Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kölsch: het gaat donderen in Keulen

Gestart door Oscar, 17-09-2010 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Zo,

Mijn volgende project gaat een kölsh worden. IK heb op dit forum nog geen recepten van dit biertype gezien, dus bij deze de primeur:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDonderen in Keulen
KenmerkBV0038
Brouwdatum24-9-2010
BiertypeKölsch
Aantal liters25
Gewenst begin SG1048 (5,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater37,2 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater15,2 liter
Spoelwater22,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur13 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid27 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC85,0 %4302 gr3 EBC
Tarwemout15,0 %759 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Tettnanger (D)6,0 %30 gr90 minuten22 EBU
East Kent Golding4,5 %30 gr10 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort2565 Kolsch
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter500 ml
Beluchtingstijd48 uur
Temperatuur giststarter20°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C40 minuten3,0 l/kg
272°C30 minuten3,0 l/kg
378°C5 minuten3,0 l/kg

Het bier gaat vergist worden bij 17°C

De-Geert

Citaat van: Oscar op 17-09-2010  15:38 uIK heb op dit forum nog geen recepten van dit biertype gezien, dus bij deze de primeur :

Grapjas. Ben je bekend met het Rebie en/of Bewezen Recepten en/of Discussie over Recepten? Misschien moet je daar eens kijken.  ;)

Zou je niet beter een Duitse hop gebruiken einde kook?

Oscar

Citaat van: De-Geert op 17-09-2010  15:43 uGrapjas. Ben je bekend met het Rebie en/of Bewezen Recepten en/of Discussie over Recepten? Misschien moet je daar eens kijken.  ;)

Gedaan uiteraard...maar geen Kolsch.... ???

Citaat van: De-Geert op 17-09-2010  15:43 uZou je niet beter een Duitse hop gebruiken einde kook?

Nee..een klein beetje een Engelse bite erin lijk mij wel lekker....

Adrie

Citaat van: Oscar op 17-09-2010  15:38 uZo,

Mijn volgende project gaat een kölsh worden. IK heb op dit forum nog geen recepten van dit biertype gezien, dus bij deze de primeur :

???

1

2

3

Wel goed zoeken, hè.

De-Geert

Citaat van: Oscar op 17-09-2010  15:48 uGedaan uiteraard...maar geen Kolsch.... ???

Bewezen recepten 1
Bewezen recepten 2
Rebie
Discussie over recepten

Oscar

Ja ja....ik had inderdaad verkeerd gezocht  :-[ ...Ik sluit mij achter aan in de rij... ;D

MO

In de meeste Kölschen zit geen tarwe. Maar dat heb ik 100 keer gezegd. Heb eenmaal met deze gist gebrouwen, dat ging prima.

korek

Citaat van: MO op 17-09-2010  16:27 uIn de meeste Kölschen zit geen tarwe. Maar dat heb ik 100 keer gezegd. Heb eenmaal met deze gist gebrouwen, dat ging prima.
Eens met Mo, sterker nog: ik durf te beweren dat in geen enkele echte Kölsch tarwemout zit!

Oscar

Citaat van: MO op 17-09-2010  16:27 uIn de meeste Kölschen zit geen tarwe. Maar dat heb ik 100 keer gezegd.

Niet?  Gewoon 100% pilsmout? Nee toch ?

MO

Inderdaad, Kolsch wordt met alleen pilsmout gebrouwen.

Oscar

Citaat van: MO op 17-09-2010  19:52 uInderdaad, Kolsch wordt met alleen pilsmout gebrouwen.

Waar haal jij die info vandaan ?

Küppers Kölsch niet !!

MO

Etiketinfo is mijn bron (2005). Duitse etiketten zijn bijna altijd compleet.

Dom wel tarwe
Sester niet
Muhlen wel
Sunner niet
Burger niet
Gaffer niet
Richmodis niet
Fruh niet (link)

korek

Citaat van: MO op 18-09-2010  17:09 uEtiketinfo is mijn bron (2005). Duitse etiketten zijn bijna altijd compleet.

Dom wel tarwe
Sester niet
Muhlen wel
Sunner niet
Burger niet
Gaffer niet
Richmodis niet
Fruh niet (link)
Het bovenstaande laat dan, volgens mij, zien, welke de echte Kölsch is en welke niet! Bovendien mis ik in het lijstje de bekendste: Joseph Früh! Edit: Früh staat er wel in!

EBC

Citaat van: korek op 18-09-2010  19:32 uHet bovenstaande laat dan, volgens mij, zien, welke de echte Kölsch is en welke niet!...

Nee hoor, Kölsch is een duidelijk omschreven en wettelijk vastgelegd biertype. Het mag slechts door een beperkt aantal bouwerijen worden gebrouwen.

Traditionele Kölsch bevatte tarwe, moderne niet meer.

Oscar

Citaat van: EBC op 18-09-2010  19:51 uTraditionele Kölsch bevatte tarwe, moderne niet meer.

Dus de moderne kölsch is gewoon een pils  met een kölsch-gist en iets warmer vergist ( > 16°C). Ik ga voor de traditionele kölsch  :brouwen:

Hopmans

Citaat van: Oscar op 18-09-2010  20:04 uDus de moderne kölsch is gewoon een pils  met een kölsch-gist en iets warmer vergist ( > 16°C). Ik ga voor de traditionele kölsch  :brouwen:

Alle echte oerbieren hebben tarwe in de stort.

:brouwen:

korek

Citaat van: Hopmans op 18-09-2010  20:34 uAlle echte oerbieren hebben tarwe in de stort.

Ik leg me er bij neer! Bovendien heeft ie nog gelijk ook. De Oerbieren hadden waarschijnlijk meerdere graansoorten, maar dat ze beter smaakten betwijfel ik! ;)

Oscar

Zojuist dit bier overgeheveld. Even wat meet gegevens :

Begin SG 1048
Begin Brix 12,4

Na overheven (SG monster):

Sg  : 1011 (Bij 16°C, dus gecorrigeerd 1010)
Brix : 7,9 (ongefilterd), 9 (Gefilterd door keukenpapier).

Zowel BrouwVisie als BrouwHulp bakken hier niets van

BrouwHulp maakt hier een begin SG van 1077 van en BrouwVisie berekend een Sg van 1021/1028.

Maar goed..wel een vergistingsgraad van 79%  :brouwen:  Nog een weekje bij 15°C...

De smaak van het monster is goed en heeft een lekker bittertje....Jummie...

Oscar

Citaat van: Oscar op 03-10-2010  14:33 uZowel BrouwVisie als BrouwHulp bakken hier niets van

Ook de refractometer tool van Hans bakt hier niets van. Feitelijk komen alle 3 de stukjes software op hetzelfde uit : 1020 als berekend SG terwijl deze 1010 (gemeten) is.

De formule is dus nog niet 100% betrouwbaar....

EBC

Citaat van: Oscar op 18-09-2010  20:04 uDus de moderne kölsch is gewoon een pils  met een kölsch-gist en iets warmer vergist ( > 16°C). Ik ga voor de traditionele kölsch  :brouwen:

Ja en nee.

Voor het brouwen, ja.
Voor het drinken, nee:
Kölsch hoort eigenlijk gedronken in het cafe, waar het wordt getapt op zwaartekracht, zonder CO2, zonder Engelse 'pomptap', zo uit het vat dat op de bar wordt gezet.

Verder is het overigens, net als trappist, een beschermd type.

Hopmans

Citaat van: korek op 18-09-2010  20:41 uIk leg me er bij neer! Bovendien heeft ie nog gelijk ook. De Oerbieren hadden waarschijnlijk meerdere graansoorten, maar dat ze beter smaakten betwijfel ik! ;)

Korek, Jos heeft een keer een tarwebier gebrouwen, en je likt je vingers erbij af (geloof me).
Ik zou zeker wat frisse tarwe in de Kolsch knallen.

Batavier

Traditionele Kölsch bevatte tarwe, moderne niet meer.
[/quote]

Ik heb twee weken geleden nog 2 merken Kölsch (flessen) in Duitsland gekocht.
Op het etiket staat wel aangegeven dat er tarwe als ingrediënt aangegeven. :weetniet:

Hopmans

Citaat van: Batavier op 03-10-2010  18:11 uTraditionele Kölsch bevatte tarwe, moderne niet meer.

Op het etiket staat wel aangegeven dat er tarwe als ingrediënt aangegeven. :weetniet:

Tja, dan zit Martin er gewoon lekker een keertje naast, zo simpel is het.

EBC

Citaat van: Batavier op 03-10-2010  18:11 uTraditionele Kölsch bevatte tarwe, moderne niet meer.

Vroeger allemaal, tegenwoordig een minderheid.

Hopmans

Citaat van: EBC op 03-10-2010  18:15 uVroeger allemaal, tegenwoordig een minderheid.

Een achteruitgang dus.

Beginnen die Duitsers ook al te bezuinigen?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.