig, op 1 actie in de categorie 'best wel stom' na. Na het overpompten van de afloop in het kookvat (dat vrij hoog staat), zette ik de pomp uit maar vergat de kraan van de slang terug te draaien, waardoor het stomme ding het wort weer begon terug te hevelen in de opvangbak van de afloop, waar toen net de laatste afloop met brokjes en stukje ed in liep. Dat kon ik dus niet meer gebruiken, waardoor ik een wat lager rendement heb (65%). Dat lagere rendemen is grotendeels in het SG gaan zitten, dat 1.052 ipv 1.055 is. Nou ja, geen man overboord.

Het staat nu al mooi op 25 ºC - ben heel benieuwd hoe snel het los gaat.

Hopmans

Citaat van: JWVG op 02-08-2011  16:30 uZo, deze zit keurig in het vat, en ik heb alles aan kant en ga zo lekker op het terras zitten met een groot glas... wijn!

Goed bezig (ook al is het wijn), hier koelt het al weer behoorlijk af door zeemist.
Zonnetje is weg.

NewLine

Ik ben wel eens benieuwd naar de vergisting met de 3724 op 25C en dan lager. Bij mij had ie een week op 35 en dan terug naar 24, maar daar viel ie zo goed als stil (2SG/week). Staat nu terug op 30graden...
Als het bij jou goed gaat, dan ligt het aan mijn gistmethode (rechtstreeks uit de XL)

JWVG

Ik hou je op de hoogte, Newline! Vergistingstemperatuur is een hot issue bij deze gist, en mijn ervaringen tot nu toe zijn op z'n zachtst gezegd waardeloos  :P. Dus wie weet doe je het relatief nog goed  ;).

William

Het lijkt hollen of stilstaan. Of je bent met een week klaar of je bent de gistkast een maand kwijt. Ik ben ook erg benieuwd.
Mijn twee brouwsels met de Belgische variant waren beiden binnen een week klaar met op 23°C beginnen en dan snel naar 32°C.

NewLine

Citaat van: William op 02-08-2011  21:26 uMijn twee brouwsels met de Belgische variant waren beiden binnen een week klaar met op 23°C beginnen en dan snel naar 32°C.

Was dat met de Wyeast 3724 of Dupont opkweek? Persoonlijk heb ik sterke twijfels dat de 3724 en Dupont hetzelfde zijn (vooral gebaseerd op dat ik merk dat nogal veel mensen met de 3724 stilstaan, maar met Dupont opkweek heel rap klaar zijn)

William

Citaat van: NewLine op 02-08-2011  21:35 uWas dat met de Wyeast 3724 of Dupont opkweek? Persoonlijk heb ik sterke twijfels dat de 3724 en Dupont hetzelfde zijn (vooral gebaseerd op dat ik merk dat nogal veel mensen met de 3724 stilstaan, maar met Dupont opkweek heel rap klaar zijn)

Je hebt gelijk, dit was de Dupont flesopkweek. Maar ook met de 3724 ben ik wel eens in een week klaar geweest.

JWVG

Nou ja  :o!. Dit is de raarste vergisting die ik ooit heb meegemaakt (hoe vaak zou dat al wel niet gezegd zijn op dit forum ivm 1 van deze 2 gisten?) Ik had het op 25 ºC gezet, en er leek heel weinig te gebeuren. Heel weinig schuim, heel weinig bubbels toen ik keek. Daarom na een dag of 4 (ik was heel druk, dus kon er ook niet zo goed op letten) de temp verhoogd naar 27.5 ºC ivm de optimale temperatuur van de French Saison. Geen merkbaar verschil. Toen vanavond eindelijk eens een monster genomen van beiden, met half in het achterhoofd dat het helemaal niets zou gaan worden met deze gistkoek voor het ALBV project... Zijn ze allebei opeens poepie uitvergist! De French naar 1.003 (sowieso nog nooit gehaald in Brouwerij Calvijn), de Belgian naar 1.009! Tjongejonge! Het smaakt nog een beetje maf, maar dat hoort bij de gist.

Geen flauw idee wanneer al die vergisting nou heeft plaatsgevonden  :weetniet:. Zelfs saisons gisten produceren CO2, zou je zeggen.... Het zal dan wel s nachts zijn gebeurd.

Ik wil het bier niet overhevelen voor za of zo, als ik de ALBVs ga brouwen, maar denk dat ik de temperatuur maar ga laten zakken tot een graadje of 22 ºC, om de gist een beetje te beschermen. Wat denken jullie?

William

Citaat van: JWVG op 14-08-2011  21:26 uIk wil het bier niet overhevelen voor za of zo, als ik de ALBVs ga brouwen, maar denk dat ik de temperatuur maar ga laten zakken tot een graadje of 22 ºC, om de gist een beetje te beschermen. Wat denken jullie?

Het zijn blijkbaar solitaire gistjes, geen aandacht en affectie nodig.

Ik zou de bieren ook zolang mogelijk op de gist laten staan zodat de gisten zolang mogelijk door kunnen gaan. Misschien willen ze willen wel onder de 1000 :weetniet: . Ik denk dat je maar minimaal hoeft te koelen als je de vergisting van de ALBV ook weer warm start.

JWVG

OK, ik ga maar terug tot 25  ºC en laat ze daar op staan.

Het is nog onwijs troebel trouwens. Ik hoop maar dat ik die 4 batches met saison gist een beetje weggedronken krijg  :nut:. Hierna ga ik een waanzinnig strakke APA en lager brouwen, dat weet ik wel!

William

Citaat van: JWVG op 14-08-2011  21:50 uHet is nog onwijs troebel trouwens. Ik hoop maar dat ik die 4 batches met saison gist een beetje weggedronken krijg  :nut:. Hierna ga ik een waanzinnig strakke APA en lager brouwen, dat weet ik wel!

Achteraf (ja ja) had je de opkweekbrouwsels flink moeten hoppen met US hops. Ik ben dat met mijn opstartbrouwsel ook gedaan en dat is echt een heerlijk bier geworden. De fruitigheid van de saison gist en z'n droge karakter leent zich enorm goed voor karakteristieke hoparoma's.

Vergelijkbare Topics (7)

41494

Gestart door Fractus

Reacties: 8
Gelezen: 5524

9661

Reacties: 21
Gelezen: 6556

33721

Reacties: 6
Gelezen: 2030

16327

Gestart door Erick

Reacties: 16
Gelezen: 7397

21-11-2010 18:20 u
door Erick
24296

Gestart door piele

Reacties: 6
Gelezen: 3087

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.