Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Cherry Ale

Gestart door DP, 21-07-2010 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

DP

:proost:

Ik wou een Cherry Ale witbier brouwen voor de hobbybrouwdag 2010.

Wie help me met het recept?

Tot dus ver:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptCherry Ale
KenmerkFruit witbier
Brouwdatum26-7-2010
BiertypeWitbier
Aantal liters20
Gewenst begin SG1045 (4,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater35,7 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater14,4 liter
Spoelwater21,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur15 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid14 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale alemout42,1 %2023 gr6 EBC
Tarwemout36,8 %1769 gr3 EBC
Carapils (D)5,3 %255 gr60 EBC
Tarwevlokken7,9 %380 gr4 EBC
Havervlokken2,6 %125 gr4 EBC
Rijstvlokken5,3 %255 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (USA)4,5 %14 gr60 minuten8 EBU
Saaz (USA)4,5 %14 gr20 minuten5 EBU
Willamette6,0 %14 gr2 minuten1 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Cherry2000 gr22 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3944 Belgian Witbier
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3,0 l/kg
263°C30 minuten3,0 l/kg
368°C15 minuten3,0 l/kg
472°C20 minuten3,0 l/kg
578°C5 minuten3,0 l/kg

groet DP
Dave :degroeten:

Oscar

Citaat van: DP op 21-07-2010  19:16 uIk wou een Cherry Ale witbier brouwen voor de hobbybrouwdag 2010.

wie help me met het recept?

Zo te zien heb je dit van een Amerikaans forum of website geplukt en (nog) niet zelfbedacht... ;). Dus dat moet beter kunnen... ;D ;D
Wat voor een bier wil je dat het wordt ? Een witbier met kersen (Cherry) smaak ? of een kruising tussen een witbier en een pale ale (Kleur lijkt op die van kersen) ?

Het recept wat je nu hebt lijkt op de laatste optie..... :brouwen:

DP

Citaat van: Oscar op 21-07-2010  19:40 uZo te zien heb je dit van een Amerikaans forum of website geplukt en (nog) niet zelfbedacht... ;). Dus dat moet beter kunnen... ;D ;D
Wat voor een bier wil je dat het wordt ? Een witbier met kersen (Cherry) smaak ? of een kruising tussen een witbier en een pale ale (Kleur lijkt op die van kersen) ?

Het recept wat je nu hebt lijkt op de laatste optie..... :brouwen:

Hey vriend.

Inderdaad het moet op de laatste lijken

DP  :degroeten:

Oscar

Oke...geinig. Maar je hebt tarwemout en tarwevlokken... dat is een beetje dubbel op... dus die vlokken kun je wel weglaten.

En waarom die 68 °C stap ?

Hopmans

Ga je Cherry gebruiken of echte kersen?

Oscar

Citaat van: Hopmans op 21-07-2010  20:33 uGa je Cherry gebruiken of echte kersen?

Wat is het verschil ?  :weetniet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cherry

RobinB

Eens met Oscar.
Dit recept lijkt typisch overcomplex zonder dat de componenten merkbaar bijdragen aan de smaak.

Die 2-5% tarwe-, haver- en rijstvlokken lijken me nutteloos?

De dextrinemout vind ik geen gek idee, 10% of zo, als tegenhanger voor alle suikers van de kersen.
De kersen zou ik toevoegen tijdens de nagisting in plaats van koken, om meer smaak over te houden.

Oscar

Citaat van: RobinB op 21-07-2010  20:44 uDie 2-5% tarwe-, haver- en rijstvlokken lijken me nutteloos?

Die haver kan nog wel, wordt het een soort OatWhiteCherryAle...Weer een nieuw biertype.... :idea: Die rijstvlokken zou ik weglaten.
Verder zou ik de willamette hop als bitterhop gebruiken en de Saaz voor de late hopgiften....

RobinB

Nah, die haver proef je net zo min als de rijst. Weg ermee! ;)

Hopmans

Citaat van: Oscar op 21-07-2010  20:40 uWat is het verschil ?  :weetniet:
Cherry is toch drank, of ben ik nu abuis?

korek

Citaat van: Hopmans op 21-07-2010  21:28 uCherry is toch drank, of ben ik nu abuis?

Dat is Sherry, Hopmans. ;D

biersmurf

Hpmans je bedoeld Sherry denk ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sherry

Toegevoegd: zie net dat Korek me voor is.
Probeer eens cherry- tomaten, weer een nieuw biertype

Caspar

Ik heb wel eens een kersen witbier gemaakt en dat was echt helemaal niet lekker. Het basisbier was al tamelijk droog (SG 1010) en alle suikers uit de kersen waren ook compleet uitgegist. Het resultaat was een droog wrang bier, met een aardige kersensmaak, maar daar tegenover ook veel taninnen uit de velletjes.

Kan je het bier niet  beter laten verzuren en / of kunstmatig aanzoeten? De kans is groot dat er een redelijk lege smaak over blijft als alle suikers uit de kersen zijn vergist. Extracten zijn ook een serieuze optie... vruchten waar al het suiker uit is gehaald smaken heel anders dan hetgeen je gewend bent.

Gerb

Eens met de andere sprekers. De vlokken kunnen weg. Neem een witbierrecept en zorg dat de kersen lekkere toevoeging zijn. De palemout kan vervangen worden door pilsmout. In Amerika is palemout de
standaard. Voor een witbier zou ik pilsmout gebruiken. Verder is de Willamette makkelijk te vervangen door Saaz.

Misschien kun je wat hoger in dichtheid gaan zitten of hoger inmaischen om het bier wat meer body te geven.

Hopmans

Citaat van: korek op 21-07-2010  21:30 uDat is Sherry, Hopmans. ;D
Mmm, waar het hart van vol is...  ;D

Foutje bedankt.

Ok dan, echt kersen.
Dit lijkt me een lekker fris biertje worden.
Is de haver niet een beetje te machtig in dit bier?

DP

:D

Allemaal weer bedankt voor jullie inbreng, ik heb het recept aangepast
ben benieuwd wat jullie er nu van vinden uiteraard hoor ik dat graag  :groots:

(oude recept was inderdaad van een Amerikaanse site)

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptCherry Ale
KenmerkFruit witbier
Brouwdatum26-7-2010
BiertypeWitbier
Aantal liters20
Gewenst begin SG1056 (6,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater36,5 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater17,7 liter
Spoelwater21,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur18 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid15 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale alemout50,0 %2949 gr6 EBC
Tarwemout44,7 %2637 gr3 EBC
Carapils (D)5,3 %313 gr60 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Willamette6,0 %6 gr60 minuten4 EBU
Saaz (USA)4,5 %14 gr60 minuten7 EBU
Saaz (USA)4,5 %14 gr20 minuten4 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Cherry2000 gr22 Min.

OpmerkingenKersen als puree tijdens de navergisting toevoegen

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3944 Belgian Witbier
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3,0 l/kg
263°C45 minuten3,0 l/kg
372°C30 minuten3,0 l/kg
478°C5 minuten3,0 l/kg

:degroeten:

Hopmans

CiteerKersen als puree tijdens de navergisting toevoegen
Je gaat dus voor een wilde navergisting?
Let wel op dat je SG extreem laag gaat worden, dus niet zonder meer gaan bottelen bij 1012.
Wilde gist eet de laatste suikertjes op, en dan kan de boel wel eens zakken naar 1003.

Gerb

In welke vorm heb je de kersen? Als je verse kersen hebt, lijkt het me inderdaad niet aan te bevelen om de kersen zo gepureerd in het bier te stoppen. Dan zou ik ze licht pasteuriseren of desnoods in sulfiet doen. Daarna nog even in de vriezer, zodat de cellen kapot gaan.

Als je de kersen in een pot koopt (zoals bij Brouwland verkrijgbaar), dan kan je deze erbij doen zonder behandeling. Er staat me iets van bij dat deze kersen niet echt de beste resultaten opleverden, maar dat weet ik niet zeker.

Hopmans

Moet er trouwens niet iets van een zoetje in het bier?
Met verse kersen zonder behandeling wordt het een soort lambiekachtig iets (droog en zuur).

Caspar

Citaat van: Caspar op 21-07-2010  21:35 uKan je het bier niet  beter laten verzuren en / of kunstmatig aanzoeten? De kans is groot dat er een redelijk lege smaak over blijft als alle suikers uit de kersen zijn vergist.

Dat probeer ik ook al te zeggen... of zijn er mensen die wel goede praktijk-ervaringen hebben met dergelijke fruitbieren? Theoretisch ziet het er natuurlijk gelikt uit, maar ik heb mijn twijfels.

EBC

Als je een soort Hoegaardse Das wilt maken, gebruik dan palemout.
Als je kersensmaak wilt, gebruik dan smaakessence.
Echte kersen...dat wordt niks. Het staat leuk in je recept, maar het is niet lekker in je glas.
2 kg kersen, weet je hoeveel suiker dat is, ofwel wat je werkelijke SG wordt?
Waar is die carapils goed voor? Weg ermee, die mout kost alleen maar geld en levert niks op.

Ik denk dat het smaakprofiel van 3944 alle eventuele kersensmaak overheerst.

Experimenteer gerust hoor, maar volgens mij kan je beter eerst een goed basisbier maken en daarna iets spelen met kersen. Of doe de kersen in een afgesplitst deel, zodat je niet je hele brouwsel infecteert.

MO

Ik heb tweemaal kersen bier gebrouwen. In beide gevallen was het bier te droog en te weinig kersig. Je dacht misschien iets makkelijks bedacht te hebben, maar eigenlijk is het heel moeilijk om een acceptabel (licht) fruitbier te maken.
Wellicht maak je meer kans met een kersenbier van 8%, volmout gebrouwen met de Brewferm gist vergist of zo (blijft-i lekker zoet).

Hopmans

Het is beter om de kersen 5 min voor einde koken toe te voegen.
Evt met een lading honing of een beetje sorbitol in combinatie met
wat citroensap ondanks dat dit laatse  sommigen een beetje ergert.

DP

Citaat van: MO op 22-07-2010  16:09 uIk heb tweemaal kersen bier gebrouwen. In beide gevallen was het bier te droog en te weinig kersig. Je dacht misschien iets makkelijks bedacht te hebben, maar eigenlijk is het heel moeilijk om een acceptabel (licht) fruitbier te maken.
Wellicht maak je meer kans met een kersenbier van 8%, volmout gebrouwen met de Brewferm gist vergist of zo (blijft-i lekker zoet).

Hey Martin !

had jij de kersen in de navergisting gedaan of eerder?

DP  :degroeten:

DP

Citaat van: Hopmans op 22-07-2010  16:35 uHet is beter om de kersen 5 min voor einde koken toe te voegen.
Evt met een lading honing of een beetje sorbitol in combinatie met
wat citroensap ondanks dat dit laatse  sommigen een beetje ergert.

De honing dat ga ik denk ik ook toevoegen, al wil ik de kersen eigenlijk in de navergisting doen.

Vergelijkbare Topics (7)

15606

Reacties: 21
Gelezen: 5763

1495

Reacties: 13
Gelezen: 5737

40423

Reacties: 6
Gelezen: 965

19913

Reacties: 4
Gelezen: 2535

7226

Reacties: 13
Gelezen: 4470

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.