Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Heersend Haverbier

Gestart door Gerb, 28-05-2011 19:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Ik kreeg een ingeving vanochtend toen ik in de supermarkt havervlokken in het schap zag liggen. Hiermee heb ik een klein brouwsel haverbier gemaakt. Het recept is vrij simpel maar ik ben benieuwd naar de smaak. De gist (WB-06) leek me goed passen bij dit bier. Ik heb een uitgebreid maischschema gebruikt zoals hieronder is weergegeven. Het wort is flink troebel.

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Heersend Haverbier
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : A Witbier                 
Aantal liters------- : 5 liter
Gewenst begin SG---- : 1045
Brouwzaalrendement-- : 72 %   

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 9 liter
Spoelwater---------- : 5 liter
Maischwater--------- : 4 liter
Kooktijd------------ : 25 minuten
Berekende kleur----- : 7.3 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 19 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
50% 000506 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
50% 000506 g Havervlokken                      4    EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Pellets---00010 g  05.2 %az  025 min P Spalter Select (D)             

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : Fermentis Safbrew WB-06             
Gist toegevoegd als- :
Volume-------------- :  Ltr
Beluchtingstijd----- :  uur
Temperatuur--------- : °C

Ik heb laatst een refractometer gekregen en daarmee heb ik een aantal metingen in de tijd gedaan. Onderstaande grafiek laat de relatie zien tussen de maischtemperatuur en het verloop van de Brix. Ik twijfel wel of dit echt brix is, ik geloof het nooit.

William

Een eindbrix van 20 krijg ik alleen bij een bier waarbij ik rond een sg van 1080-1085 wil uitkomen. Jouw getallen lijken me dan ook geen Brix- getallen.

Gerb

Ok, dat had ik al even opgezocht. Ik kan nergens vinden wat een getal van 20 met een dichtheid van 1045-1050 zou moeten corresponderen. Bedankt!

Gerb

Er zat blijkbaar nog een vergeeld boekje bij (1983) waarin staat dat het gaat om "arbitrary units reading 0 to 30". Zelf vast te stellen dus. Daar heb ik dus niet veel aan, behalve dat ik kan zien dat er geen verandering meer plaatsvindt op een gegeven moment.

De geur van het wort was trouwens heel fris, citroenachtig. Ook door de hop maar het brouwsel zelf deed ook citrusachtig aan.

Nerro

Een paar keer vaststellen met de hydrometer wat je SG is en dan kijken welke waarde daarbij hoort op de refractometer. Dan weet je de conversiefactor (of als het geen lineair verband is de conversieformule). Tabelletje printen en klaar is Gerb :)

Gerb

Ja! lekker arbitrary.. er zit niks anders op denk ik. Bedankt voor je input!  :)

Nerro

Waarom zou daar wat mis mee zijn? Door het zo te doen weet je meteen zeker dat de SG klopt met je gemeten waarde. De meesten gebruiken een Brix waarde maal vier. Dat is niet heel erg precies, dan kun je het beter op deze manier doen. Persoonlijk zou ik de eerste 10 brouwsels lang de begin en eind SG's bepalen met de hydrometer en de refractometer. Daarna heb je een mooie benchmark met een redelijke foutmarge.

Oscar

Citaat van: Nerro op 29-05-2011  00:12 uDe meesten gebruiken een Brix waarde maal vier. Dat is niet heel erg precies,

Niet precies, maar voor de praktijk een goede (grove) richtlijn. Voor de precieze getallen gebruik je dan weer je brouwsoftware   ;)

Gerb

Dit bier staat alweer lekker te vergisten. Door de overmatige eiwitvlokking in dit bier en mijn wat slordige filtering door een laag filterbed, is er tijdens de vergisting een flinke pruik met gist, eiwit en CO2 op het bier te zien. Mooi om te zien.

Wat me nog wel opviel aan mijn metingen, was dat wanneer er een verhoging van de temperatuur (>60 graden) had plaatsgevonden, ik ook een flinke verhoging van de "dichtheid" meette, die vervolgens (na ong. 10 min) weer iets lager uitpakte. Is dit een bekend verschijnsel of heeft het puur te maken met het roeren van de maisch?

Vergelijkbare Topics (2)

695

Reacties: 53
Gelezen: 21108

25869

Reacties: 5
Gelezen: 3254

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.