Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De Blônde Slèt

Gestart door piele, 12-06-2010 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

piele

Beste allen,

Nog voordat mijn eerste biertje op mijn nieuwe installatie überhaubt gebrouwen is (maandag a.s.), ben ik alweer bezig met een nieuw recept:

Voor de collega's van de serie die ik nu aan het doen ben wil ik een gelegenheidsbiertje brouwen. De bedoeling is dat het net na onze zomerbreak drinkbaar is (zegmaar 1e week september).
Ik kwam met het idee voor een blonde, gezien dat toch best wel een toegankelijk biertje is voor de leken.
Na wat gesnuffel in de recepten hier eerder gepost en elders, kwam ik met deze suggestie op de proppen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDe Brouwlandônde slèt
KenmerkC1002
Brouwdatum12-06-10
BiertypeBlond(e)
Aantal liters23
Gewenst begin SG1058 (6.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32.4 liter
Maischdikte3.4 l/kg
Maischwater19.1 liter
Spoelwater14.1 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC85.0 %4765 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC15.0 %841 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target10.2 %23 grFWH21 EBU
Spalter Select (D)5.3 %14 gr10 minuten3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1388 Belgian Strong Ale
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter21°C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid2 gr

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten3.4 l/kg
272°Ctot I2 negatief (20 min)3.4 l/kg

Suggesties en / of opmerkingen zijn zeer welkom!

:degroeten:

Peter

Oscar

Standaard blonde... kan weinig fout aan gaan. Je zou zelfs het begin SG omlaag kunnen doen en er een pils gist bij doen... :brouwen:

piele

Hmmm ok.
Qua gist zat ik trouwens nog met het volgende: Ik heb nog een T58 liggen.
Is dit een gist die in dit biertype zou kunnen werken, of wordt het toch een ritje Almere voor een Wyeast?

Peter

Hopmans

Citaat van: Oscar op 12-06-2010  20:40 uStandaard blonde...kan weinig fout aan gaan.
Niet waar.
De Pils en de Blonde zijn de moeilijkste bieren.
In deze bieren proef je iedere brouw-fout.
Donkere bieren zijn juist het makkelijkst.

:lessmile:

SeekingBeer

Die T58 kan prima met dit soort bier, lekker fruitig en dat kan ook prima bij de september maand.

Maar kan ook prima in de januari maand, de februari maand etc etc...  :)
Je kunt natuurlijk altijd nog wat anders ophalen maar om alleen voor wat gist om te rijden...

Herman

Hoezo de naam? Doet m.i. afbreuk aan het bier. T58 kan prima, recent nog een blond hier mee gebrouwen.

Oxhead

Inderdaad met t-58 krijg je een prima blondje. Maar is 80% brouwzaalrendement niet te optimistisch? Zeker voor de eerste keer.
Ik denk dat 65 -70 % beter uit zal komen.

Caspar

Citaat van: piele op 12-06-2010  21:18 uQua gist zat ik trouwens nog met het volgende: Ik heb nog een T58 liggen.
Is dit een gist die in dit biertype zou kunnen werken, of wordt het toch een ritje Almere voor een Wyeast?

Kom op... hup de auto in en kopen die Wyeast ;D .

piele

@allen,

Bedankt voor de suggesties en commentaar.
Wat betreft de naam, deze komt van de serie die ik nu aan het doen ben De wonderen van Barslet

De 80% rendement is inderdaad wat positief, die zal ik nog even aanpassen.

Ik denk dat ik de T-58 ga gebruiken, want om 100 km te rijden voor 1 zakje gist... Wat denken jullie van de hopkeuze? De Target is helemaal nieuw voor mij en de Spalt lijkt mij lekker in dit type bier.

Peter

piele

Nou, vandaag eindelijk dit bier aan het brouwen.
Uiteindelijk is mijn doel SG 1 puntje lager naar 1057 (kwam beter uit qua moutstorting) en het is toch de 1388 gheist geworden.

Staat nu in de alfa rust, zometeen rustig hopjes afwegen / gistvat desinfecteren etc.. Gaat tot nu toe allemaal voorspoedig.

Ik hoop dat het spoelen vandaag wel wat beter gaat dan de vorige keer, maar ik heb mijn filter aangepast, dus heb er alle vertrouwen in :proost:

piele

Zojuist begonnen met spoelen, alles verloopt voorspoedig so far....

Beetje van de eerste afloop apart genomen en nu koken voor de starter
misschien klein beetje verdunnen met water om het begin SG iets te verlagen

William

Citaat van: piele op 11-07-2010  16:37 uBeetje van de eerste afloop apart genomen en nu koken voor de starter
misschien klein beetje verdunnen met water om het begin SG iets te verlagen

Waarschijnlijk is dit niet nodig omdat de het startwort toch al sterk wordt verdund in de starter.

piele

Poeh poeh, het zit in het vat.... 22 liter met een start SG van 1064, en dan nog 0.8 liter starter met een SG van 1040: totaal 22.8 liter a 1063 kg/m3

Blijkt dus dat mijn brouwzaal rendement astronomisch hoger ligt dan de 75% waar ik vanuit ging, als ik het zo snel een beetje nareken zit ik nu op zo'n 84%, eens kijken wat dat bij volgende brouwsels doet.

En dan nu de boel schoonmaken.....

piele

Vandaag dit bier overgeheveld naar de lagertank met een SG van 1018, SVG nu 71%.

Het is behoorlijk troebel, maar dat zal wel uitzakken de komende 3 à 4 weken, anders kan ik em voor het bottelen altijd nog een weekje bij 2 graden zetten.
De smaak is al erg goed, lekker fruitig, misschien in de verte een klein spoortje diacetyl.

Afwachten maar weer.

piele

Vandaag heb ik dit biertje gebotteld, eind SG was 1013, dus ik heb een SVG van 79.7% behaald.

De geur is erg fruitig, precies zoals ik gehoopt had.
De smaak is ook veelbelovend, maar er moet nog wel een flinke bubbel tegenover staan, dus met 6.5 gr/l zal dat wel goedkomen...... hoop ik.

ik kan niet wachten.

SeekingBeer

Dat klinkt niet slecht allemaal, heb je de T58 nu gebruikt?

De naam blijft vreemd voor een bier, mijn (puberende) dochter maakt mijn recepten al per ongeluk zoek als er 'blondje' op staat.

piele

Uiteindelijk is het toch de 1388 (Duvel) geworden, vergist op 23 ºC.

Dat van die naam.... het is grappig voor de insiders (collega's) van dit project. Op schrift is het al veranderd in "De Blondes Let"

SeekingBeer

Ok, dat wist ik nog niet: Duvel gist = nr 1388...

(Ik brouw nu twee jaar en was eigenlijk altijd nog iets van plan met een Duvel achtig iets, maar ja er zijn zo enorm veel gisten daar kan je nog jaren mee vooruit.)

De naamswijziging is subtiel, De Blondes Let oogt al heel wat beter dan Blonde Slet.

Maar ach er zijn zoveel vreemde namen, ik had ooit eens een studente die de naam Slettenhaar droeg.
Laatst was er een zanger op tv die heet Frans Duyts.
Ik vroeg mij af hoe zijn zus heet: Angloise misschien?  :)

Vergelijkbare Topics (7)

45240

Reacties: 12
Gelezen: 961

11103

Gestart door Gerb

Reacties: 5
Gelezen: 2351

8858

Reacties: 142
Gelezen: 39377

25930

Reacties: 17
Gelezen: 5034

42262

Gestart door Simonsj

Reacties: 14
Gelezen: 2122

23748

Gestart door duonra

Reacties: 8
Gelezen: 2670

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.