Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dan eindelijk een recept voor Engeland!

Gestart door Leeghwater, 22-02-2010 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Leeghwater

Na lang puzzelen en peinzen is het dan toch goed gekomen. Ik heb een bier voor mijn oldtimer weekend in Engeland.
Dit is het geworden:

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : BPA (britisch Pale Ale)
Brouwdatum---------- : z.s.m.
Biertype------------ : A Pale Ale/Strong Bitter  
Aantal liters------- : 23 liter
Gewenst begin SG---- : 1065
Brouwzaalrendement-- : 75 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 36.11 liter
Spoelwater---------- : 12.11 liter
Maischwater--------- : 24 liter
Kooktijd------------ : 60 minuten
Berekende kleur----- : 11.4 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 35 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0034% 002313 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC  
0056% 003809 g Pale alemout                      5.5  EBC  
0010% 000680 g Tarwevlokken                      4    EBC  

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00030 g  04.8 %az  060 min B East Kent Golding              
Bloemen---00050 g  10.2 %az  030 min B Target                        
Bloemen---00040 g  04.8 %az  005 min B East Kent Golding              

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 1098 British Ale                    
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- : 1.2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 1 uur
Temperatuur--------- : 21°C

Maischschema----------------------------------------------
40m/62°C Maischdikte is: 3.52 L/kg
30m/72°C Maischdikte is: 3.52 L/kg
5m/78°C Maischdikte is: 3.52 L/kg

Mijn inziens is dit al heel wat. tips en suggesties zijn welkom!

RobinB

Grappig hybride recept tussen een Engelse en Belgische pale ale?
Maar gezien je hem Belgische pale ale noemt, wil je dat het een Belgische pale ale wordt?

Ook wat zwaar voor een Pale ale.

Leeghwater

Citaat van: RobinB op 22-02-2010  15:05 uGrappig hybrode recept tussen een Engelse en Belgische pale ale?
Maar gezien je hem Belgische pale ale noemt, wil je dat het een Belgische pale ale wordt?

Waar ben ik de mist in gegaan? Het moet een Engelse Belgische pale ale zijn.
Heb me helemaal suf zitten lezen over hopsoorten en dergelijke. Gist leek mij ook Engels (1098 Britsh ale klinkt niet echt Belgisch).
Ben ik bij de moutsoorten al het spoor bijster geraakt?

Erick

Citaat van: RobinB op 22-02-2010  15:05 uMaar gezien je hem Belgische pale ale noemt, wil je dat het een Belgische pale ale wordt?

Brittish Pale Ale?

Leeghwater

Citaat van: RobinB op 22-02-2010  15:05 uGrappig hybrode recept tussen een Engelse en Belgische pale ale?

Ook wat zwaar voor een Pale ale.

Je had het aangepast. Het is een Britisch pale ale. En hoezo zwaar iets van 6.7%. valt toch best mee? Wat is normaal?
Ik wil er wel wat knaps van maken omdat naast dat ik het zelf drink er een hoop mensen zijn die het ook gaan drinken.
Wil het dus niet als een of ander in elkaar gegooid biertje presenteren.

Erick

Citaat van: Leeghwater op 22-02-2010  15:02 uNaam recept--------- : Belgische pale ale
Brouwdatum---------- : z.s.m.

Waarom noem je het dan een Belgische pale ale als je een Britse wilt maken? ???

Leeghwater

Citaat van: Erick op 22-02-2010  16:07 uWaarom noem je het dan een Belgische pale ale als je een Britse wilt maken? ???

Wat stom zeg! ;D

Heb het aangepast!
Snap trouwens niet waar dat nou ineens vandaan komt.
Kan dat met het kiezen van het recept zijn veranderd in confoMash?

Maar is het nou wat? Ik bedoel het recept en niet mijn confomash kunsten...  ;D

Erick

:D

Ik ken dat programma niet, dus dat kan ik niet vertellen.
ik vind het recept er prima uitzien: 'Gewoon doen'  :biersmile:

De-Geert

Kan je eens vertellen wat het doel van dit bier is?
Qua stijl valt het niet echt ergens onder, maar dat is niet erg als je iets anders voor ogen hebt.

En waarom die hoppen op 60, 50 en 40 minuten?

Leeghwater

Citaat van: De-Geert op 22-02-2010  16:21 uKan je eens vertellen wat het doel van dit bier is?
Qua stijl valt het niet echt ergens onder, maar dat is niet erg als je iets anders voor ogen hebt.

En waarom die hoppen op 60, 50 en 40 minuten?

Omdat dat ook een foutje was  ;D
God ik was zo blij dat ik eindelijk wat in elkaar had zitten dat ik niet goed gekeken heb.
Het doel van het bier is dat ik het met een stel pilsdrinkers die niet zo veel gewent zijn een lekker zelf gebrouwen biertje heb tijdens ons oldtimer uitje.
Omdat het een club met austins (Engelse auto's) betreft en we naar Engeland gaan wou ik een bier wat wel een beetje Engels overkomt, maar ook nog goed te drinken is voor de doorsnee pils drinker. En ik hoop dat ik het nu gehaald heb! Ik ben niet zo van de biertype's en stijlen. Daarvoor is he hobbybrouwen je kan doen wat je leuk vindt. Dus het hoeft niet als een echt Belgische pale ale te zijn maar toch ook weer een beetje wel. (Ik vind mezelf al verwarrend, hoop dat je het snapt)

Hopmans

Citaat van: Leeghwater op 22-02-2010  16:18 uWat stom zeg! ;D

Heb het aangepast!
snap trouwens niet waar dat nou ineens vandaan komt.
Kan dat met het kiezen van het recept zijn veranderd in confoMash?

Maar is het nou wat? Ik bedoel het recept en niet mijn confomash kunsten...  ;D

Aan ConfoMash kan het niet liggen.  ::)

Ik weet wat het is.
Als je in de verkenner het bestand verandert, dan staat de naam van het recept nog in het bestand.
Het is dus verstandig om vanuit het programma te werken, en niet uit de verkenner.

Wat is mis met de stijl Geert?

Dit is in mijn ogen een goede Engelse Ale.
Wel een zware.

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 22-02-2010  16:45 uWat is mis met de stijl Geert?

Dit is in mijn ogen een goede Engelse Ale.
Wel een zware.
Dat is 1. Nog even lost van stijl-issues, denk je niet dat de een pilsdrinker beter een 5%-biertje kan voorschotelen?
2: de moutstort is niet echt Engels. Ik zou de pilsmout vervangen door Pale mout, en een paar procent caramout toevoegen. Neem een lichte caramout, als je een blond bier wilt houden.
3: gebrek aan hoparoma. Wat Goldings einde kook lijkt met goed voor een Engels karakter.

Hopmans

Ik ben het niet eens over jouw mening betreffende de moutstort.
Er zijn zat blonde Engelse bieren met pilsmout.
Ook is tarwe geen onbekend graan in Engeland.

Wel ben ik het eens dat het bier wel wat lichter kan voor de pilsdrinkers.
Misschien ook een beetje dryhop, maar natuurlijk ook weer niet teveel.

Herman

Tja, een biertje van ca 7% zul je over de plas niet al te veel aantreffen. Klasse A moet hier klasse C zijn, het is eerder een strong ale dan een pale ale. Maar goed, dat zijn de details. Ga gerust je gang met dit recept, het zal prima bier opleveren. Maar vertel er wel bij dat er ca 7% alcohol in zit.

Persoonlijk zou ik gezien de doelgroep niet hoger gaan dan een begin-sg van 1.050-1.060 met een bitterheid van ca 30-35 IBU (bitter zat voor de meesten). De door jou gebruikte 35 IBU in combinatie met het begin-SG van 1.065 ligt mooi in het verlengde hiervan.

Leeghwater

Bedankt voor jullie ideeën. heb nog even overwogen om het SG wat terug te dringen. Maar van mij mag het wel wat zwaarder. Daar ik het zelf ook wil drinken. En dan is 6.5 7 % wel mooi denk ik. Ik hou het zo. Misschien dat ik de verhouding tussen pilsmout en pale mout nog een beetje aan pas. maar dat is meer zodat ik mooi uit kom met het inkopen. (Iets minder pils iets meer pale).

Bedankt!

Leeghwater

Gisteren besteld, vandaag de spullen binnen. Zaterdag of zondag lekker brouwen. (ff kijken wanneer het meisje naar het paard toe gaat, heb ik lekker alle rust!).
Ik heb zo'n maischzak gekocht zie hier
Iemand wel eens iets mee gedaan? Leek mij wel handig. Komt het mout niet tegen het element.

Proost!

Leeghwater

Bier staat nu al 3 dagen te gisten. Begin sg kwam lager uit dan gedacht 1055 ipv 1065 (foutje?)
de eerste dag van de vergisting elke seconde een blub. nu is het om de 2 min ongeveer.
Van de week even meten, misschien al over gooien naar een ander vat om te lageren/koudhoppen.
Dan nog een weekje of twee op zolder en dan in de flesjes... ben enorm benieuwd naar hoe het smaakt!
Ik heb zo'n dorst!!!!  :huilen:

Vergelijkbare Topics (7)

29859

Reacties: 2
Gelezen: 1632

9183

Reacties: 42
Gelezen: 14065

28812

Reacties: 18
Gelezen: 6705

780

Reacties: 16
Gelezen: 9103

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.