Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Haverbock(je)

Gestart door Jacques, 24-01-2010 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Vandaag het hier onderstaande recept gebrouwen.
Het wordt een bovengistende haverbock.
Geen kruiden of suiker. Een bier in de Duitse traditie maar dan wel met havermout. Moet kunnen wat het is mout...

Het brouwen verliep niet geheel vlekkeloos. Het beslag was zeer troebel tijdens het maischen. Filteren verliep zeer moeizaam. Zowel het beslag als het gekookte wort. En eerlijk gezegd is het opgevangen wort niet echt helder.

Het rendement was ook wat lager dan wat bij mij gebruikelijk is. Vandaar dat het een bockje geworden is in plaats van een wat stevigere bock.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recepthaverbock
Brouwdatum23-1-2010
BiertypeHaverbock
Aantal liters32
Gewenst begin SG1060 (6,5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement69.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater49.66 liter
Maischdikte3.50 l/kilo
Maischwater35,0 liter
Spoelwater14,7 liter
Kooktijd60 min.
Berekende kleur14 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Havermout Fawcett UK50,0 %5000 gram4 EBC
Tarwemout25,0 %2500 gram3 EBC
Pilsener 3 - Bavaria12,5 %1250 gram2 EBC
Munich mout 15 EBC12,5 %1250 gram16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,4 %20 gramFWH5 EBU
Saaz (CZ)3,4 %40 gram60 min.11 EBU
Saaz (CZ)3,4 %25 gram10 min.2 EBU
Cascade6,0 %15 gram60 min.7 EBU
Cascade6,0 %20 gram10 min.4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortCooper's Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter500 ml
BeluchtingstijdInline beluchting
Temperatuur giststarter20°C
Gist voedingWyeast
Hoeveelheid3 gram

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
158°C5 minuten3,5 l/kg
262°C50 minuten3,5 l/kg
372°C45 minuten3,5 l/kg
475°C5 minuten3,5 l/kg

Dit brouwsel maakt onderdeel van een experiment.

Ik heb de Coopers gist opgekweekt op de manier waarop ik Wyeast gist opkweekt. Ik heb eerst 0,6 g gedroogde gist opgekweekt in 600 ml moutextractoplossing. Deze moutextractoplossing was aangerijkt met Wyeast gistvoeding en fosforzuur. Vervolgens doorgekweekt met 2400 ml moutexractoplossing. De tweede starter op de magneetroerder gezet.

Van het brouwsel heb ik 1,5 liter apart in een fles gedaan met een inhoud van 2 liter. Aan deze wort heb ik 1,5 gram gedroogde gist toegevoegd. Deze gist is zo in de fles gegoten en was dus niet gehydrateerd. Ik ben benieuwd of ik bij beide bieren een korrelgistsmaakje ga krijgen of dat de opgekweekte gist (en daarmee in een betere conditie gebrachte gist) een beter smakend bier oplevert.

Het hoofdbrouwsel zit in mijn cilinderconisch gistvat in mijn koelkast en de fles staat er naast...
De ingestelde temperatuur is ± 18,5 ºC (bijverwarming met een gloeilamp - mocht de temperatuur te hoog worden dan gaat de koeling werken).

Herman

Bij Duitse traditie en bock, denk ik eerder aan ondergisting, maar da's mierenxxken. Ik was zelf overigens van zins een haverpils te brouwen, dus dat kan leuk vergelijkingsmateriaal opleveren ;)

Jacques

Citaat van: Herman op 24-01-2010  23:08 uBij Duitse traditie en bock, denk ik eerder aan ondergisting, maar da's mierenxxken.

Ja, aan een ondergister had ik ook gedacht alleen had ik geen gedroogde ondergist in huis. En ik wou graag een vergelijking met gedroogde gist doen.

Overigens is haver bij mijn weten ook geen graan dat toegepast wordt bij Duitse bockbieren. Dus met die Duitse traditie valt het wel mee.
Het is echter geen bier met kruiden, suiker en dergelijke. Maar wel een echte volmouter met drie verschillende granen.

Citaat van: Herman op 24-01-2010  23:08 uIk was zelf overigens van zins een haverpils te brouwen, dus dat kan leuk vergelijkingsmateriaal opleveren ;)

Een haverpils! Kijk dat is nou eens creatief. Ga je voor 100% havermout? Met mijn manier van filteren is dat een ramp. Hoe schroot jij je havermout? Mijn niet verstelbare Maltmill kan ik daarvoor niet gebruiken. De korrels vallen heel door de molen.

Herman

Citaat van: Jacques op 25-01-2010  07:09 uGa je voor 100% havermout? Voor mijn manier van filteren is dat een ramp. Hoe schroot jij je havermout? Mijn niet verstelbare Maltmill kan ik daarvoor niet gebruiken. De korrels vallen heel door de molen.
Weet ik nog niet. Ik moet helaas mijn antieke wandkorenmolen hiervoor afstoffen. Die lijkt op zo'n normale schijfmolen. Mijn JSP kan ook niet met de havermout overweg.

Edgar

Citaat van: Jacques op 25-01-2010  07:09 uOverigens is haver bij mijn weten ook geen graan dat toegepast wordt bij Duitse bockbieren.

Sterker nog: alleen gerstemout en tarwemout toch, volgens het Reinheitsgebot? En dan die laatste alleen in bovengistend bier. Niet dat ik die discussie weer wil opstarten, maar ter bevestiging.

Albertus

In een Duits boek over brouwen kwam ik tegen dat de belastingwetten niet toestaan dat er tarwemout in ondergisters wordt gebruikt. Vraag me niet waarom, maar er bestaan in Duitsland inderdaad geen ondergistende bieren die tarwe bevatten. Hetzelfde zou ook wel eens voor haver kunnen gelden.

Bert

Jacques

Vandaag mijn Haverbock(je) gebotteld. Het eind SG was niet erg laag: 1018. Vergistingsgraad 71,4%.

De smaak is heerlijk fris.

Het vergelijkingsbier ook gebotteld. Hiervan heb ik niet kunnen proeven omdat na het bottelen van 5 flesjes er niets meer overbleef.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.