Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Orvalgist voor de nagisting

Gestart door PeterH, 28-03-2011 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

PeterH

Ik heb de discussies over het brouwen van Orval proberen te volgen. Ik ben van plan de hoofdgisting met een "neutrale" gist (Fermentis Safale S-04) te doen. Daarna wil ik dan het bodempje Orvalgist regelrecht uit de fles toevoegen. Hier zijn kennelijk al goede ervaringen mee opgedaan. Mijn vraag is: hoeveel flessen Orval moet ik (bijna) leeg drinken om het proces goed op gang te laten komen voor 40 liter? Zou 4 voldoende zijn?  :proost:

Adrie

Citaat van: PeterH op 28-03-2011  22:10 uMijn vraag is: hoeveel flessen Orval moet ik (bijna) leeg drinken om het proces goed op gang te laten komen voor 40 liter? Zou 4 voldoende zijn?  :proost:

De vraag is: hoeveel kun je er op?  :D

Het gaat je bij de Orval om de Brettanomyces. Deze soort gist groeit langzaam en het duurt maanden voordat hij zijn karakter echt laat zien. Giststarters maken heeft dan ook niet zo heel veel zin, omdat Brett zich nu eenmaal niet snel vermeerdert in een starter. Op 40 liter zou 4 flesjes voldoende moeten zijn. En heb geduld. Het kan wel even duren voordat je iets van de Brett gaat merken. Bottel dan ook niet te snel; laat het bier nog maar een maand of twee staan bij een graad of 15 voordat je gaat bottelen. Mijn ervaring met bieren met Brett is, dat deze heel langzaam doorgist op fles met mogelijk spuiters, of erger nog bommen, tot gevolg.

Ronnie

Het flesje Orval heeft niet alleen die Brettanomyces mee in de fles, maar er zit ook nog heel wat van de hoofdgisting in, en die is een "gewone" die ook flink doorboert en snel actief is.
De vergistingsgraad van je S-04 vervalt in het niet t.o.v. de Orvalgist.

Maar dan wel een startertje maken. Dat is beter dan een klikje die danmaar na bottelen zijn werk zou beginnen doen en zodoende spuiters zou maken  ;D

Ik weet niet wat de startSG van je bier is, maar een Orvalstarter gaat diep. Als je per sé met S04 wil werken om smaken te accentueren, kan dat wel, echter maar een heel klein beetje. De Orval zal het toch finaliseren volgens zijn karakter: dus diep uitgisten met een Brett accent die gedurende weken en maanden evalueert.

Ronald_

Citaat van: Adrie op 29-03-2011  08:38 ubottelen. Mijn ervaring met bieren met Brett is, dat deze heel langzaam doorgist op fles met mogelijk spuiters, of erger nog bommen, tot gevolg.

Maak maar eens een niet te koud flesje Orval open met een aansteker (geen plop, maar BAM  :))

PeterH

Ik heb vandaag mijn Orval gebrouwen. 40 liter staat, verdeeld over twee mandflessen, klaar voor de vergisting.
Ik heb de korrelgist toegevoegd voor de hoofdgisting, maar vraag me wel af of ik de mandflessen nu eerst op 20-22 graden moet zetten of toch gewoon op die 15 graden (Orval-temperatuur) moet houden?
Wie heeft het verlossende antwoord?  :weetniet:

Ronnie

Je houdt blijkbaar vast aan die korrel?  :(   jammer.

Doe maar 22°C en geef zo rap als het kan een starter van Orval, dus niet zo maar wat flesbodempjes, of dat komt niet goed, geloof me.

Wie niet horen wil, moet zich laten begushen of bespuiten  >:D

VEMP

Pas op de met de Orvalgist. Als je bier niet volledig is uitgegist, dan gaat hij langzaam door in de flesjes en is er kans op explosie.

ciesvandekwis

Ik heb eergisteren 18 liter Orval kloon op gistingsvat gedaan, en met zo'n liter starter op basis van 2 flesjes Orvaldepot gevoed (in een week opgekweekt). Hoofdgisting liet wel een 6-tal uurtjes op zich wachten, maar nu staat het waterslot te broebelen als gek.
EN alles voor de eerste keer in mijn omgebouwde koelkast met chinese TC die perfect werkt. Smells like victory! :brouwen:
Bij wijze van experiment heb ik de suiker (500 g witte kandij) in het recept nog niet toegevoegd, ik plan dit tegen het einde van de hoofdgisting te doen zodat alles nog wat verder doorgist. Goed idee of niet?

Jacques

Goed idee. Dit zorgt inderdaad voor een hogere vergistingsgraad.

PeterH

Nu na 1,5 jaar kom ik dit onderwerp weer eens tegen. Ik vind het toch wel aardig om te laten weten dat deze manier van Orval maken bijzonder goed is geslaagd. Het bier was fantastisch van smaak en amper bleef goed overeind in een vergelijking met het orgineel. de  kleur was een tikje donkerder, de typische Orval smaak was rijkelijk aanwezig. Het spuiten (of barsten) heeft zich niet voorgedaan. Wel was er een prachtige stevige schuimlaag.

Na de eerste gisting ( ruim 1 week gewacht) heb ik het geheel over geheveld in schone mandflessen en daar de resten van 6 flesjes Orval toegevoegd. (uit praktische overwegingen heb ik dit zware werk maar verdeeld over twee avonden ;-) De rand van de Orvalflesjes heb ik even door een vlam gehaald om verontreiniging zo goed mogelijk uit te sluiten. Pas na 3 weken is het gebotteld toen er al een paar dagen nauwelijks meer beweging in het waterslot te zien was. De gisting op fles is traag op gang gekomen en is lang door gegaan. Beetje geduld is wel nodig maar dan heb je ook wat.

Kortom, eerst een neutrale korrelgist en daarna restjes Orval, werkt prima.
Succes ermee.

Vergelijkbare Topics (7)

43518

Reacties: 23
Gelezen: 2607

25611

Reacties: 10
Gelezen: 4293

780

Reacties: 16
Gelezen: 9071

29863

Gestart door Brouwers

Reacties: 0
Gelezen: 1774

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.