Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel

Gestart door MM, 22-02-2011 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

MM

Mijn vorige brouwsel heb ik afgelopen weekend gebotteld. Daarom vind ik het tijd om binnenkort een nieuw recept te brouwen. De Cara-amber wil ik met dit recept uit proberen, omdat ik de mout nog niet heb gebruikt. De Cara-amber moet meer diepte aan de smaak geven. De grote hoeveelheid zou het recept fris moeten houden. Ik twijfel nog of ik een tweede zakje T-58 ga opnemen in het recept.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Tripel
Kenmerk
Brouwdatum1-6-2011
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1082 (8,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25,8 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater14,7 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur22 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC83,3 %4500 gr3 EBC
Cara-amber7,4 %400 gr60 EBC
Kristalsuiker9,3 %500 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle9,1 %10 gr90 minuten15 EBU
Hallertauer Perle9,1 %15 gr30 minuten16 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %10 gr30 minuten4 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %10 gr15 minuten3 EBU
Hallertau Hersbrücker3,4 %10 gr10 minuten2 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)8 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C60 minuten3,0 l/kg
273°C20 minuten3,0 l/kg
378°C5 minuten3,0 l/kg

Albertus

Citaat van: MM op 22-02-2011  16:38 uIk twijfel nog of ik een tweede zakje T-58 ga opnemen in het recept.

Lijkt mij wel verstandig bij dit begin SG, ondanks de 15 liter.

Bert

MM

Citaat van: Albertus op 22-02-2011  17:40 uLijkt mij wel verstandig bij dit begin SG, ondanks de 15 liter.

Bert

Ok bedankt, ga ik doen.

RobinB

Nah, hoeft niet hoor!
Ook mr Malty adviseert 1 pakje.

Vooral als je het suiker bij de nagisting toevoegt lijkt het me geen enkel probleem.

MM

Citaat van: RobinB op 22-02-2011  20:33 uNah, hoeft niet hoor!
Ook mr Malty adviseert 1 pakje.

Vooral als je het suiker bij de nagisting toevoegt lijkt het me geen enkel probleem.

Ik denk dat ik het toch maar doe, voor de zekerheid. Daarnaast is het voor mij makkelijker om de suiker toe te voegen bij het koken. De laatste keer dat ik suiker heb toegevoegd bij de nagisting, had ik problemen met het uit vergisten van mijn bier. Daarnaast heb ik begrepen uit Brew like a monk dat Belgische bieren wel wat meer suiker mogen hebben.

Daarnaast heb ik nog even bij Mr. Malty gekeken, die adviseert 1,1 pakje en bij oudere gist 1,3 pakje. Dat rond ik liever af naar boven. :)

MM

Vandaag gebrouwen, het sg is 1072 en de hoeveelheid 14 liter. Ik had mijn rendement iets rooskleuriger ingesteld, om te zorgen dat ik een hoppig biertje zou krijgen. Dus dat is een reden van een het tegenvallende begin sg. Een tweede reden is dat ik weer te grof geschroot heb, denk ik.

janjansen

MM, puur uit nieuwsgierigheid: waarom gebruik jij een (deze) korrelgist?

Overigens heb ik zaterdag ook een tripel-achtig iets gebrouwen.
StartSG 1068 (dus meer iets blondig als ik het biertypensysteem goed begrijp).
ook 8 gram koriander, maar op 22L.
Als hop Magnum en Perle.
mout pils en cara (10%) en suiker 15%.
Westmalle opgekweekt en een experimentele zoetstoftoevoeging.

Ik zou deze twee wel eens naast elkaar willen proeven  :proost:

MM

Citaat van: janjansen op 13-03-2011  18:58 uMM, puur uit nieuwsgierigheid: waarom gebruik jij een (deze) korrelgist?

Overigens heb ik zaterdag ook een tripel-achtig iets gebrouwen.
StartSG 1068 (dus meer iets blondig als ik het biertypensysteem goed begrijp).
ook 8 gram koriander, maar op 22L.
Als hop Magnum en Perle.
mout pils en cara (10%) en suiker 15%.
Westmalle opgekweekt en een experimentele zoetstoftoevoeging.

Ik zou deze twee wel eens naast elkaar willen proeven  :proost:

De reden voor de gistkeuze is dat dit de enige Belgische korrelgist is. De keuze voor een korrelgist is dat ik op dit moment niet echt de tijd heb om me verdiepen in vloeibare gisten

Herman

Citaat van: MM op 15-03-2011  19:02 uDe reden voor de gistkeuze is dat dit de enige Belgische korrelgist is. De keuze voor een korrelgist is dat ik op dit moment niet echt de tijd heb om me verdiepen in vloeibare gisten
Je hoeft je niet te verdiepen, je hoeft alleen maar te smacken!

Oscar

Citaat van: MM op 15-03-2011  19:02 udat ik op dit moment niet echt de tijd heb om me verdiepen in vloeibare gisten

;D ;D Reactie van Herman is juist !! Maar giststarters maken heb je ook nog geen ervaring mee denk ik.
Advies: bewaar wat wort van een brouwsel en ga eens proberen een gist uit een flesje op te kweken zonder de bedoeling deze te gebruiken. Gewoon ter lering en ervaring. Dit haalt de druk eraf en je leert er erg veel van betreffende gist opkweken!

Zomaar een tip van iemand met ervaring... :brouwen:

MM

Citaat van: Oscar op 15-03-2011  23:15 u;D ;D Reactie van Herman is juist !! Maar giststarters maken heb je ook nog geen ervaring mee denk ik.
Advies: bewaar wat wort van een brouwsel en ga eens proberen een gist uit een flesje op te kweken zonder de bedoeling deze te gebruiken. Gewoon ter lering en ervaring. Dit haalt de druk eraf en je leert er erg veel van betreffende gist opkweken!

Zomaar een tip van iemand met ervaring... :brouwen:

Die techniek heb ik wel al geprobeerd. Zo heb ik ooit eens Sahti gist opgekweekt. Ook wil ik drinkbare (lekkere) giststarters maken. Dus ik wil gist gaan opkweken met 15 - 20 liter bier van met een begin sg van rond 1040.

MM

Citaat van: Herman op 15-03-2011  23:10 uJe hoeft je niet te verdiepen, je hoeft alleen maar te smacken!

Ik weet graag wat ik doe. ;D

bazje

Citaat van: MM op 17-03-2011  21:54 uOok wil ik drinkbare (lekkere) giststarters maken. Dus ik wil gist gaan opkweken met 15 - 20 liter bier van met een begin sg van rond 1040.

Doe ik (en vele met mij) regelmatig.  ;D
Laatst nog een zomerwiezen als resultaat....

MM

Gisteren dit bier geheveld. Het was nog behoorlijk troebel. Iets wat ik vaker heb gehad bij slecht geschrootten mout. Het SG was 1018. Ik verwacht volgende week te bottelen.

RobinB

Citaat van: MM op 27-03-2011  11:49 uHet was nog behoorlijk troebel. Iets wat ik vaker heb gehad bij slecht geschrootten mout.

Waarom zou slecht(er) geschroten mout troebel(er) bier geven? ??? :weetniet:

MM

Citaat van: RobinB op 27-03-2011  13:10 uWaarom zou slecht(er) geschroten mout troebel(er) bier geven? ??? :weetniet:

Ik heb geen idee, ik heb wel gemerkt dat dit bij mij het geval is. Ik heb tot nu toe twee brouwsels gemaakt, waarbij het mout slecht geschroot was en het bier troebel. Misschien is het stom toeval en was ik bij het filteren niet kritisch genoeg.

Albertus

Wat bedoel je met "slecht geschroot mout" ?
Te fijn geschroot of juist te grof?

Bert

orangeloo

Citaat van: MM op 22-02-2011  16:38 uIk twijfel nog of ik een tweede zakje T-58 ga opnemen in het recept.
Ik gebruik altijd 1 zakje voor 15 liter, nog geen problemen mee gehad.
Citaat van: Herman op 15-03-2011  23:10 uJe hoeft je niet te verdiepen, je hoeft alleen maar te smacken!
Is wel 4x zo duur voor 15 liter moet je de XL verpakking nemen van € 9.15
Maar ik moet wel toegeven dat het resultaat van de gist bij mij wel een beter resultaat gaf. (lekkerder bier)
En daar gaat het tenslotte om.
Ik heb trouwens aan het einde van de nagisting van de eerste brouw met de Wyeast nog een keer gebrouwen en de gistkoek hergebruikt.
Druk je de kosten toch nog iets en moet je je nog steeds niet verdiepen in een giststarter.
Voor een beginner zoals ik wel net zo prettig.

Als ik ga lezen hoe een giststarter te maken lees ik veel problemen.

Wort van 1040. (heb ik niet) nu wel een zak moutextract gekocht maar hoe doe je dat??
En dan ook nog hoeveel poeder per liter???
Een magneetroerder, ook niet het goedkoopste gereedschap.
Beluchten, ja en hoe??? weer kosten
Nog andere toevoegingen...
Al bij al, om dit thuis allemaal uit te vogelen is dat best een klus voor een beginner.
Maar gelukkig hebben we HOBBYBROUWEN .NL

RobinB

100 g/L en ff schudden voor gebruik.

Is dat nu zo moeilijk?
:weetniet:

overigens hoef je bij zo'n XL pak geen starter te maken(15L <1060), dus dat is net zo simpel als een korrel toch?

orangeloo

Wat zijn we weer liefjes.... >:D
Citaat van: RobinB op 27-03-2011 &nbsp;21:12 uIs dat nu zo moeilijk?
:weetniet:
Alles wat je weet is niet moeilijk, maar zoals ik al zei moet je het wel eerst weten. of uit zoeken.
Citaat van: RobinB op 27-03-2011 &nbsp;21:12 uoverigens hoef je bij zo'n XL pak geen starter te maken(15L <1060), dus dat is net zo simpel als een korrel toch?
Dat is dus wat Herman ook al zegt...

MM

Citaat van: Albertus op 27-03-2011 &nbsp;17:53 uWat bedoel je met "slecht geschroot mout" ?
Te fijn geschroot of juist te grof?

Bert

Het gaat om te grof geschroot mout.

RobinB

Citaat van: orangeloo op 27-03-2011 &nbsp;21:33 uDat is dus wat Herman ook al zegt...

Daarom is dat ook een ideale opstap.

CiteerWat zijn we weer liefjes.... >:D

Was niet onaardig bedoeld of zo hoor! Gewoon oprechte verbazing.
Een simpele starter is inderdaad simpel, daarna kan je het zo moeilijk maken als je zelf wilt... :brouwen:
:)

MM

Net gebotteld het sg was 1014. Het brouwsel was nog wel behoorlijk troebel. Ik gok dat het deze keer door gist kwam.

Herman

En, hoe luidt het oordeel?

MM

Het was geen top bier. Ik ben nog steeds geen fan van de gist. Daarnaast was de Cara-amber misschien iets te donker.

Mijn proefnotitie van 11 juni:

- Geur: kruidig (waarschijnlijk de gist), zoetig, appels. Dat appels is het bier blijven houden, door volgens mij een combinatie tussen de gist en de mout.
- Uiterlijk: Rood/Amber, kleine schuimkraag (zakte snel weer in), schuim blijft goed plakken
- Smaak: Zoetig, appelsap, licht bitter, iets karamel waarvan ik niet vond dat het er in thuis hoorde.

Vergelijkbare Topics (7)

39544

Reacties: 43
Gelezen: 5790

23775

Reacties: 9
Gelezen: 3558

738

Gestart door JWVG

Reacties: 56
Gelezen: 26261

45040

Reacties: 9
Gelezen: 951

28484

Gestart door NiekBBQ

Reacties: 13
Gelezen: 5041

13080

Gestart door Brouwerken

Reacties: 22
Gelezen: 6612

34893

Reacties: 8
Gelezen: 2054

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.